سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/09
ی, 1395/12/08 - 08:09
معرفی کتاب؛

بازخوانی خطبه فدک در «اسرار فدک»

به گزارش کوله بار، شناخت زوایای مختلف زندگی کوتاه حضرت زهرا (س) به دلیل روایات مختلفی که وجود دارد کمی مشکل به نظر می رسد. بر همین اساس لازم است که زندگی آن حضرت را با در نظر گرفتن همه روایات و نتیجه ای که از آن به دست می آید، بررسی کرد.
 
«اسرار فدک» از جمله کتاب‌های تحقیقی و نسخ‌ شناسی، درباره زندگی حضرت فاطمه (س) است که به واقعه فدک پرداخته است و می تواند ما را به شناخت آن حضرت یاری دهد.
 
در این کتاب متن خطبه «فدکیه» را با 17 نسخه اصیل تاریخی، تطبیق داده‌ شده است. بر همین اساس «اسرار فدک» را باید یک کتابشناسی غنی از کتاب‌های مرتبط با خطبه فدک دانست. که در آن بیش از 200 عنوان کتاب تخصصی درباره سرزمین فدک و خطبه حضرت زهرا (س) درباره فدک آورده شده است.
 
حضرت زهرا (س) در یکی از احتجاجات خود خطابه مهمی در تاریخ اسلامی ارائه فرمودند که متن کامل آن به صورت تفکیک شده با ترجمه و سند و کتابشناسی آن به همراه تحلیل بعضی از عبارات خطبه در این کتاب آمده است.
 
اتفاقات بعد از رحلت رسول خدا (ص) از غصب فدک به وسیله حاکمان و اقدامات فاطمه زهرا (س) در ارائه مدارک و شواهد و احتجاجات، نصرت طلبی از مهاجرین و انصار، اعلام نارضایتی فاطمه (س) پس از خلفا تا زمان شهادت ایشان و همچنین ترفندها و اقدامات غاصبان فدک از بی­ حرمتی، انکار آیات و روایات، جعل حدیث، نقشه برای قتل علی (ع) که تقریباً با تمام جزئیات و مدارک لازم ارائه شده است بخش مهمی از کتاب «اسرار فدک» است.
 
اسرار غصب فدک و اسرار پی­گیری اهل بیت (ع) در باز پس ­گرفتن فدک نیز از مطالب ارزشمند کتاب است. بخش پایانی کتاب، فدک را به عنوان محک الهی مطرح می­‌کند که می­‌تواند گرایش‌­های باطنی و اعتقادی مردم را در مورد پذیرش و یا عدم پذیرش فرموده پیامبر (ص) در پیشگاه خداوند عرضه کند و پرونده این محک تا روز قیامت باز خواهد ماند.
 
قسمتی از متن کتاب:‌
 
«فدک» سرزمینى آباد در سراشیبى خیبر با چشمه اى پر آب و منطقه ى وسیع کشاورزى و قلعه اى مهم بود و نخلستان‌هایش از خیبر بیشتر بود. ساکنان آن عده اى از یهود بودند که با اهل خیبر در ارتباط بودند و رئیس آنان در روز فتح آنجا مردى بنام یوشع بن نون بود. نام این سرزمین هم به اسم «فدک بن هام» اول کسى است که در آنجا سکونت یافته است. [معجم البلدان: ج 4 ص 238. این باغها در شمال مدینه واقع شده بود و هم اکنون نیز باقى است و فاصله ى آن تا مدینه حدود 100 کیلومتر است. 
 
فتح فدک بدست پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) پس از فتح خیبر در سال هفتم هجرت و حدود چهار سال قبل از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله جبرئیل نازل شد و از جانب خداوند دستور فتح فدک را آورد. در این فرمان تصریح شده بود که این اقدام مى بایست توسط شخص پیامبر صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام انجام شود و مسلمانان در آن شرکت نکنند.»
 
«اسرار فدک» نوشته محمدباقر انصاری و سیدحسین رجائی در 304 صفحه توسط نشر «دلیل ما» منتشر شده است.
 
انتهای پیام/م.
دفاع پرس

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.