سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/02/06
س, 1394/07/14 - 13:17

آخوندی در وزارت راه ماندنی شد + گزارش کامل جلسه استیضاح

نمایندگان مجلس با ۷۲ رای موافق ، ۱۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع، به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای منفی دادند تا عباس آخوندی در وزارت راه ماندنی شود

به گزارش کوله بار،  گزارش لحظه به لحظه جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

آخوندی در وزارت راه ماند

نمایندگان مجلس با ۷۲ رای موافق ، ۱۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع با استیضاح عباس آخوندی مخالف کرده و به ادامه کار وی در وزارت راه و شهرسازی رای دادند

زارعی: قریب به اتفاق پروژه‌های وزارت راه با ترک تشریفات انجام شده

نماینده مردم تهران در جلسه استیضاح آخوندی: با حضور آخوندی یک وزارتخانه در اختیار شرکت وی قرار گرفته است/ کسی که در زمینه‌های ریلی و جاده‌ای در سطح معاون وزیر تخصص داشته را برای بنادر و دریانوردی فرستاده است

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در جلسه استیضاح آخوندی وزیر عمران، راه و شهرسازی در خصوص مدیرانی وزارت راه گفت: امروز آخوندی در وزارتخانه کسی که در زمینه‌های ریلی و جاده‌ای در سطح معاون وزیر تخصص داشته را برای بنادر و دریانوردی فرستاده است.

زارعی با بیان اینکه اگر آقای دکتر ادعای تخصصی دارند گفت: نمونه‌هایی از آنها را عرض می کنم، فردی که در زمینه هوایی تخصص داشته امروز در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، کسی در وزارت نیروی و آب تخصص داشته امروز در معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه مطابق ماده 106 برنامه پنجم مجمع شهرک فرودگاهی حضرت امام در واقع هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور است گفت: آقای وزیر با عدم رعایت این ضوابط قانونی ترکیب دیگری را برای این شرکت انتخاب کرده‌اند، مدیر عاملی که برای شرکت فرودگاهی حضرت امام انتخاب کردند فاقد تحصیلات و تجارب مفید است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آقای آخوندی شرکت‌های خصوصی دارند گفت: با حضور آقای آخوندی در وزارت راه یک وزارتخانه در اختیار بخش خصوصی که شرکت ایشان است عملاً قرار گرفته، ایرادی که وجود دارد این است که این نوع ضوابط باعث ایجاد رانت می‌شود.

وی اظهار داشت: نکته‌ای که وجود دارد این است که کسانی که در هزینه کردن بیت المال در مسئولیت‌های کشور قرار می‌گیرد نبایستی در لایه های پیمانکاری دارای منافع باشند که این مسئله از گذشته آسیب‌هایی به نظام وارد کرده است که در وزارت راه فعلی چنین وضعیتی وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه دلیل اصلی عرایض بنده اعتراضی است که بسیاری از شرکت های خصوصی به ما مراجعه کردند گفت: قریب به اتفاق پروژه‌ها با ترک تشریفات انجام شده، که به طور نمونه در سال 84 شورای اقتصاد موافقت می‌کند که 200 دستگاه لوکوموتیو از بخش خصوصی خریداری شود به قیمت هر کدام 2 میلیون و 400 میلیون یورو است و قرارداد تجدید نظر می‌شود و قیمت هر دستگاه 3 میلیون و 400 میلیون یورو افزایش پیدا می‌کند و در هر دستگاه یک میلیون یورو افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت رجا برابر اصل 44 به تامین اجتماعی واگذار شد گفت: مسئولین رجا در شصتا منصوب می‌شوند و تامین قطعات به شرکت‌هایی ارجاع می‌شود که مدیران در آن سهام دارند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه 300 موج شکن مردمی برای پدافند غیر عامل و ایجاد اشتغال در برنامه قرار گرفت گفت: 840 میلیارد تومان اعتبار داشته سال‌های 86 تا 88 سالی 80 میلیارد تومان و در 88 سالی صد میلیارد تومان برای چهل موج شکن داده شده که توسط سپاه انجام می‌شود که یک اعتراض این است که چرا درآمدی که وجود دارد به این کار اختصاص پیدا نکرده است؟

وی افزود: در بحث بندر شهید بهشتی که آخوندی گفت بدون بودجه که اصلاً بودجه نمی‌خواهد به یک شرکت شبه دولتی که هیچ تجربه‌ای در این خصوص ندارد واگذار شده است؛ در واقع این صندوق بازنشستگی بنادر یک حیاط خلوتی است برای این کارها است که این واگذاری با مبلغ 477 میلیون دلار صورت گرفته که 334 میلیون دلار آن از تسهیلات بانک توسعه صادرات انجام گرفته است.

زارعی خاطر نشان کرد: چرا وزارت راه و شهرسازی هیچکدام از بخش های خصوصی را مورد اعتنا قرار ندادند و فقط به شرکت‌های مربوط به خودشان اعتبار می‌دهند؟

وی با بیان اینکه وقتی مدیران در سطح بالا اقداماتی انجام می‌دهند بدنه مجبور می‌شود که اینها را به دستگاه نظارتی بدهند گفت: هیئت سه نفره ترک تشریفات مصوبه‌ای برای واگذاری لوکوموتیو را دارد، یکی از منصوبین آقای آخوندی در شرکت‌های مختلف حضور دارند و قراردادها خلاف قانون وجود دارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه یکی از منصوبین آخوندی در بحث تامین پزشک برای قطار قراردادی را تنظیم کرده است گفت: در اینجاغ روشن است که یکی از منسوبین ایشان قراردادی بسته که این قرارداد به مراتب بیش از پیشنهاد دیگران است که با ترک تشریفات این قرارداد منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در بحث پروژه برقی کردن خط آهن مطالبی در اختیار ما قرار گرفته که مهمترین بحث آن ترک تشریفات است، آقای آخوندی با مطرح شدن استیضاح یک ابلاغیه‌ای را به دستگاه‌های ذیربط داده در تاریخ 6/7/94 اعلام کرده که تمام قراردادهای پیماکاری از این به بعد باید در چارچوب قانونی باشد و ترک تشریفات نداشته باشد.

زارعی خاطر نشان کرد" در بحث پروژه مترو اگر انصاف را رعایت کنیم واقعیت این است آن چیزی که در مورد این پروژه به سمت گرمسار و ورامین انجام شده برای شهرداری تهران است و هیچ ارتباطی با وزارتخانه ندارد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما مخالفیم که منصوبین شما بدون حکم در وزارتخانه باشند ولی در انتخاب پروژه‌ها به سمت و سوی خاص دخالت دارند.

وی در نهایت تاکید کرد: پیشنهادی را قرارگاه خاتم برای احداث ترمینال شماره 2 فرودگاه امام به شما ارجاع دادند و شما الآن وعده‌ای را می‌دهید که 10 ماه دیگر این ترمینال افتتاح می‌شود.

باهنر: در مسکن مهر خانواده‌هایی صاحب مسکن شدند که نسل اندر نسل صاحب مسکن نبودند

نماینده مردم تهران، مخالف استیضاح:

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در جلسه استیضاح آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی اظهار داشت: بنده نه بر اساس ذهن خود بلکه بر اساس پایشی که در مجلس داشتم که دوستان را می‌شناسم، شاید بتوانم مقداری تحلیل از عملکرد مجلس داشته باشم چند روز پیش گفتم که آقای وزیر رأی خوبی می‌آورند.

باهنر با بیان اینکه مسائلی مثل مسکن مهر که پروژه بسیار عظیمی است را از زوایای مختلفی می‌شود نگاه کردگفت: هیچ تردید ندارم که در مسکن مهر خانواده‌هایی صاحب مسکن شدند که نسل اندر نسل صاحب مسکن نبودند؛ اینها حق دارند زیر یک سقف زندگی کنند؛ اما بر این باوریم که اگر با پیش‌بینی‌های دقیق‌تر مدیریت می‌شد شاید این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه تنها از قبل مسکن مهر حدود 10 واحد درصد تورم به کشور تحمیل شده است گفت: یعنی همان خانواده‌های مستضعف به دلیل مسکن مهر متأسفانه قدرت خریدشان ده واحد درصد کاهش پیدا کرد و باید مدیریت دقیق تر که که بحث‌ها اینگونه نشود.

نائب رئیس مجلس با بیان اینکه وزارت مسکن تا به حال متعهد بوده و هست که تا آخرین ثبت نامی که از مسکن مهر شده را تامین کند گفت: اما باید هزینه‌ای مسکن مهر را در اقتصاد کشور به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: با تمهیدات وزارت راه روزی 6 میلیون لیتر مصرف گازوییل کاهش پیدا کرده است.

باهنر با بیان اینکه به هر دلیلی بنده کوچکترین شما از دولت اول مقام معظم رهبری در مجلس بودم تا امروز تقریباً همه دولت‌ها را دیدم و با صدها وزیر کار کرده‌ام و بیش از هزار و 300 همکار نماینده داشتم گفت: با تکیه بر این سابقه عرض می‌کنم من بین وزرای مسکن شهرسازی شهادت می‌دهم که آخوندی یکی از وزرای فهیم و مدبر و پرکار است.

وی با بیان اینکه آقای آخوندی از جوانی جهادگر بود و آدم مدیر، مدبر و پرکاری است و من فکر می‌کنم که عزیزان و همکاران محترم، به هیچ وجه استیضاح سیاسی و جریانی و جناحی نیست البته ریاست کمیسون عمران از در دلسوزی برای مردم بحث استیضاح را انجام دادند من خواهش می‌کنم آخوندی را با رأی مثبت به وی از او درخواست کنند که این مسئولیت را ادامه دهند.

آرامی: آخوندی وزیری استراتژیک است

نماینده مردم بندرعباس، مخالف استیضاح: بعد از فرمایشات موافقین استیضاح بنده بعد از فرمایش وزیر می‌خواهم در مخالفت با استیضاح و در دفاع از عملکرد ایشان مطالبی عرض کنم. ما می‌خواهیم از وزیری بگوییم که وزیری استراتژیک هست و وزیری با نگاه ملی هست. وزارت راه تنها یک وزارتخانه پیمانکاری نیست؛ بنابراین وزیر باید نگاهش استراتژیک باشد و باعث رشد و پیشرفت اقتصاد کشور باشد وگر نه تبدیل به یک مدیر کارگاه می‌شود و واقعاً نباید نگاه ما به این وزارتخانه نگاه سیاسی نباشد که خطا است.

من باید شهادت بدهم واقعاً تعامل خوبی وزیر و معاونانشان با کمیسیون عمران داشتند؛ ممکن است که دیر و زود شده باشد و سفر بودند ولی معاونین ایشان مرتباً پیگیر هستند. دوستان وزارت راه و شهرسازی با این مدیریت به اعتقاد ما با تغییر یک رویکرد از یک وزارتخانه کاملاً دولتی به یک وزارتخانه با همکاری بخش خصوصی پیش می روند و این نشان می‌دهد که وزارتخانه در حال تغییر رویکرد است.

در بخش ریلی که هم در سیاست های کلی رهبری تاکید شده و هم در برنامه پنجم آمده و هم در قانون بودجه آمده حدود 2700 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم؛ 1543 کیلومتر آزادراه به ارزش 19 هزار میلیارد با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است. این وزارتخانه 123 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها نیاز دارد در حالیه که بودجه اش امسال 6400 میلیارد تومان بوده؛ واقعاً با این وضع بودجه و اعتبارات غیر از این می‌شود کاری کرد؟ آیا این وزارتخانه نباید برود به سمت مشارکت خصوصی. در مورد مسکن مهر فرمایشات زیادی عنوان شده؛ من به عنوان شهردار 40 هزار واحد پروانه صادر کردم.

آخوندی: من تا به حال چهار بار از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفتم

وزیر راه و شهرسازی: قطعاً استیضاح وزرا حق مجلس شورای اسلامی است. من تا به حال چهار بار از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفتم و و سه بار هم از من سوال شد در هر سه بار پاسخ من برای صحن مجلس قانع کننده بود و به نحوی شما مجدداً به صحبت‌های من اعتماد کردید. امیدوارم برای بار پنجم نیز صحبت من برای شما قانع کننده باشد. نکته ای را متذکر می‌شوم اینکه قاعدتاً استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ دوره پیشین قانع کننده نباشد. من چهار بار در جلسات کمیسیون عمران شرکت کردم و در کمیسیون عمران با رأی بسیار بالا عرایض بنده مورد قبول واقع شد.
این وزارتخانه 56 هزار کارمند دارد؛ شما تصور کنید وقتی که یک طرحی مطرح می‌شود چقدر این وزارتخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ولی فکر می‌کنم همه شما گواهی می‌دهید من به هیچ وجه نگذاشتیم یک سر سوزن این استیضاح در همکاران من رسوخ پیدا کند.

آخرین اقدام ما که 121 پروژه برزرگ با 25 میلیون یور عرضه شد. تعدادی از نمایندگان در روز اول تشریف آوردند و ملاحظه کردندکه با چه زحمتی تک تک این پروژه‌ها تهیه شده و ما می‌بایست سرمایه گذاران داخلی و خارجی را قانع می‌کردیم که این بهترین پروژه‌های سرمایه گذاری استحتی روز گذشته که روز جهانی اسکان بشر بود ما این روز را برگزار کردیم و کنفرانس حمل و نقل روستایی را برگزار کردیم.

در این جریان استیضاح تعداد زیادی از دوستان به من مراجعه کردند و پیشنهاد کردند که از حقیر دفاع کنند در صحن علنی. من از همه دوستان سپاسگزارم.

با توجه به مطالبی که در مورد استیضاح مطرح شد من در چهار دسته عرایضم را بیان می‌کنم. بخش اول بحث رویکرد استراتژیک است. در بخش بعدی به تفصیل بحث مسکن مهر را برای شما باز خواهم کردم و توضیح خواهم داد که ما چه کردیم و در پایان بحث آخر بحث مبارزه با فساد هست که در واقع بحثی است که بارها و بارها از سوی رهبری بیان شده و خواسته اصلی شما نمایندگان و مردم هست که توضیح خواهم داد که وزارتخانه ما بیش از 120 هزار میلیارد تومان قرار دارد.

در ارتباط با بحث اقتصاد ایران قیمت نفت از 106 دلار به 42 دلار کاهش پیدا کرده 60 که درصد کاهش درآمد نفتی را داریم. این برای همه کاملاً محسوس است و شما می‌دانید که ما در چه تنگنای مالی کم نظیر هستیم. با تمام لطف و پیگری که سازمان برنامه و بودجه به حوزه حمل و نقل داشته امروز کل تخصیص ما کمتر از هزار میلیارد تومان هست اما من بیش از 120 هزار میلیاد تومان قرارداد دارم این در حالی است که کل قدرت وام دهی بانک های ایران به کمتر از 10 درصد تولید ناخالص ملی ایران کاهش پیدا کرده است و کل تسهیلاتی که در بانک های کشور داده می‌شود 300 هزار میلیارد تومان هست که این صد هزار میلیارد تومان نسبت به کل تولید ناخالص ملی ایران کمتر از ده درصد است.

جان مایه فرمایش توصیه رهبری چند چیز بود که یکی از آنها بیرون آمدن اتکاء از نفت است. ایشان فرمودند به توان اقتصادی مردم و بخش خصوصی اتکا کنید که رویکرد اصلی را برای ما باقی گذاشتید که رویکرد درون زان بود و دیگری اینکه بتوانیم از عواملی که وابسته به شوک‌های مختلف به اقتصاد است خودداری کنیم.تمام پایانه ها را ما علیرغم اینکه بودجه دولتی نداشتیم بازسازی کردیم. اکثر پایانه ها را مکانیزه کردیم.

بحث بعدی دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب و شمال و بنادر توسعه یافته است؛ شما می‌دانید که ما چگونه بندر شهید بهشتی را با چه سرعتی علی رغم اینکه اعتبارش صفر است در حال ساخت و ساز هست. دوستانی که در بندر عباس هستند می‌دانند که ما چگونه در حال ساخت فاز دو و سه بندر شهید بهشتی هستیم. بندر انزلی دو هفته پیش افتتاح جدید داشت؛ تمام بنادر شمال را مورد توجه قرار دادیم؛ ما واقعی عملی می‌کنیم و برنامه واقعی می‌نویسیم.

کشور ما 67 فرودگاه دارد که 54 فرودگاه آن فعال است. صنعت هواپیمایی صنعتی بود که بیشترین توسعه را داشت، سیستم فناوری ناوبری پیشرفته ترین در جهان هست این در حالی است که ما بیش از 11 سال است در سیستم ناوبری ایران هیچ سرمایه گذاری نکردیم.

فرودگاه مهرآباد بیش از 40 سال است که تعمیر اساسی نشده، شما می‌دانید که عمر ناوگان هوایی ایران 22 سال هست و تمام کنترل های بی مورد در مورد فرودگاه مهرآباد در رفت و آمد مردم از بین رفته است؛ برای اولین بار محل هواپیمای جدید ایجاد کردیم و باندی که 40 سال تعمیر اساسی نشده بود تعمیر اساسی کردیم. باید فرودگاه را آماده کرد. شما می دانید ما برای نوسازی فقط بحث ناوبری ایران 250 میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کنیم که 11 سال است که سرمایه گذاری نشده.

بعد از اتفاقات اخیری که در اوکراین رخ داد میزان ترافیکی ایران افزایش پیدا کرده، ما مفتخریم اتفاق بزرگ افزایش دو برابری ترافیکی انجام شد و با این وجود در آسمان ایران هیچ اتفاقی رخ تمام که به همین دلیل تمام شرکت‌های اروپایی و آسیایی همه علاقمندند که از آسمان ایران عبور کنند.

خوشبختانه ترمینال دو فرودگاه امام به نام سلام ده ماه دیگر افتتاح می‌شود که من تا به حال هیچ تبلیغی نکرده بودم. آخوندی با بیان اینکه من ده ماه است بدون هیچ اعتبار دولتی تلاش کردم که این مشکل را با ید توانای مهندسان ایران برطرف کنم گفت: تمام تجهیزات ترمینال سلام فرودگاه امام سفارش داده شده و ان‌شاء الله در همین سال ترمینال 22 میلیون نفری با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود.

ترمینال بین المللی کرمان صد در صد توسط بخش خصوصی شروع به سرمایه گذاری شد. ما باید در بخش خصوصی اعتماد خلق کنیم تا بیاید و سرمایه گذاری کنند گفت: ولی این کار نیاز به تامل دارد.

دوستان در خصوص عدم اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم می گویند اما سوال کنید از کسانی که در بخش حمل و نقل هوایی هستند، ماده 161 تا سال 92 اصلاً اجرا نشده بود.

دوستانی که با صنعت ریل آشنا هستند می‌دانند که این دوره رستاخیر مجدد صنعت ریلی ایران است؛ تمام راه‌های قدیمی بیش از 3 هزار کیلومتر در دست بازسازی اساسی است که ایمنی راه آهن افزایش پیدا کند و بیش از 2 هزار و 800 کیلومتر ما خط آهن دو خطه و چهار خطه داریم، تمام راه‌های خروجی تهران یا سه خطه است و از طرف شرق تهران به سمت ورامین پروژه چهارخطه در جریان هست.

شما می دانید که تا حالا مفهومی به نام حمل و نقل ریلی حومه‌ای نداشتیم. برای اولین بار در وزارت راه و شرکت راه آهن ما موضوع حمل و نقل حومه‌ای داریم؛ این مردم همه موظف بودند با ماشین از تهران تا قم بیایند که 6 خط عبور گذاشیم. شما ببینید خط تهران به ورامین چقدر رشد کرده است؟ بحث راه آهن حومه‌ای که راهکار اساسی کلان‌شهر ایران هست موضوعی است که در همین دو سال پایه‌گذاری شده است. فقط تهران به کرج روزی 100 و خورده‌ای هزار ماشین عبور می‌کند که اینها باید به راه‌آهن حومه‌آی بیایند.

برنامه اصلی ما این است که شبکه راه‌آهن ایران در جهت افزایش صادرات و اقتصاد مقاومتی به راه‌های آسیایی متصل کنیم و این بزرگترین مزیت نسبی و رقابتی ایران است و لازم است ما بتوانیم تمام شبکه‌های بزرگراهی ایران متصل شویم.

فقط در همین سال گذشته هزار و 500 کیلومتر آزادراه سرمایه گذار بخش خصوصی جلب کرده است که این مفهوم در واقع توجه به مفهوم اقتصاد مقاومتی و توجه به اقتصاد بخش خصوصی است؛ این حرف‌ها شعار نیست اینها آزادراه‌های زیر ساخت است و افتتاح می‌شود. در همین مدت به بحث به راه سازیهای ایران سال 92 که رشد زیادی نسبت به 91 داشت ما 5 تن آسفالت ریختیم و امسال 10 تن آسفالت می‌ریزیم که اتفاق بزرگی در بحث حفظ جان مردم صورت گرفته است. ما پشتوانه اصلی صنعت گردشگری هستیم که متکی به حمل و نقل درست است.

آخوندی با بیان اینکه من عرض می‌کنم هیچ ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم اما من چهار سال در ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و روستا را می شناسم. در سال گذشته که ما یک ریال برای راه روستایی بودجه نداشتیم گفت: علیرغم عدم وجود بودجه 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شد که بیش از 2 هزار کیلومتر ما برای هفته دولت امسال راه روستایی جدید افتتاح کردیم. در دو بحث در حوزه نظام مهندسی گزارش می دهم. در ارتباط با بحث حقوق شهروندی من فقط به شما چند امکان شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را نشان می‌دهم که ما 570 خدمت را عرضه می‌کنیم که این خدمات را ما در یک سرویس آنلاین برای تمام مردم ایران ایجاد کردیم و هر کسی با هر مشکلی ایجاد شود می‌تواند مستقیم اعلام کند.

ما برای اولین بار سامانه طرح پروژه‌ها را به شکل شفاف انجام دادیم، در این وزارتخانه محل هایی بود که 300 پروژه را یک شرکت گرفته بود و دیگر امکان اینکه کسی با لابی پروژه بگیرد دیگر نیست و در سامانه وزارت راه هر اطلاعاتی از هر جای ایران بخواهید در اختیار تمام مردم هست که این سامانه سامانه دسترسی به تمام دوربین های نظارت و بازرسی راه‌ها است که الآن در اختیار تمام شهروندان ایران است. شما هر دوربینی که در هر جاده‌ای در ایران هر شهروندی می‌تواند وارد شود و ببینند؛ این در واقع سامانه‌ای است که تردد شما را نشان می‌دهد.

سیدمهدی هاشمی: آقای وزیر گپ‌وگفت‌گوهای سببی و نسبی را کنار بگذارید، به درد برسید

نمایندهٔ مردم تهران، موافق استیضاح: این استیضاح بعد از سه مرحله درخواست و بعد از دو سال در دستور کار مجلس قرار گرفت، ما بحث عملکردی و بحث تخصصی داریم. من آمار حوادث را از سال 2008 تا 2015 دارم. در سال 2008 سوانح ایران 200 درصد مازاد ونرم جهانی بود در غرب آسیا 20 درصد، سال 2009 95 درصد ایران افزایش سوانح داشت و در آسیا همان 20 درصد بود، سال 2010 این 15 درصد نسبت به نرم جهانی شد و در غرب آسیا 10 درصد، سال 2011، 18 درصد ما افزایش داشتیم و غرب آسیا آماری ندارم، سال 2012 19 درصد، سال 2013 50 درصد، سال 2014 150 درصد و تا پایان سال 2015 بر اساس برآوردی که شده بحث 220 درصد است البته آمار تا 450 درصد هم داریم که من آن را باور ندارم؛ چرا آیا بودجه کم داشتیم؟ یا عدم به کارگیری افراد متخصص و توانمند موجب شده ما این افزایش را داشته در حوادث باشیم؟
چرا مدیران و کارشناسان مجرب به کار گرفته نشده و افرادی که تجربه و سابقه این کار را ندارند در کار گمارده شدند؟ نمایندهٔ مردم تهران با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای آنتونف گفت: چرا علیرغم تذکرات سازمان بازرسی این پروازها انجام شده و ما این سقوط ها را داشتیم؟ چرا برای موضوع هواپیمای آنتونوف 140 که کشته داشت هیچ کس بازخواست نشد و هیچ پاسخگویی و عذخواهی صورت نگرفت؟ در حالی که بارها تذکر داده شده بود.وی با طرح این سوال که چرا هواپیمای جت فالکن فلایت چک که در اسفند 92 در کیش سقوط کرد بعد از 6 ماه هنوز از آب بیرون نیامد و حتی جنازه‌ها بیرون نیامد و طعمه ماهیان شدند؟ گفت: پاسخ این چراها را چه کسی باید بدهد. در موضوع خرید هواپیما مگر ابلاغ نشده بود که هواپیمای بالای 15 سال خریداری نشود، گفتند ام دی آیی که وارد شده اشکال نشده و تحت نظارت شدیدتر بهره برداری شود.

چند بار تا کنون چرخ هواپیماها باز نشده برای اینکه نظارتی نبوده؟ و چک هواپیماها به خود شرکت‌ها واگذار شده است که بعد مشخص می‌شود که شلنگ‌ها برعکس بسته شده است. وقتی که شما می‌آیید کار نظارت را به خود شرکت‌های هواپیمایی واگذار می‌کنید اینطور می‌شود که مدیر عامل هواپیما را به پرواز در می‌آورد و ایمنی فراموش می‌شود چون شما برای بازدید از خانه هنرمندان وقت می‌گذارید، می‌روید در کمیته فرهنگ و تمدن وقت می‌گذارید، می‌روید برای توسعه نظام مالی وقت می‌گذارید یا برای راه اندازی میز زنان در وزارتخانه وقت می‌گذارید؛ مگر دولت وزیر اقتصاد ندارد؟ چه کسی باید مسائل اقتصادی را مطرح کند چه کسی باید حرف اقتصادی را بزند؟

گفته می‌شود در ایران بیماری‌های مزمن بانکی داریم. این کار وزارت اقتصاد و وزارتخانه های اقتصادی است اما شما می‌روید بر روی بحث اهمیت تشکیل تالار گفتگوی شهر نظریه می‌دهید و هزاران نظر اقتصادی دیگر که عمدتا مورد انتقاد اقتصاد دانان بود.

آقای وزیر گپ و گفت‌گوهای سببی و نسبی را کنار بگذارید و به درد نمایندگان برسید. چند بار برخورد مشاجره آمیز پیش آمده؟ چرا نمایندگان اقلیت ها باید ماه ها در صف ملاقات با شما باشند؟؛ ملاقات دادن به نمایندگان اقلیت ها مگر چه وقتی از شما می‌گیرد؟

شما اگر می‌خواهید کار اقتصادی بکنید تورم و رکود و عدم شکوفایی اقتصادی را باید 40 درصد که مربوط به این وزارتخانه و مسکن می‌شود را پیگیری کنید. چرا آمار عدم اشتغال بالا رفته است؟ چرا ساخت مسکن واجه با رکود شده؟ می‌دانید که این عدم عرضه موجب افزایش جهشی در قیمت مسکن خواهد شد؟

در موضوع نظام مهندسی ساختمان مهندسی در مقدمات انتخاب اعضا می‌ایند زمانی را اعلام می‌کنند و در حالی که در ماده 11 قانون تصویب شده شرایط انتخاب کسانی که می‌خواهند تصدی کار را به عهده بگیرند آمده شما شرایط جدیدی را از قول خودتان به عنوان یک نظریه ما فوق قانون اعلام می‌کنید و بعد فتوا می‌دهید، شما درست است آخوندی هستید ولی آخوند نیستید، نمی‌توانید فتوا بدهید که بنویسید جایز نیست. بعد از تایید صلاحیت‌ها دوباره سایت باز می‌شود و تعدادی ثبت نام می‌کنند، کجا یک همچنین اتفاقی ممکن است بیفتد؟

وی با بیان اینکه آقای وزیر شما در جلسه رأی اعتماد فرمودید می‌خواهید جوان گرایی کنید گفت: اینجا آمار 24 نفر از معاونین و مسئولین ارشد وزارتخانه هست که همه بازنشسته هستند آیا این جوان گرایی است؟

چقدر به شما گفته شده که فلان اقا صلاحیت مدیریت ندارد و شما 10 ماه آن آقا را سرپرست گذاشتید و بعد مجبور شدید وی را بردارید؛ ما اگر بخواهیم فقط هر کدام از این موضوعات را بررسی کنیم مثنوی 70 من است

آقای آخوندی چگونه است در حالی که پروژه شهر فرودگاهی یک سیستم و نظامی دارد و یک شرکتی مسئول آن است و در ماده 166 قانون آن تصویب شده است را شما می‌آیید تصدی کار 3 تا از شرکای قبلی خودتان و دو نفر از رفقای نزدیک خودتان را در هیئت مدیره آنجا قرار می‌دهید و در حالی که تصریح شده که مجمع این شرکت فرودگاه‌های کشور است اینجا خودتان می‌شوید و چگونه هست که شما برای یک موضوع قرار طراحی فرودگاه آن قرارداد قبلی را لغو می‌کنید و خودتان می‌روید فرانسه قرارداد تنظیم می‌کنیم؟ این در حالی است که شما مدعی مبارزه با فساد هستید.

ای او سی هایی که به شرکت های هواپیمایی داده می‌شود سه ماهه داده می‌شد. به همین دلیل این شرکت‌ها مشکل جدی دارند و الآن مجوز یک ساله گرفته‌اند که اینگونه است که با جان مردم بازی می‌شود و دریغ از یک برخورد کوچک.

دو سال تلاش کردیم که این استیضاح شکل نگیرد. هیئت رئیسه شهادت بدهید که ما چقدر همکاری کردیم برای اینکه اشکالات رفع شود، ولی حاضر نیستند با کمیسیون و نمایندگان تعامل برای ارتقاء و بهبود وضعیت داشته باشند.


کوچک‌زاده: شارلاتانیسم قدرت و ثروت تلاش کرد استیضاح را سیاسی و جناحی قلمداد کند

نماینده مردم تهران، موافق استیضاح: در دو سه هفته که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید سلیقه‌ها رها شد، شارلاتانیسم قدرت و ثروت تلاش نمود تا این استیضاح را سیاسی و جناحی قلمداد کند اما من عرض می‌کنم این جماعت اگر یک حرف درست زده باشند همین است. این استیضاح در صدد است فریاد بی خانمان‌ها که از دست ملاکان از خدا بی خبر به ستوح آمده و به امید تهیه سرپناهی همه دارایی خود را به حساب ریخته‌اند را به نتیجه برساند. این استیضاح می‌خواهد منعکس کننده فریاد پا برهنگانی باشد که می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضاهای بین بلوک مسکونی مهر در هشتگرد بودجه نیست چطور برای آسفالت کردن مسیر ویلای آقای جهانگیری بودجه هست؟ اگر بودجه برای ارتقاء و بهبود حمل و نقل عمومی نیست چطور برای خرید ایرباس برای سفر رئیس جمهور به نیویورک هست؟

شما که از 20 سالگی معاون وزیر بوده‌اید، پس از سال‌ها اشتغال در کرسی وزارت برای جبران خدمات با بودجه وزارت نفت به انگلستان رفتید. این استیضاح فریاد کامیون داران مظلومی است که بی هیچ حمایتی از سوی شما و وزارت خانه در برابر زورگویی ها و پارتی بازی های و بی کفایتی مدیریت گمرگ بوشهر هستند و یک کامیوندارن 20 روز معطل می‌شود تا بار تحویل بگیرد.

این استیضاح می خواهند حرف منطقی و حق جوانان فرهیخته را منعکس کند که می‌گویند می‌توان لااقل بخشی از کسری منابع مسکن مهر را از محل بیش از 7 میلیارد تومان جبران کرد. این استیضاح متعهدان به عهد علیه وزیری است که در موقع گرفتن رأی هم خودش و هم رئیسش هزار وعده بی جا دادند؛ آقای رئیس جمهور قرار بود صد روزه مشکلات این مردم را حل کند و امروز دو سال می‌گذرد. آقای رئیس جمهور بنا نبود با خزانه خالی با هواپیمای اختصاصی خریداری شده به نیویورک سفر کند. آری استیضاح ما استیضاح باند و جناح قشر مستضعف علیه کابینه‌ای است که بی توجه به مسائل مردم است.


رسایی: مردم مستضعف به تعهداتشان در زمینه مسکن مهر عمل کردند ولی دولت عمل نکرد


نماینده مردم تهران، موافق استیضاح: آقای آخوندی در سال 92 با اختلاف 8 رأی وزیر شدند، اما عملکردشان باعث شد اردیبهشت اولین سؤال طرح شود، سؤال دوم را یک سال بعد بنده کردم و با گذشت فرصت سه ماهه بنده برای بار دوم سؤال در خصوص مسکن مهر کردم که ما هم قبول کردیم بعد از ده ماه آنچه در آقای وزیر دیده شود تغییر حاصل نشد.

ما سیاسی اعتراض می‌کنیم آیا انتقاد رهبر از بلا تکلیفی مردم و عدم تکلیف مردم سیاسی است؟ آیا پیگیری تکمیل این پروژه‌ها و استیضاح مسئول این عملکرد اقدامی سیاسی است؟ کیست که ندادند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید.

تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های تعهدات این دولت در شعارهایش بود، حتی آخوندی گفت در دولت سازندگی ایده مسکن مهر را خود ابداع کرده و نمی‌دانم چرا این ایده در دوره های بعد مزخرف شناخته شد و این سیر نزولی ادامه پیدا کرد تا به 150 میلیارد تومان در 93 رسید، در همین مدت بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن دو برابر شد که یعنی مردم مستضعف به تعهداتشان در زمینه مسکن مهر عمل کردند ولی دولت عمل نکرددر شهریور 94 گفتند فعلاً منتظر مسکن نباشیدو بعد هم گفتند سال 96 تمام می‌شود، ایشان یک بار گفت که یک میلیون و 440 واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده، این یعنی 260 هزار خانوار در حالی که قسط مسکن مهر را پرداخت می‌کنندچیزی دریافت نکردند؛ این در حالی است که همه اینها از اقشار ضعیفی هستند که قدرت پرداخت مسکن مهر را ندارند.

من سیاسی حضور پیدا نکردم، من برای اینکه روز قیامت بتوانم جواب بدهم این استیضاح را انجام می‌دهم.

دولت دو هزار و صد میلیارد منابع برای مسکن مهر اضافه داشت که به این امر پرداخت نکرده است.

آخوندی حتی در نشست با جامعه اسلامی مهندسین گفت بانک مسکن گروگان مسکن مهر شده و ورشکست شده است. بر اساس برآورد طرح جامع مسکن در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، برای ارائه تسهیلات در این بخش دولت سالانه 300 هزار فقره تا سقف 50 میلیون تومان در نظر گرفت. شما در جلسه سوال گفتید که مردم اصلاً دنبال مسکن مهر نیستند و گفتید: شما گفتید که الآن 150 هزار مسکن مهر داریم که متقاضی ندارد؛ الآن مردم در حال فروش مسکن بین خود هستند.

آقای آخوندی تا مدتی شعار می‌داد هر کسی با خرید و فروش مسکن کاسبی می‌کند باید مالیات بدهد گفت: ما نفهمیدیم آقای آخوندی شما با خود چندچند هستی؟ آقای آخوندی لطفاً بگویید مسکن شما چند متر است و در کجا است؟ غیر از آن مسکنی که در لواسان می‌باشد؛ بگذارید مردم بدانند که مسئولین‌شان کجا زندگی می‌کنند.

رحماندوست: آقای وزیر! اگر ممکن است سالی یک بار روی ویلچر بنشینید

نماینده مردم تهران، موافق استیضاح: قانون برنامه پنجم درباره ایثارگران در بخش‌های مختلف یا اجرایی نشده و یا ناقص اجرایی شده است. آقای وزیر راه پیش از این گفته بود که «پیگیری مشکلات ایثارگران در حوزه تأمین مسکن را فراتر از قانون وظیفه خودم می‌دانم و در صدر تمام اولویت‌های تأمین مسکن، موضوع تأمین مسکن ایثارگران را مدنظر قرار خواهم داد و خودم شخصاً به موضوع مسکن ایثارگران رسیدگی می‌کنم»، با وجود این اظهارات آقای وزیر، مشکل مسکن ایثارگران تاکنون حل نشده است.

اعطای تسهیلات به منزله تأمین مسکن محسوب نمی‌شود، اینگونه طرح‌ها فقط برای مسئولان وزارتخانه‌ها آمارسازی می‌کند و برای ایثارگران مسکنی تأمین نمی‌کند و حکم برنامه پنجم ابتر باقی می‌ماند.
ما برای حل مشکل ایثارگران امروز مجبور شدیم مشکلات آنان را از طریق استیضاح پیگیری کنیم. در این استیضاح هیچ شائبه سیاسی وجود ندارد و ما به دنبال حل مشکلات مردم و ایثارگران هستیم.
ایثارگران برای استخدام با مشکلات جدی روبرو هستند، چرا فرزندان شهدا هنوز در شرکت‌های تابعه وزارت راه استخدام نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قانون استخدام ایثارگران را عملی نمی‌کند؟

طبق قانون جانبازان بالای 25 درصد و آزادگان و ایثارگران در صورت مسافرت‌های داخلی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفی‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت 50 درصد هزینه بلیط هواپیما معافند ولی این قانون اجرایی نمی‌شود.

آقای وزیر سالی یک روز روی ویلچر بنشینید تا شرایط نامناسب مسیرها را برای جانبازان درک کنید، امروز مقوله مناسب‌سازی معابر برای حرکت ویلچر سال‌هاست نه تنها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بلکه در کشورهای دست چندم هم حل شده است، اما در ایران هنوز این موضوع با مشکل مواجه است، در ایستگاه‌های راه‌آهن حرکت ویلچر با مشکلات جدی مواجه است.

شرکت هواپیمایی ماهان اعلام کرده ایثارگران و یا جانبازان برای سفر با هواپیماهای این شرکت باید نفری 40 هزار تومان بپردازند تا خدمات ویژه به آنان ارائه شود.

بنده استیضاح را امضا نکرده بودم، اما به دلیل خلف وعده‌های آقای وزیر مجبور به امضای این استیضاح شدم، وزیری که مسئله به این کوچکی را نتواند حل کند،‌توانمند نیست،‌ حقوق مردم و ایثارگران جای گذشت ندارد لذا استیضاح وزیر راه را امضا کردم.

موسوی لارگانی: وزارت راه در دو سال اخیر تبدیل به پایگاه سیاسی برخی از افراد تندرو شده است

نماینده مردم فلاورجان، موافق استیضاح: بی عدالتی در توزیع اعتبارات بین استان ها و اجرای پروژه ها بر اساس نظام چانه زنی است که متاسفانه به شدت در این وزارت خانه مشاهده شده است؛ چرا باید حوزه های انتخابی تعدادی از نمایندگان نسبت به دیگران بیشتر باشد.

آقای وزیر شما در برنامه های خود به شفاف سازی و دسترسی به اطلاعات اشاره کرده بودید. پس علت واگذاری قراردادهای متعدد با شرکت ابن سینا که از وابستگان به شما هستند چیست؟ علت امتیازات فراوان شما به برخی افراد چیست کاش جرأت داشتید و به ملت اعلام می‌کردید. کدام برنامه را برای خروج از رکود این بخش ارائه داده اید؟ برنامه های شما چه تأثیری بر صنعت ساختمان گذاشته است؟ دو سال گذشت چه کردید؟ آیا مقابله با فساد در وزارت راه با واگذاری قراردادهای متعدد با ترک تشریفات به شرکت ها و افراد نور چشمی در تضاد نیست؟ دو سال گذشت اما دریغ از یک خط گزارش و یا یک اقدام عملی در این رابطه.

قرار بود برای حل بحران طلبکاران برنامه عملیاتی بدهید اما پس از دو سال هر روز و هر هفته شاهد مراجعه پیمانکاران و طلبکاران به وزارتخانه هستیم، چه زمانی وعده های شما تحقق پیدا می‌کند؟
وزارت‌خانه ای که باید محل کار و فعالیت و عمران باشد در دو سال اخیر تبدیل به پایگاه و فعالیت سیاسی برخی از افراد تندرو شده است. همکاران عزیز از نظر امام خمینی بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد صبر و محرومیت را چشیده باشیند؛ علت این تضادها با اندیشه امام از سوی سکاندار این وزارتخانه هست که درد این محرومیت را نچشیده اند.

وی با طرح این سوال از وزیر راه که آیا شما می دانید یک روستایی چگونه در کوچه و خیابانهای خاکی روزگار می‌گذراند. امام می فرماید به مجلس توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمت گذاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان که هنور چشمان ما هستند و جمهوری اسلامی با فداکاری آنها تحقق پیدا کرده فروگذار نکنید؛ شما برای روستاها چه کردید؟

در بودجه 94 برای آسفالت دو میلیون تن تخصص داد، راستی زمانی که همین روستایی ها داشتند از خاک و ناموس این کشور دفاع می کردند شما کجا بودید؟ مگر همین سرداران و ... از دل این روستاها نیامدند؛ چه زود فراموش کردیم فرمایشات امام که بارها فرمودند من یک موی کاخ نشینان و محرومین را با دنیای کاخ نشینان عوض نمی‌کنم؛ که این یعنی فاصله از امام و انقلاب است.

من به عنوانی یک روستا زاده و کسی که الآن ساکن روستا هستم سر پل صراط از شما نخواهم گذشت که چرا تبعیض و بی عدالتی روا می دارید؛ آقای آخوندی مگر همین روستایی ها نبودند که امام راحل فرمودند پشتوانه انقلاب هستند؟ راستی یک و نیم میلیاردی که خرج مهمانسرای پشت وزارت خانه نمودید که آن هم به دست یکی از بستگان شما ساخته شد چند مسکن روستایی می‌شد؟

چرا در دوران وزارت شما اجرای ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه از سوی وزارت خانه فراموش شده است. میزان تسهیلات مسکن روستایی از 400 هزار واحد در سال 92 به 20 هزار واحد تقلیل پیدا کرده؛ مشخص نیست چنددرصد آن عملیاتی شده و تسهیلات پرداخت شده است این باعث حاشیه نیشینی شهرهای بزرگ شده که خود حامل فساد بوده است و این در حالی است که در دولت 11 عملکرد دولت در این زمینه 75 درصد کاهش داشته است. عدم افزایش وام روستایی به 15 میلیون تومان از دیگر بی توجهی شما به ملت و خانه ملت بوده، عملاً شاهد هیچ عملیاتی از شما در این راستا نبوده ایم.
تنها به لفظ مسکن اجتماعی بسنده کرده اید. با این لفاظی‌ها مسکن مهر که با پول ملت مستضعف ساخته شده را ناتمام کرده‌اید، شما دو سال از بحث مسکن اجتماعی گذشت چه طرحی را در این مورد انجام داده اید؛ آیا راه بهتری برای مقابله با دولت قبلی سراغ نداشتید؟

از مسکن روستایی که بگذریم در اکثر استان ها وضعیت راه‌های روستایی فاجعه بار است. چرا بعد از بیش از 3 دهه هنوز مردم روستایی فاقد کوچه و خیابان مناسب هستند؛ مردم باید تاوان سیاسی کاری و تبعیضان شما ومدیرانتان را بدهند.

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهمترین مسائل روستائیان است که متأسفانه از عقب ماندگی شدید رنج می‌برند، در جاده های خاکی بسیار خطرناک مردم دارند رفت و آمد می‌کنند تعداد زیادی از آنها کشته شدند، در یکی از مسیرهای روستایی از اول سال تا به حال 11 نفر کشته شده اند؛ مردم روستاها به دلیل وضعیت بد راه های روستایی رنج می‌برند.

شما بارها اشاره کرده اید که در دو سال گذشته آسفالت رشد 200 درصدی داشته است. لطف کنید به مردم روستایی بفرمایید که این رشد در چه مناطقی بوده است، شما می‌گویید در به‌سازی راه های روستایی رشد داشته‌ایم؛ آیا فقط در برگه های آمار وزارتخانه شما آسفالت شده الست یا آسفالت واقعی بوده است.

ثروتی: سه گروه از نمایندگان از یک سال پیش استیضاح وزیر راه را پیگیری می‌کردند

نماینده مردم بجنورد، موافق استیضاح: نمایندگان مجلس ابزارهایی همچون مکاتبه، مذاکره، سؤال، جلسات متعدد در اختیار دارند که ما تقریباً تمام این مراحل را دنبال کردیم و به دنبال این بودیم که رکودی که در جامعه فریاد همه را بلند کرده مرتفع شود. نمایندگان با اعتراضات مردم در شهرها و روستاها مواجه هستند از وضعیت نامناسب مسکن، عدم پاسخگویی به مردم و تجمعات اعتراضات فراوان و عدم پرداخت تسهیلات مکمل 5 میلیون تومانی و تأخیر در تحویل واحدها و افزایش مکرر قیمت‌ها، عدم اجرای قول‌های وزیر مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن، فقدان زیرساخت‌ها، مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که یکی از طرح‌های بسیار مفید بوده که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند.

مردم از وضعیت راه‌ها و تصادف در نقاط حادثه‌خیز، ترافیک شدید و فوت و مجروحیت کلافه شده‌اند. عدم گسترش و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی علیرغم وجود قانون حمل‌ونقل عمومی و عدم اجرای قانون ناراضی هستند. فقدان برنامه‌ریزی مناسب پروازی، کاهش پروازها، نارضایتی مردم از فقدان بلیط و مشکلات تأخیرها از دیگر مشکلات موجود هستند.

فقدن راه روستایی، عدم توازن منطقه‌ای، عدم اجرای قوانین به ویژه برنامه پنجم توسعه و عدم تحقق وعده‌های وزیر راه در زمان رأی اعتماد نهایتاً منجر به تهیه متن استیضاح شد.

گاهی برخی‌ها می‌گویند استیضاح سیاسی است اما از یک سال قبل سه گروه استیضاح وزیر راه را دنبال می‌کردند و نهایتاً برخی‌ها بنا به ملاحظاتی عقب‌نشینی کردند و نهایتاً یک متن  استیضاح تهیه شد.

حمایت جمعی از مالکان زمین‌های شمال، شرق و غرب تهران از استیضاح ‌آخوندی
این مالکان با تجمع مقابل مجلس و با استناد به نامه رهبر انقلاب در سال ۸۷ به رئیس جمهور وقت که در آن صراحتا بر آزادسازی زمین‌های مذکور اشاره شده بود، خواستار عدم رای اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی شدند

آغاز جلسه بدون حضور روحانی
جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بدون حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس آغاز شد/ جهانگیری، استاندار تهران، معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمع دیگری از اعضای کابینه به منظور دفاع از وزیر راه وارد مجلس شدند‬

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی + اسامی امضاکنندگان

15 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند و از صبح امروز در دستور کار صحن علنی قرارگرفته است.
متن کامل این طرح را اینجا بخوانید
اسامی امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز بدین شرح است: حسن کامران - مجتبی رحماندوست - مهدی کوچک‌زاده - حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی - بهرام بیرانوند - موسی‌الرضا ثروتی - سیدمحمود نبویان - جواد کریمی‌قدوسی - روح‌الله حسینیان - حمید رسایی - عبدالله سامری - سیدناصر موسوی‌لارگانی - نیره اخوان‌بیطرف - فاطمه آلیا و زهره طبیب‌زاده‌نوری.

خبر در حال تکمیل است ...

انتهای پیام/م

نسیم

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.