سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/30
س, 1398/07/02 - 09:47

شرهانی، بقیع یادمان‌ها

شرهانی سرزمین عملیات‌های مهم رزمندگان اسلام به خصوص عملیات محرم است، در مرحله سوم عملیات محرم 15 روز به طول انجامیده است منطقه شرهانی حدود 10 بار دست به دست شده و عمده شهدای مفقود الاثر مربوط به این عملیات است .
به گزارش کوله بار، منطقه و پاسگاه شرهانی در 65 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دهلران و در فکه شمالی و دامنه ارتفاعات حمرین قرار دارد و از طریق جاده شهید خرازی تا جاده دهلران اندیمشک و پادگان عین‌خوش 25 کیلومتر فاصله دارد.
 
در طول جنگ این منطقه به علت وجود ارتفاعات 175 و 178 که میدان دید وسیعی از دشت دهلران و منطقه عین‌خوش تا استان میسان عراق داشت، اهمیت نظامی یافت و ارتش عراق با اشغال این منطقه به ایجاد میادین مین و موانع اقدام کرد.
 
با اجرای عملیات محرم بخش مهمی از بلندی‌های حمرین در منطقه شرهانی آزاد شد ولی تا آزادی خرمشهر بخش‌هایی از این منطقه همچنان در اشغال دشمن بود. در جریان عملیات والفجر 1 ، شرهانی حد شمالی عملیات بود و همچنین عملیات ایذایی شرهانی در 21 تیر ماه سال 1364 توسط ارتش در این منطقه صورت گرفت.
 
در جریان اجرای سلسله عملیات‌های پدافند فعال (دفاع متحرک) در دهم اردیبهشت ماه سال 1365 دشمن با دو لشکر به این منطقه حمله کرد که با واکنش سریع مدافعان تیپ 10 سید الشهدا (ع) تلاش دشمن ناکام ماند.
 
اکنون در منتهی الیه جاده عین‌خوش و در نزدیکی پاسگاه چم‌سری، یادمان شرهانی که در گذشته مقر تفحص لشگر 14 امام‌حسین (ع) اصفهان بود قرار دارد که دارای گنبد کوچکی است و در اطراف آن خاکریزها و ادوات جنگی به نمایش درآمده است.
 
سنگرها و کانال سراسری بجلیه در اطراف این یادمان یادآور حماسه‌ها و مظلومیت‌های شهدای جنگ تحمیلی خصوصا شهدای عملیات محرم و والفجر 1 است و به همین مناسبت در سال 1388 در این یادمان یک شهید گمنام به خاک سپرده شد.
 
منطقه عملیاتی شرهانی که در عملیات محرم به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است اکنون مامن دلدادگان عاشقی است که در قلب کاروان‌های راهیان‌نور در پی کسب معرفتند. شرهانی آخرین بازمانده دفاع مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در دهلران و استان ایلام است .
 
 این منطقه نه به عنوان یک یادمان بلکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی مهم در این شهرستان و بازگو کننده رشادت‌های مردمانی است که مرد دوران سختی بوده‌اند.
 
منطقه شرهانی در عملیات محرم آزاد شد و امروز یکی از مقصد کاروان‌های راهیان‌نور است و سوغاتی دور رکعت عشق را نثار بازدید کنندگان می‌کند. جلوه‌های ماندگار شرهانی معراج شهدا و کانال بزرگ بجیلیه 90 کیلومتر تا فکه است که توسط ارتش بعث بعنوان سد دفاعی احداث شده و عمق آن 6 و عرض آن 5 متر است و انواع موانع ایذایی در آن بکار رفته است.
 
«معراج الشهدا» مهمترین جاذبه معنوی یادمان شرهانی است چون محل پیدا شدن پیکرهای بیش از 1000 شهید دفاع مقدس بین سال‌های 1371 تا 1385 در محورهای عملیاتی محرم، فتح‌المبین، قدس3، عاشورا، والفجر مقدماتی، والفجر1، ولفجر3، والفجر6 و مناطق عملیاتی مهران، میمک و سومار است.
 
انتهای پیام/م
 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.