سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
پ, 1396/06/16 - 18:51
اسپوتنیک:

ایران با تقویت برنامه موشکی به تحریم‌های آمریکا پاسخ داد

یک کارشناس روس ضمن بیهوده خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصریح کرد، تهران با تقویت برنامه موشکی خود به تحریم‌های آمریکا پاسخ داد.
به گزارش کوله بار، «ولادیمیر ساژین» کارشناس امور خاورمیانه به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که ایران با افزایش بودجه برنامه موشکی خود به تحریم‌های آمریکا پاسخ داد. 
 
این کارشناس اندیشکده مطالعات شرقی در آکادمی علوم روسیه به اسپوتنیک گفت که ایران با تولید ۲۰ نوع موشک، پیشرفت‌های قابل توجهی را در تولید موشک داشته است.
 
ساژین تصریح کرد که تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران از طریق تحریم‌های سخت، بیهوده بوده است.
 
وی در اینباره گفت: «در سال‌های اخیر، ایران، مجموعه‌های متعدد و مدل‌های گوناگونی از موشک‌های کوتاه برد از جمله موشک‌های تاکتیکی و تاکتیکی عملیاتی خریداری، به روز رسانی و طراحی کرده است».
 
ساژین ادامه داد: «البته، تأکید بر تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمله به اهدافی در فاصله‌های زیاد بوده است».
 
این کارشناس روس تأکید کرد بیش از سه دهه است که برنامه موشکی تهران به سرعت در حال توسعه است.
 
ساژین گفت ایران موفق به تولید «شهاب 3»، یک موشک با برد عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتری شد و متعاقب آن موشکی از مجموعه موشک قدر با سه مدل به وجود آمد.
 
این کارشناس تصریح کرد که تهران همچنین در صدد تولید موشک‌های بالستیک شهاب است که قابلیت پیمودن چند هزار کیلومتر را دارند.
 
وی تصریح کرد که کارشناسان ایران همچنین موشک‌هایی با سوخت جامد تولید کرده‌اند. در سال 2000، یک موشک دو مرحله با سوخت جامد با نام سجیل آزمایش شد.
 
ساژین در این خصوص گفت که برد این موشک 2 هزار کیلومتر است و با کاهش وزن بخش فوقانی این موشک به 500 کیلوگرم، برد عملیاتی سجیل می‌تواند به 3 هزار کیلومتر افزایش یابد.
 
وی تصریح کرد: «این یک تمایل مشهود ایران برای تغییر سمت از تولید موشک‌های با سوخت مایع به موشک‌هایی با سوخت جامد بوده است» و این تغییر تا حد چشمگیری آمادگی رزمی ایران را افزایش داده است.
 
وی تأکید کرد که موشک‌های ایران «سیار و کاملاً سازگار» برای انجام عملیات در شرایط متفاوت هستند و این موشک‌ها تحت حفاظت سامانه‌ دفاع هوایی ایران می‌باشد.
 
ساژین تصریح کرد: «قابلیت موشکی ایران، تهدیدی جدی برای دشمنان احتمالی ایران است و این به طور قطع آن‌ها را نگران می‌کند».
 
بنا به گفته این کارشناس، سیاست تحریم‌های واشنگتن در قبال ایران، بیهوده بوده است: به دنبال امضای بسته اخیر تحریم‌های ایران توسط ترامپ در اوایل آگوست، تهران برنامه موشکی خود را از طریق افزایش بودجه آن از ۳۰۰ میلیون دلار به ۵۲۰ میلیون دلار تقویت کرد.
 
ساژین توضیح داد، گرچه سیاستمداران آمریکایی تأکید دارند که برنامه موشکی تهران در تناقض با برجام در حال توسعه است، اما اصل موضوع این است که برجام شامل هیچ‌گونه محدودیتی برای آزمایش‌های موشکی ایران است.
 
وی در پایان با بیان اینکه «اعمال فشارهای ظالمانه به ایران به واسطه برنامه موشکی این کشور، غیرسازنده و ناکارآمد است»، گفت: «اتخاذ یک رویکرد جامع و عملگرا برای حل این موضوع ضروری است».
 
انتهای پیام/م
فارس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.