سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/30
ج, 1395/11/15 - 04:24
گروه بین‌المللی بحران:

القاعده در یمن قوی‌تر از قبل شده است

گروه بحران بین‌المللی امروز پنج‌شنبه گزارش داد، القاعده در حال قدرت گرفتن در یمن است و از اقداماتی نظامی از جمله حمله‌ مرگباری که نیروهای ویژه آمریکا به دستور دونالد ترامپ انجام دادند، سود می‌برد.
به گزارش کوله بار، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه بین‌المللی بحران در گزارشی با اشاره به گسترش القاعده در شبه‌جزیره عرب و حمله هوایی مرگبار روز یکشنبه آمریکایی‌ها گفت: شاخه یمنی القاعده قوی‌تر از همیشه شده است. اولین اقدامات نظامی دولت ترامپ در یمن، پاسخ ضعیفی در مقابل چشم‌انداز مبارزه اثرگذار و هوشمندانه با القاعده بود.
 
به گفته این گروه، اولین عملیات نظامی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ممکن است به نفع شبکه القاعده تمام شود.
 
گروه بین‌المللی بحران که یک سازمان غیرانتفاعی فعال در زمینه تحقیقات پیرامون درگیری‌های خشونت‌آمیز است، در گزارشی گفت که حمله نیروهای ویژه ارتش آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان القاعده در شبه جزیره عرب در استان البیضاء در جنوب غرب یمن با تلفات سنگین غیرنظامی همراه بود. این گروه به نقل از منابع پزشکی محلی گفته است که در نتیجه این عملیات، ۳۰ تن از جمله ۱۰ زن و کودک کشته شدند.
 
حمله به مواضع القاعده شبه جزیره عرب در روز ٢٩ ژانویه توسط نفرات نیروهای واحد ویژه دریایی، هوایی و زمینی انجام شد و نخستین عملیات نظامی برون مرزی ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است. ظاهرا این عملیات به خواست و دستور مستقیم رئیس جمهوری به اجرا درآمد.
 
القاعده شبه جزیره عرب با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که در این عملیات یکی از رهبران ارشد و تعدادی از نفرات این گروه کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا نیز کشته شدن یک تن از نظامیان آمریکایی در این عملیات را تایید کرد. وزارت دفاع همچنین گفته است که چند زن هم به سوی نیروهای آمریکایی تیراندازی کردند.
 
به گفته گروه بین‌المللی بحران، عملیات اخیر در یمن "نمونه‌ای بارز از آن نوع اقداماتی است که نباید انجام گیرد." این گروه افزوده است که "استفاده از نفرات نظامی آمریکایی و وارد کردن تلفات سنگین غیرنظامی اقدامی به شدت تحریک‌آمیز است که می‌تواند به خصومت با غرب در میان گروه‌های مختلف سیاسی در یمن دامن بزند و به نفع القاعده تمام شود."
 
در گزارش این گروه آمده است که این عملیات بدون توجه به شرایط و حساسیت‌های محلی و نظر رهبران قبایل منطقه انجام شد در حالی که برخی از این قبایل با نفوذ القاعده مخالف بوده‌اند. تلفات سنگین غیرنظامی می‌تواند موضع آنان در برابر حامیان القاعده را تضعیف کند.
 
القاعده شبه جزیره عرب حضور خود در یمن را برای "جهاد علیه کفار غربی" و "دفاع از جان و مال مسلمانان" لازم دانسته است. در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز عملیاتی علیه رهبران نظامی القاعده شبه جزیره عرب صورت می‌گرفت که معمولا شامل حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین بود. گروه بین‌المللی بحران گفته است که در مورد اینکه چنین رویکردی می‌توانست به شکست نهایی القاعده در یمن منجر شود تردید وجود داشت ولی هنوز هم زود است که بتوان پیرامون کارایی روش متفاوت دونالد ترامپ در این زمینه اظهار نظر کرد.
 
 
انتهای پیام/م
ایسنا

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.