یادداشت/ سرهنگ محمد رجبی

«رسانه» پل ارتباطی بین مردم و جبهه های جنگ

به گزارش کوله بار، سرهنگ پاسدار محمد رجبی مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد در یادداشتی اختصاصی که به مناسبت بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری دفاع مقدس ارسال شده است به جایگاه و نقش تامل برانگیز رسانه ها در دفاع مقدس پرداخته شده است.در این یادداشت آمده:اگر بخواهیم صادقانه و بدون تعصب بگوییم، رسانه ها نقش بسیار ارزشمند و بی بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته اند، در آن زمان در سپهر ارتباطات؛ رسانه ها تنها شبکه زنده و پویای کشور بوده اند، لذا با توجه به شرایط فنی و تکنولوژیک آن زمان، این رسانه ها بودند که تمام وقت برنامه اجرا می کردند و وظیفه داشتند تمام اتفاقاتی که در جبه

به گزارش کوله بار، سرهنگ پاسدار محمد رجبی مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد در یادداشتی اختصاصی که به مناسبت بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری دفاع مقدس ارسال شده است به جایگاه و نقش تامل برانگیز رسانه ها در دفاع مقدس پرداخته شده است.

در این یادداشت آمده:

اگر بخواهیم صادقانه و بدون تعصب بگوییم، رسانه ها نقش بسیار ارزشمند و بی بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته اند، در آن زمان در سپهر ارتباطات؛ رسانه ها تنها شبکه زنده و پویای کشور بوده اند، لذا با توجه به شرایط فنی و تکنولوژیک آن زمان، این رسانه ها بودند که تمام وقت برنامه اجرا می کردند و وظیفه داشتند تمام اتفاقاتی که در جبهه‌های جنگ در دفاع مقدس اتقاق می افتاد را به صورت آنی و لحظه‌ای به اطلاع مردم برساند همین طورهمه پشتیبانی ها و اظهار لطف مردم وحمایت‌های مردم را به رزمنده‌هایی که در جبهه‌ها حضور داشتند منتقل کنند  به تعبیری «رسانه ها» پل ارتباطی دائمی بین رزمندگان در جبهه‌های جنگ و مردم در پشت جبهه ها بودند.

رسانه ها در دوران هشت سال دفاع مقدس با بیان حماسه‌ها، ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان تلاش ویژه داشتند و همراه با مردم و رزمندگان بودند.

پشتیبانی از رزمندگان و یگان های عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس تنها در بعد سخت افزاری آن نبود. اگر چه ایستادگی در مقابل دشمنی سرتا پا مجهز به ادوات پیشرفته، نیازمند سلاح هایی به مانند آن است، اما در دنیای امروز بخشی از جنگ شامل مقوله نرم افزاری آن می شود.

اطلاع رسانی، اقناع افکار عمومی در حوزه های داخلی و خارجی و تقابل با جنگ روانی، در حوزه نرم افزاری دفاع مقدس محسوب می شود که به دلیل جغرافیای فرهنگی و مذهبی سرزمین ما، نقش رسانه های سنتی در جنگ تحمیلی به مراتب برجسته تر از رسانه های جمعی مدرن بود. ابزاری که بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) با استفاده از آن توانست در عصر رسانه های قدرتمند، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، رسانه ها در کشور ما ارتباط نزدیکی با مردم داشته و سعی می کردند تمام اتفاقات مربوط به جنگ را منعکس کنند.

یکی از مهم ترین اقدام رسانه ها، زنده نگه داشتن روحیه دشمن ستیزی در آحاد ملت و همچنین تشویق آنان به منظور ایستادگی در مقابل دشمنان بود به تعبیر دیگر خبرنگاران دوشادوش و هم پای رزمندگان در جبهه ها و خط مقدم حضور مستمر داشتند و همین حضور به موقع و اثر بخش آنها بود که باعث شد عرصه بزرگ رسانه تعداد شایان توجهی شهید، آزاده و جانباز تقدیم میهن اسلامی کند.

پس از پایان جنگ تحمیلی یکی از مهم ترین رسالت رسانه ها نشر ارزش های هشت سال دفاع مقدس و انتشار فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بود که خوشبختانه فعالیت های متعددی در این زمینه انجام گرفته و درحال انجام می باشد.

امروز که نزدیک به 3 دهه از جنگ تحمیلی می گذرد رسانه ها هنوز هم به عنوان رکن اصلی در صحنه رزم به شمار می آیند چرا که اکنون دشمن با جنگ نرم وارد عرصه پیکار شده است و رویارویی و مقابله با دشمن پشت پرده به مراتب سخت تر است که هوشیاری خود را همراه با پیشرفت علم و تکنولوژی می طلبد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جدیدترین ها