سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/01
پ, 1395/06/25 - 12:02

شهید غلامی؛‌ نماد اقتدار در گفتار و صلابت در میدان رزم

به گزارش کوله بار، شهید احمد غلامی دریکم شهریورماه 1330 در کوچه سرتخت شهرری نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به دنیا آمد.پس از کسب دیپلم ازدواج کرده و بعد از پایان خدمت سربازی, درسازمان تامین اجتماعی مشغول به کار شد.با شروع حرکت‌های خود جوش انقلاب درتهران به صفوف انقلابیون پیوست،شور و هیجان جوانی تحمیل سکون و نشستن درپشت میز را برای او مشکل کرده بود، به همین دلیل کار را رها کرده و به همراه دوستان،دوشادوش نیروهای انقلابی به مبارزه با رژیم شاه پرداخت. بعداز پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به علاقه‌ای که به حفظ نظام نوپای اسلامی داشت درسال 1358 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوس
به گزارش کوله بار، شهید احمد غلامی دریکم شهریورماه 1330 در کوچه سرتخت شهرری نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به دنیا آمد.پس از کسب دیپلم ازدواج کرده و بعد از پایان خدمت سربازی, درسازمان تامین اجتماعی مشغول به کار شد.با شروع حرکت‌های خود جوش انقلاب درتهران به صفوف انقلابیون پیوست،شور و هیجان جوانی تحمیل سکون و نشستن درپشت میز را برای او مشکل کرده بود، به همین دلیل کار را رها کرده و به همراه دوستان،دوشادوش نیروهای انقلابی به مبارزه با رژیم شاه پرداخت.
 
بعداز پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به علاقه‌ای که به حفظ نظام نوپای اسلامی داشت درسال 1358 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و از اولین گروه‌هایی بود که درپادگان امام علی (ع) دوره آموزشی را سپری کرد.باتوجه به نو پا بودن انقلاب و فرار گسترده سران نظامی در ارتش، شیرازه ارتش از هم پاشیده شده بود و به همین دلیل گروه‌های مخالف انقلاب و نظام هربار در منطقه‌ای باتوجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی ،اقدام به خرابکاری و تحرکات نظامی می‌کردند.دراین میان گروهک خلق عرب که از سوی رژیم بعث عراق حمایت می‌شد خرابکاری‌هایی در خرمشهر و آبادان آغاز کرده بود, احمد غلامی با تعدادی از دوستان و همرزمان راهی خوزستان شد و منطقه را از لوث وجود آنان پاکسازی کرد و همچنین با توجه به وضعیت معیشتی بعضی از اهالی آبادان, اقدام به کارهای خدماتی و ساختمانی جهت آسایش و راحتی اهالی کرد.
 
 
بعد از انجام ماموریت درخوزستان به تهران بازگشت, قضایای خلق ترکمن در گنبد و همچنین تحرکات جدایی طلبانه گروهک‌های کومله و دموکرات درکردستان, ابتدا به ترکمن و بعد به کردستان اعزام شد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران درشهریور 1359, به فرماندهی گردان ششم سپاه درپادگان ولی عصر(عج) تهران منصوب و بلا فاصله برای جلوگیری از سقوط خرمشهر عازم خوزستان شد.با اشغال خرمشهر توسط دشمن, در آبادان درمقابل خطوط نیروهای عراقی درمنطقه شیرپاستوریزه و کوت‌شیخ اقدام به تشکیل خط پدافندی کرده و در همین منطقه مجروح شده و برای مداوا به تهران اعزام شد.درسال 1360 به کادر تیپ 27 محمد رسول الله(ص) پیوست و در عملیات‌های فتح المبین وبیت المقدس به عنوان معاون اطلاعات عملیات مشغول به کارشد.
 
بعد از آزادی خرمشهر به همراه سردار حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 محمد رسول الله(ص) راهی سوریه و لبنان شد. درسوریه ابتدا به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات و بعد از مدتی به عنوان مسئول عملیات مشغول به کارشد و در راه اندازی و تاسیس حزب الله لبنان و سازماندهی و آموزش آنان نقش موثری داشت.بعد از اتمام ماموریت لبنان با تدبیر سردار شهید حاج ابراهیم همت فرمانده تیپ محمد رسول الله(ص) فرماندهی یکی از محورهای عملیات مسلم ابن عقیل (ع) را به عهده گرفت .
 
 
 
 
با تشکیل تیپ حضرت سید الشهدا(ع) به فرماندهی سردار شهید حاج علی موحد دانش به عنوان فرمانده عملیات تیپ و چند ماه بعد با پذیرش مسئولیت فرماندهی تیپ حضرت سید الشهدا(ع) توسط سردار شهید حاج کاظم رستگار به عنوان جانشین تیپ معرفی و مشغول انجام وظیفه شده  و در عملیات‌های والفجرمقدماتی،والفجر1 و2و4وخیبر دراین سمت باقی ماند.
 
سردارشهید حاج احمد غلامی درعملیات خیبر به شدت مجروح شد ومدت مداوای وی چهارماه طول کشید. بعد از بهبودی نسبی, بحث تشکیل یک تیپ دیگر تهران به میان آمد و فرمانده وقت سپاه سردار محسن رضایی طی حکمی وی را به عنوان فرمانده تیپ 110 خاتم الانبیاء(ص) منصوب کرد. شهید غلامی با ابلاغ این حکم راهی کردستان شد و ضمن سازماندهی تیپ,در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات کربلای پنج شرکت کرد و تا پایان دفاع مقدس در این مسئولیت باقی ماند.بعد از اتمام جنگ در معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه مشغول شد و حکم بازنشستگی خود را در این نیرو دریافت کرد. با تشکیل مجمع رزمندگان لشکر10حضرت سید الشهدا(ع) وبا توجه به اینکه وی جزو فرماندهان ادواری لشکر بود به عنوان عضو هیئت امنای این مجمع انتخاب شد.
 
سردار شهید احمد غلامی را همان مرد با صلابت در عمل، اقتدار در گفتار و شهامت در میدان رزم می‌شناسند.این فرمانده شهید مدافع حرم چندی پیش در همایش هم‌اندیشی فرماندهان و مسئولین ادواری لشکر 10 سیدالشهداء می‌گفت: «رزمندگان حاضر در دوران دفاع مقدس تا وقتی که فرصت دارند باید نسبت به ثبت خاطرات خود اقدام کنند؛ تاریخ شفاهی جنگ, یک اصل است و باید تدوین شود. ماندگاری آن در جامعه باعث می‌شود تا جوانان آن را به عنوان یک الگو بشناسند؛در این بین توجه به بخش مردمی جنگ هم مهم است».
 
 
شهید غلامی معتقد بود «این آثار باید دقیق و منظم بیان شوند و یک وظیفه بسیار مهم بر دوش رزمندگان است که تجربه‌های جنگ خود را بیان کنند. ما قواره جدیدی به نام جنگ هشت ساله و دفاع مقدس را رقم زدیم که می‌تواند برای همه کشورها به عنوان یک الگوی رزم شناخته شود. مطالبی که ما می‌نویسیم باید واقعیت داشته باشد چراکه می‌خواهد برای نسل آینده ثبت شود، درهمین راستا با تشکیل کارگروهی درقالب کمیته بنیان گذاران با فراخوان فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس درباغ موزه دفاع مقدس، اقدام به تدوین تاریخ رزم از بدو تاسیس تیپ حضرت سید الشهدا(ع) درقالب سه پروژه شهید محسن وزوائی، شهید علی موحد دانش و شهید کاظم رستگار نمود و طی دوسال توانست این اقدام خدا پسندانه را انجام دهد.
 
با توجه به حوادث اخیر و توطئه وهابیون در اطراف ایران، حاج احمد به عنوان یک مستشار نظامی به عراق رفت و در صحنه‌های نبرد رزمندگان علیه داعش، نقش موثری ایفا کرد. او به عنوان آخرین مأموریت و به منظور بررسی اوضاع سوریه, عازم منطقه حلب شد و در روز 9 شهریور ماه 95 توسط تروریست‌های تکفیری مورد اصابت ترکش قرار گرفت و از ناحیه سر به‌شدت مجروح شد و به‌علت این مجروحیت به کما رفت. و چند روزی به‌علت همین عارضه در بیمارستانی در شهر حلب توسط دستگاه نفس می‌کشید. اما بعد از گذشت چند روز علی‌رغم بالا رفتن سطح هوشیاری، به درجه رفیع شهادت نائل شد و به همرزمان شهیدش پیوست.
 
 
 
انتهای پیام/م
تسنیم

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.