سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/09
د, 1394/09/09 - 00:00

انتشار 3 هزار نسخه از زندان موصل همزمان با هفته بسیج

«زندان موصل» عنوان کتابی شامل خاطرات علی‌اصغر رباط‌ جزی از آزادگان دفاع مقدس است که قرار بود در آستانه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی انتشار یابد که هم اکنون همزمان با هفته بسیج از سوی انتشارات سوره مهر درگیشه فروش قرارگرفت.
به گزارش کوله بار، جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب «زندان موصل» گفت: این کتاب قراربود توسط انتشارات سوره مهر تا 26 مرداد، سالروز ورود اولین گروه آزادگان به میهن اسلامی منتشر شود که همزمان با هفته بسیج 3 هزار نسخه آن به دست علاقمندان می رسد.
 
وی افزود: این کتاب خاطراتی از علی‌اصغر رباط‌‌جزی، اسیر آزاد‌ه‌ای که 10 سال در اردوگاه‌های مختلف یک، دو، سه و چهار موصل بوده است را بازگو می کند که این آزاده قهرمان چه خاطراتی از تولد تا آزادی اش داشته است، شخصیت اصلی داستان علی‌اصغر رباط‌‌جزی شخصیت است که قبل از انقلاب اسلامی با کمک «محمود ضیاء بشر حق» از گروه منصورون وارد مبارزات سیاسی شد و به زندان می افتد پس از آزادی از زندان ساواک نیز دوباره فعالیت‌های سیاسی را ادامه می دهد و سال 57 در حین مبارزات سیاسی مجروح می شود. با شروع جنگ نیز در حالی که فقط سه ماه از ازدواجش گذشته بود، عازم میدان نبرد شده  و در اولین اعزام به عملیات محرم اسیرمی شود و سرانجام  26 مرداد 69 به وطن بازمی گردد.
 
ایجاد یک جرقه ذهنی برای خلق زندان موصل
 
دیدار با آزاده سرافراز علی اصغر جزی در یک مراسم اتفاقی باعث شد، نوشتن و جمع آوری خاطرات این آزاده در ذهنم کلید بخورد با او همنشین شدم او خاطره ای را بازگو کرد و من متوجه شدم خاطرات بسیارزیادی از ایشان وجود دارد که هنوز کسی آن ها را منتشر نکرده است.
 
گمنام بودن شخصیت های این اثر
 
80 درصد شخصیت‌های این اثر گمنام بوده و برای اولین بار معرفی شده‌اند مصاحبه با همسر رباط‌جزی از بخش‌های خواندنی کتاب به شمار می‌رود که  اطلاعات جذابی را از نحوه ازدواج آنها و سختی‌های انتظار ارا به خواننده کتاب می دهد. نامه‌های رد و بدل شده میان این زن و شوهر در ایجاد انگیزه مقاومت در هر دو موثر بوده و حتی یکی از این نامه‌ها را یکی از ائمه جماعات در منبر قرائت کرده است.
 
قهرمان زندان موصل هم اکنون یک فعال فرهنگی درکشور است
 
کلاس های آموزش قرآن و نهج البلاغه را قبل از انقلاب اسلامی برگزارمی کرده است و این روند فکری و فرهنگی او به اردوگاه های اسیران ایرانی در عراق هم نفوذ می کند به  طوری که او را  رهبر فرهنگی اسرا می خوانند .
 
مقایسه رباط جزینی با حجت الاسلام ابوترابی
 
خاطرات این آزاده زاویه جدیدی از فضای خاطرات اسارت را روایت می کند و در کنار شکنجه هایی که شده، این کتاب به بحث رهبری فرهنگی شخصیت اصلی می پردازد. شخصیت اصلی این قصه گو را نمی‌توان با حجت الاسلام ابوترابی مقایسه کرد زیرا ایشان  در دوران اسارت شخصیتی مذهبی بودند، اما علی‌اصغر رباط جزیی به نوعی رهبری فرهنگی در اردوگاه دشمن بوده  و در تمامی برنامه های فرهنگی در دوران اسارت نقش مهمی داشته است.
 
زندان موصل دایره المعارف دوران اسارت
 
کتاب «زندان موصل» را می‌توان دایره‌المعارفی از اطلاعات مربوط به دوران اسارت عنوان کرد زیرا  نبود فهرست اعلام در این آثار ضعفی که بسیاری از کتاب‌های جنگ دارند، به همین دلیل برای خلق این اثر کتاب های زیادی از دوران اسارت را خواندم تا اطلاعات کاملی از اتفاقات مرتبط به دست بیاورم.
 
کتاب «زندان موصل» شامل ۸ فصل و ۶۵۰ صفحه است که همزمان با هفته بسیج باشمارگان 3 هزار نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و در اختیار کتاب دوستان قرارگرفته است.
 
انتهای پیام/م
دفاع مقدس

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.