سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
سه شنبه 1402/12/29
ی, 1396/05/29 - 14:23

«تک‌سوار دشت زید» آمد

«تک سوار دشت زید» روایت زندگینامه سردار شهید اسماعیل قهرمانی توسط انتشارات ۲۷ بعث روانه بازار شد. 
به گزارش کوله بار، «تک سوار دشت زید» سرگذشت‌نامه‌ شهید اسماعیل قهرمانی، قائم‌مقام فرماندهی لشکر  27 محمد رسول الله(ص) توسط انتشارات صاعقه و 27 بعثت با قیمت 14 هزار تومان چاپ و روانه بازار شده است.پژوهش و نگارش این کتاب را گلعلی بابایی و  طراحی جلد آن را مرتضی بیگدلی را انجام داده است.
 
نویسنده کتاب در مقدمه این کتاب آورده است:«طی روزهای پایانی زمستان سال 1360؛ در شرایطی که از آغاز یورش ارتش رژیم به عدم پیوسته‌ی بعث عراق به خاک میهن‌مان هجده ماه سپری شده بود، نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شدند تا با اجرای عملیات گسترده‌ی دیگری، امر مقدس باز پس گیری مناطق اشغالی را استمرار بخشند.
 
در همین برهه بود که از سوی بخش جنگِ دفتر سیاسی ستاد مرکزی سپاه، کادرهای مجربی به عنوان «راوی» به یگان‌های رزم نوبنیاد سپاه اعزام می‌شدند. این راویان بدون هیچ ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای هر عملیات، رو در رو با رزمندگان می‌نشستند و با حوصله، تمامی جزئیات مربوط به عملیات را، از زبان فرماندهان قرارگاه‌ها، لشکرها، تیپ‌ها، گردان‌ها، دسته‌ها و حتّی نیروهای تک‌ور می‌شنیدند و روی کاست‌های صوتی ضبط می‌کردند.
 
از جمله فرماندهانی که در کمین این راوی‌ها گرفتار آمد و سفره دلش را نزد آنان گشود، اسماعیل قهرمانی؛ بنیان‌گزار و نخستین فرمانده گردان انصارالرسول(ع) تیپ 27 محمّدرسول‌الله(ص) بود. اسماعیل پس از خاتمه‌ی مرحله‌ی دوّم عملیات «الی‌بیت‌المقدس» در روز بیستم اردیبهشت 1361 پای سؤالات متنوع زنده‌یاد حسین داورزنی راوی ارشد بخش جنگ دفتر سیاسی سپاه، اعزامی به قرارگاه فرعی نصر 2‌ ‌‌ نشست. در این مصاحبه، راوی کار کشته‌ی دفتر سیاسی سپاه از قهرمانی بسیار چیزها پرسید و اسماعیل هم با حوصله به همه‌ی آن پرسش‌ها پاسخ گفت.
 
او همه‌ی این نکات را تا پایان مرحله‌ی دوّم عملیات «الی‌بیت‌المقدس» گفت و راوی هم آن‌ها را روی نوار کاست ضبط کرد. هم از این روی، بخش نخست این کتاب اساسا‍ً مبتنی بر همان مصاحبه‌ی مفصل شادروان داورزنی با اسماعیل قهرمانی است. که ماجراهای آن به صورت اول شخص از تولد تا زمان انجام این مصاحبه؛ [بیستم اردیبهشت 1361] توسط شهید قهرمانی روایت می‌شود. بخش دوم این کتاب؛ از مرحله سوّم عملیات الی‌بیت‌المقدس تا پایان مرحله‌ی سوّم عملیات برون‌مرزی رمضان در سحرگاه سی و یکم تیر ماه 1361 ـ روزی که تک‌سوار قصّه‌ی ما در دشت زید گم می‌شود ـ را در بر می‌گیرد. در این بخش ادامه‌ی زندگی‌ قهرمان قصه‌ی ما، با استفاده از منابع در دسترس و روایت راویان میدانی، بازروایی شده است.»
 
 
انتهای پیام/م
تسنیم

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.