سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/02/06
س, 1395/02/28 - 23:25
سردار کارگر در نشست خبری سالروز فتح خرمشهر خبر داد:

افتتاح پروژه‌های ملی و کشوری همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر/ رونمایی از 700 عنوان کتاب دفاع مقدسی

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌و‌چهارمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر پروژه های ملی و منطقه ای توسط نهادها و دستگاه‌های اجرایی افتتاح می‌شود.

به گزارش کوله بار، سردار سرتیپ بسیجی "بهمن کارگر" رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌و‌چهارمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری که صبح امروز(سه‌شنبه) در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد، با بیان این نکته که سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی است، گفت: آزادسازی خرمشهر، فتح الفتوح دوران دفاع مقدس است که امام در این خصوص فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و بدین معناست که هر جا در راه خدا حرکت کنیم، عنایت خداوند نیز همراه ما خواهد بود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: طی عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، بیش از پنج هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان نیز آزاد شد و ضربه مهلکی بر ارتش صدام وارد شد.

** نخستین شکست ارتش صدام در روزهای نخست جنگ

وی در ادامه گفت: البته اولین شکست عراق در نخستین روزهای جنگ صورت گرفت. صدام اعلام کرده بود که طی سه روز اهواز را اشغال خواهد کرد اما 35 روز پشت دروازه خرمشهر ماند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح، مردم، جهادسازندگی و تمامی اقشار در آزادسازی خرمشهر نقش داشتند. پیروز واقعی دفاع مقدس مردم بودند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر بیان داشت: با مطالعه در آثار جهانیان در خصوص فتح خرمشهر در می‌یابیم که آنان از این پیروزی شگفت زده و حیرت زده شده‌اند و نگرششان نسبت به توانمندی نظامی ایران تغییر یافته چرا که ابتکار عمل از دست عراق گرفته شد و استکبار به این نتیجه رسید که صدام توانایی مقابله با انقلاب اسلامی ایران را ندارد.

وی در خصوص نقش آمریکا در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیان داشت: در ابتدای جنگ امام فرمودند که آمریکا مقصر اصلی است در حالی که برخی تحلیل می‌کردند عراق در بلوک شرق قرار دارد. امروز گفته‌های غربی‌ها موید این مطلب است که صدام توسط آمریکا مستقیم و غیر مستقیم با واسطه‌هایی مانند اردن حمایت می‌شد. اولین تسلیحات شیمیایی که عراق به کار برد از انبار آمریکایی‌ها در منطقه تامین شده بود. آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز هم نباید به آنان اعتماد کرد.

** دفاع مقدس کلید وحدت است

کارگر روز آزادسازی خرمشهر را یکی از روزهای شاد مردم ایران دانست و گفت: همه اقشار جامعه از این پیروزی شاد بودند. دفاع مقدس می‌تواند کلید وحدت در بین مردم باشد و در دفاع مقدس مذهب، جناح سیاسی و سلیقه مطرح نبود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در فروردین سال 61 عملیات فتح المبین انجام شد و 2500 کیلومتر مربع از خاک کشورمان آزاد شد. عملیات بیت المقدس نیز بلافاصله پس از این عملیات صورت گرفت که منجر به آزادسازی خرمشهر شد. به لحاظ نظامی انجام دو عملیات بزرگ پیروزمندانه طی سه ماه یک موفقیت بزرگ است.

** برگزاری ویژه برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر از دوم تا چهارم خرداد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شعار ویژه مناسبت‌های دفاع مقدسی و راهیان نور در سال اشاره کرد و گفت: شعار امسال، "ما آماده‌ایم" است.

کارگر اضافه کرد: در گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، امسال طی سه روز ویژه برنامه‌هایی برگزار می‌شود. روز نخست یکشنبه 2 خرداد همزمان با سالروز میلاد امام زمان(عج)، روز سربازان گمنام امام زمان(عج) و مدافعین حرم نامگذاری شده است. برپایی جشن‌های نیمه شعبان، برگزاری یادواره‌های شهدای مدافع حرم و دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم از برنامه‌های این روز خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در خصوص روز دوم گفت: سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. برگزاری همایش، دیدار با خانواده‌های شهدا، تجلیل از رزمندگان و به صدا در آمدن زنگ مقاومت و پیروزی در ساعت 11 همزمان با ساعت آزادی خرمشهر از برنامه‌های این روز است.

وی گفت: سه‌شنبه چهارم خرداد روز دزفول، مقاومت و پیروزی نام دارد. در این روز از مقاومت‌ها و حماسه‌های مردم دزفول در دوران دفاع مقدس تجلیل خواهد شد. در این راستا برنامه‌هایی در دزفول، اهواز، تهران، قم و مشهد برگزار می‌شود. همچنین در این روز فازهایی از مرکز فرهنگی دزفول رونمایی خواهد شد. صداوسیما نیز در این خصوص به معرفی شهر دزفول خواهد پرداخت.

کارگر بیان داشت: تبیین نقش بصیرت و وحدت در مقابل استکبار و تکفیری‌ها یکی از راهبردهای اصلی برگزاری مراسمات گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر است. همچنین مقرر است به نقش عملیات بیت المقدس در دفاع مقدس و درس‌های آن، نهادینه‌سازی درس ولایتمداری و نقش اقتصاد مقاومتی در دفاع مقدس پرداخته شود. امروز به برکت مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس ایران اسلامی از اقتدار دفاعی و علمی برخوردار است و در زمینه‌های موشکی، هسته‌ای، نانو و پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در دفاع مقدس به سبک خودمان جنگیدیم که آن سبک ایرانی و اسلامی بود و توانستیم جلوی دشمن بایستیم که مبتکر این سبک امام خمینی(ره) بود. امروز زندگی و اقتصادمان باید بر مبنای آن سبک شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: بزرگترین جنگ در قرن گذشته، جنگ جهانی دوم بود و طولانی‌ترین جنگ، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. وجه تمایز دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها سبک جنگیدن آن بود که موجب پیروزی ما شد و این سبک امروز عراق و سوریه را نجات داد. مستشاران نظامی وظیفه ارائه این سبک را به آن کشورها دارند.

** افتتاح پروژ‌ه‌های ملی و منطقه‌ای در کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر

کارگر عنوان داشت: ریاست ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌و‌چهارمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در کشور بر عهده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و در استان‌ها مسئولیت این ستاد با استاندار خواهد بود.

وی در رابطه با برنامه‌هایی که قرار است در سالگرد آزادسازی خرمشهر برگزار شود، گفت: مراسم شکرگذاری از امام راحل و تجدید پیمان با رهبر کبیر انقلاب اسلامی با حضور فرماندهان و مسئولین در حرم امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. میزبانی این مراسم با ارتش است. همچنین صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به میزبانی ارتش برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که سال گذشته میزبان این برنامه‌ها سپاه بود. فرماندهان نیز در نماز جمعه در خصوص دستاوردهای عملیات بیت المقدس و دفاع مقدس سخنرانی می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و نهادها برنامه‌های عمومی و ویژه‌ای در سراسر کشور اجرا خواهند کرد. همچنین در سوم خرداد پروژه‌های ملی و منطقه‌ای در کشور افتتاح می‌شود. سازمان‌های استان خوزستان در خرمشهر و آبادان نیز برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

کارگر با بیان اینکه در سالروز فتح خرمشهر شهرها و روستاها باید حال و هوای دفاع مقدسی پیدا کنند، گفت: اتاق اصناف با تزیین اصناف، راه آهن جمهوری اسلامی، شهرداری‌ها با تبلیغات شهری، سازمان بسیج مستضعفین با اجرای مراسماتی در پایگاه‌های بسیج، سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی، یگان‌های نظامی و انتظامی، وزارت ورزش و جوانان با برگزاری مسابقات ورزشی، وزارت اطلاعات، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، امور مساجد کشور، وزارت کشور و... یاد و خاطره حماسه‌های دوران دفاع مقدس را گرامی می‌دارند.

وی با بیان اینکه تمامی دولت‌ها در اجرای مناسبت‌های ملی دفاع مقدس همکاری داشتند و از آنان تشکر می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به ریاست جمهوری حجت الاسلام روحانی، وزرا و استانداران همت و همکاری خوبی در این خصوص داشته‌اند و وظیفه خود می‌دانند که به مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و راهیان نور توجه داشته باشند و از این بابت تشکر می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس در خصوص دیگر برنامه‌ها تصریح کرد: برگزاری کنگره ملی تجلیل از ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران باحضور رئیس جمهور و اجرای برنامه‌ی "با نوای کاروان" توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خرمشهر از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

** تدوین تاریخ دفاع مقدس تا سال 1404

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه بررسی نقش اقشار در دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس انجام می‌گیرد، عنوان داشت: دایرة المعارف دفاع مقدس در 14 جلد تا پایان برنامه ششم توسعه تدوین و تهیه تاریخ دفاع مقدس نیز طی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه و تا سال 1404 انجام می‌شود.

کارگر با بیان اینکه تاکنون به نقش بانوان در دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است، گفت: سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی همچون برپایی کارگاه خاطره‌نویسی، شعرخوانی و تبیین نقش زنان در دفاع مقدس را خواهد داشت.

وی ادامه داد: روحانیت در دفاع مقدس بیش از هر قشر دیگری به نسبت، شهید بیشتری تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است. سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس در سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر همایش تجلیل از روحانیون جانباز را برگزار می‌کند.

** اجرای 500 برنامه اصلی در سراسر کشور

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه بیش از 500 برنامه اصلی در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: سال 94 بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موفق شد، 700 عنوان کتاب تالیف و چاپ کند که تعدادی از آنان در نوبت چاپ مانده بودند. این کتاب‌ها به صورت مستقل و یا با همیاری و مشارکت دیگر نهادها چاپ شده است. در سالروز آزادسازی خرمشهر این تعداد عنوان کتاب در سراسر کشور رونمایی می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های صدا و سیما نیز گفت: معاونت سیما 1390 دقیقه در شبکه‌های ملی پخش برنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس خواهد داشت. معاونت صدا نیز طی 37 ساعت 121 برنامه پخش می‌کند. این نکته را هم باید ذکر کرد که صدا و سیما در گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و راهیان نور همواره یار و همراه بوده است.

کارگر با بیان اینکه در تمامی استان‌‌ها ویژه‌برنامه‌هایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: مهمترین برنامه در استان‌ها برگزاری همایش ادبیات پایداری است که در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود و در این همایش از پایان‌نامه‌های برتر در حوزه دفاع مقدس تجلیل خواهد شد.

** 70 درصد مراکز فرهنگی دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم توسعه ساخته می‌شوند

سردار کارگر در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ساخت مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان‌ها گفت: امیدواریم 70 درصد این مراکز در استان‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه ساخته شوند و سی درصد دیگر در برنامه هفتم تکمیل شوند. برخی استان‌ها زمین نداشتیم که با پیگیری‌ها این زمین‌ها تامین‌ها شد و در برخی از استان‌ها نیز مرکز فرهنگی تکمیل شده است. مراکز فرهنگی مازندران و سمنان نیز در حال تکمیل شدن است. 2 فاز مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی نیز امیدواریم تا پایان سال ساخته شوند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر اظهار داشت: آموزش و پرورش، مساجد و دانشگاه‌ها در برگزاری مراسم‌های مردمی نقش بزرگی دارند. اکنون نیز برنامه‌های مردمی و یادواره‌های شهدا با هزینه‌های خود مردم در شهرها برگزار می‌شود به طوری که با کمبود فرمانده برای سخنرانی در این مراسم‌ها مواجه شده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با حوزه نشر کتاب و فیلم دفاع مقدسی گفت: این حوزه نیازمند حمایت از سوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است. اکنون پرتیراژترین کتاب‌ها و پربیننده‌ترین فیلم‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های دفاع مقدسی است.

کارگر در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر انجام فعالیت‌های فرامرزی در خصوص دفاع مقدس عنوان داشت: مستشاران نظامی که در کشور حضور دارند برای شرکت در مراسم‌های دفاع مقدسی دعوت می‌شوند. همچنین طبق همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت‌هایی در خارج از کشور انجام می‌شود به طور مثال سال گذشته در 15 کشور نمایشگاه‌های بزرگی برپا شد.

وی افزود: در حوزه راهیان نور از 36 کشور جهان بازدید کننده داشتیم که از یادمان‌های شهدا دیدن کردند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور بیان داشت: سال گذشته 5 و نیم میلیون نفر در راهیان نور حضور یافتند و از یادمان‌های شهدا در 7 استان کشور دیدن کردند. 70 درصد کسانی که سال گذشته در راهیان نور حضور یافته بودند، بار نخستشان بود. در سفری که سال گذشته به همراه وزیر علوم به یادمان شهدای هویزه داشتیم، از بیشتر افرادی که می‌پرسیدیم چندمین بار است که در راهیان نور حضور می‌یابید می‌گفتند نخستین بار.

کارگر خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته 50 درصد زائران با ماشین‌های شخصی در راهیان نور شرکت کردند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.