سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
چهارشنبه 1403/02/05
د, 1396/06/20 - 18:03
مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

تاوان و خسارت جبران ناپذیر برای ناقضان برجام/ نقض توافق وین را تحمل نمی‌کنیم/ تلاش برای ارسال کمک‌‌ها به مسلمانان میانمار از طریق بنگلادش

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود، گفت: در صورتی که کشوری از اجرای تعهداتش در برجام کوتاهی کند و تعهداتش را انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگینی را پرداخت کند.
به گزارش کوله بار، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم و عید غدیر، جنایات کنونی علیه مسلمانان میانمار و تضییع حقوق بشری در این کشور و جنایاتی که در مقابل نگاه مدعیان حقوق بشر رخ می‌دهد را محکوم کرد.
 
وی همچنین با اشاره به برخی حوادث طبیعی اخیر در قاره آمریکا از جمله طوفان در آمریکا و زلزله در مکزیک، با خانواده قربانیان این حوادث ابراز همدردی کرد.
 
*سناریوهای لازم در همه موارد در حوزه برجام دیده شده 
 
وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره برجام و خروج آمریکا از این توافق نیز خاطرنشان کرد: همه مطالبی که گفته می‌شود گمانه‌زنی و حدس و گمان و مسائلی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود.
 
قاسمی اضافه کرد: تصمیمات ما را هیات عالی نظارت بر برجام بهنگام خواهد گرفت و سناریوهای لازم در همه موارد در حوزه برجام دیده شده و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.
 
*نقض برجام را توسط دیگران تحمل نخواهیم کرد
 
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات علی‌اکبر صالحی در خصوص برجام و ادامه حضور ایران در برجام، توافق وین را یک توافق دوجانبه نخواند و افزود: برجام یک تفاهم چند جانبه است که با قطعنامه 2231 مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته و به طور قطع موفقیت برجام منوط به رعایت تمامی تعهدات توسط تمامی کشورهای متعاهد است.
 
وی افزود: در صورتی که کشوری از اجرای تعهداتش کوتاهی کند و تعهدات برجام به هر دلیلی توسط هر کدام از کشورها انجام نگیرد، باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهداتش را پرداخت کند. این می‌تواند آمریکا باشد یا هر دولت دیگری.
 
قاسمی با تأکید بر اینکه ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود، یادآور شد: البته ایران در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگری عکس‌العمل‌های لازم را خواهد داشت و نقض برجام را توسط دیگران تحمل نخواهد کرد.
 
وی عنوان کرد: بقای اجرای موفقیت‌آمیز برجام منوط است به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورها. هر کدام از کشورها که نتوانند به هر دلیلی و یا نخواهند تعهداتشان را اجرا کنند، حتما می‌توانند با تاوان و خسارات جبران ناپذیری مواجه شوند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که برجام مکانیسم و ضوابط و موضوعیت خودش را دارد و تمام تعهدات طرفین در چارچوب برجام دیده شده، اظهار داشت: هرگونه اقدامی که با محتوای برجام مغایر باشد و یا نقض و کارشکنی و بدعهدی مانند بدعهدی‌های گذشته باشد، نهایتا موضوع را در هیأت عالی نظارت بر برجام پیگیری می‌کنیم و این هیأت و مجموعه کشور برای تمامی شرایط و اتفاقاتی که می‌تواند رخ بدهد، برنامه‌ها، سناریوها و ترتیبات لازم را اندیشیده و در صورتی که بخواهد چنین فرضیه‌هایی که مطرح می‌شود، رخ دهد، قاطعانه و با جدیت تمام برخورد خواهد کرد و نقض تعهدات دیگران را حتما تحمل نخواهیم کرد.
 
* کسی نمی‌تواند برداشت و تفسیر شخصی خود را از برجام مطرح کند
 
قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه برجام چارچوب‌های خود را دارد و همه مکانیسم‌های لازم در برجام دیده شده، گفت: در مورد بازرسی‌ها و نظارت و دیگر مسائل هیچکس نمی‌تواند براساس تفاسیر خودساخته، برداشت و تفسیر شخصی خود را از برجام مطرح کند و آژانس نیز با توجه به شأن و جایگاهش اجازه نخواهد داد دیگران برای آن تعیین تکلیف کرده و امیال خود را بر آن تحمیل کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد که آمریکا در جنگ‌ روانی خود تلاش کرده ایران را تا حد ممکن از مزایای برجام محروم کند و افزود: ولی موفقیت صد در صدی نداشته است و ما شاهد توافقاتی بین ایران با اروپا و برخی کشورهای آسیایی در زمینه‌های مختلف بودیم. 
 
وی مجموعه سیاست‌های آمریکا را متغیر خواند و افزود: این نوسانات الزاما فقط در مورد برجام نیست، بلکه مجموعه سیاست‌های آمریکا در حوزه اروپا و جهان متغیر است و این تا حدود زیادی عرصه جهانی را با دشواری‌های زیادی روبرو کرده است.
 
*وزیر خارجه پاکستان در تهران
 
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر امروز وزیر خارجه پاکستان به تهران و دیدارش با ظریف، روحانی و نهاوندیان، عنوان کرد:در جریان این سفر در مورد موضوعات متعددی که بین دو کشور وجود دارد از جمله مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مرزی، فرهنگی و همچنین مسائل منطقه بحث و گفت‌وگو خواهد شد. امیدواریم این سفر سنگ بنای بیشتری برای تقویت روابط دو کشور همسایه و دوست باشد. 
 
*ادعای بی ربط دیلی تلگراف
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای دیلی تلگراف در خصوص کمک ایران به کره شمالی برای ساخت بمب هسته‌ای این حرف‌ها را بی‌ربط و بی‌جا و غیرقابل اعتنا خواند و افزود: در برخی رسانه‌ها ادعاهای زیادی مطرح می‌شود که درست نیست و پرداختن به آن نیز تلف کردن وقت است.
 
* علاقه‌مند ادامه مذاکرات و نتایج مثبت آن بین اربیل و بغدادیم
 
قاسمی در ادامه این نشست خبری در خصوص درخواست مسعود بارزانی از ایران برای میانجیگری بین اقلیم کردستان و بغداد با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم مذاکراتی که از گذشته بین اربیل و بغداد شروع شده بود، ادامه یابد و به نتایج مثبتی منجر شود.
 
وی اضافه کرد: مواضع ما درباره عراق، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و وضعیت همه پرسی بیان شده و تکرار نمی‌کنیم. امیدوارم عقلانیت و درایت در مجموعه منطقه کمک کند وضعیت پیچیده امروز در این نقطه حساس از جهان، بیش از پیش پیچیده‌تر نشود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تا حد توان با توجه به ارتباطات خوبی که با اکراد، دولت مرکزی و سایر گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی داشته و دارد، سعی می‌کند بتواند تا حد زیادی از بروز برخی بحران‌ها که می‌تواند تا حد زیادی مخرب و خطرناک باشد، جلوگیری به عمل آورد.
 
* پروژه ایران هراسی حربه‌ای نخ نما
 
بهرام قاسمی در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤالی درباره توصیه ترامپ به مقامات عربستانی مبنی بر پیگیری پروژه ایران‌ هراسی، بحث ایران هراسی را بحث جدیدی ندانست و حربه نخ نمای از دور خارج شده‌ای خواند که برخی کشورهای منطقه و آمریکا از به کارگیری این واژه‌ها سعی می‌کنند شرایط را بر ایران تنگ‌تر کنند.
 
وی بحث حضور و نفوذ ایران در منطقه را طبیعی و غیراکتسابی و بسیار روشن خواند و افزود:‌فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نخواهد گرفت و نمی‌گیرد و آنچه در منطقه و محیط پیرامونی ایران است، بحث فرهنگ و تمدنی است و این واژه‌ها که پیرامون ایران به کار برده می‌شود و نگرانی از نفوذ ایران، سیاست‌های غلطی است که سعی می‌کند ایران را از مجموعه منطقه جدا کند و اجازه می‌دهد برخی قدرت‌ها از طریق این سیاست‌های نپخته‌ در جهت تخلیه خزانه‌های کشورها اقدام کرده و ثروت‌ها را به سمت خودشان هدایت کنند.
 
*تلاش برای ارسال کمک‌ها به مسلمانان میانمار از طریق بنگلادش
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ارسال کمک به مسلمانان میانمار با بیان اینکه ما دارای روابط سیاسی با این کشور هستیم ولی سفارتخانه نداریم و سفارت ما در تایلند آکردیته در نزد این دولت است، گفت: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاش‌های وسیعی را آغاز کرد و در تماس با این دولت بود برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و دریافت مجوزهای لازم به منظور اعزام هیات و ارسال کمک‌ها، ولی متاسفانه دولت میانمار مجوزهای لازم را صادر نکرد و این منحصر به ما نیست و در قبال سایرین نیز اینگونه بوده است.
 
قاسمی افزود: در تلاش برای ارسال کمک‌ها به بنگلادش هستیم تا هر چه سریعتر این محموله انساندوستانه به دست مسلمانان میانمار برسد.
 
* از شکایت فدراسیون فوتبال سوریه اطلاعی ندارم
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره خبری مبنی بر شکایت فدراسیون فوتبال سوریه از ایران در خصوص اجبار هواداران زن این کشور به رعایت حجاب در استادیوم آزادی و بحث کمکهای ایران به سوریه اظهار داشت: خیلی موافق نیستم با ارتباط یک موضوع ورزشی با سیاست‌های ایران در سوریه و آنچه که مطرح شده تا حدی اشتباه بیان شده و از چنین شکایتی درباره حجاب آگاهی ندارم.
 
وی افزود: آنچه دولت و فدراسیون سوریه دنبال می کند بحثی است برای برخی امتیازات ورزشی دیگری که می تواند داشته باشد برای بحث آتی خودش و این بحث تا جایی که من اطلاع دارم با واقعیت منطبق نیست.
 
* ایران در صف نخست مبارزه با تروریسم
 
وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی بحث وارد کردن اتهام به ایران در زمینه حمایت از تروریسم را بحث جدیدی ندانست و گفت: تشویق کشورها و گروه‌هایی که با تروریسم تبدیل به یک سوژه و موضوعی برای تجارت شده‌اند و ایرانی که در صف نخست مبارزه با تروریسم در منطقه بهای سنگینی را پرداخت کرده، متهم به تروریسم می‌شود. ولی جای شگفتی ندارد کسانی که ایران را متهم می‌کنند همان‌هایی هستند که در کمپین انتخاباتی دولتمردان آمریکایی را متهم کرده و افشا می‌کردند که آنها در ایجاد، ترغیب و ترویج و به وجود آوردن گروه‌های تروریستی از القاعده و داعش سهم بسزایی در چند دهه اخیر در منطقه داشته‌اند.
 
* اصل داشتن دفاتری در خارج از سفارتخانه‌ها مشکل ما نیست
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره صدور روادید در سفارتخانه‌های خارجی به خصوص اروپایی و مشکلات پیش آمده برای اتباع ایرانی عنوان کرد: بحث عدم صدور روادید در دستورکار وزارت خارجه بوده و خواهد بود. برخی سفارتخانه‌ها با تذکراتی که دریافت کردند و گفت‌وگوهایی که انجام شد، همکاری‌های متناسب و به جایی داشتند و تا حد زیادی مسائل پیرامون آنها حل و فصل شده است.
 
قاسمی در عین حال یادآور شد: لازم به یادآوری است که وزارت خارجه مشکلی برای اینکه سفارتخانه‌ها بخش خدمات کنسولی خود را یا بخشی از این خدمات را به برخی شرکت‌های قانونی و ثبت شده در داخل ایران واگذار کنند و بتوانند خدمات سریع‌تر و بهتری به شهروندان ایرانی ارائه دهند، ندارد و حتی می‌توانیم آنها را تشویق کنیم که به این سمت و سو حرکت کنند.
 
وی افزود: اصل داشتن دفاتری در خارج از سفارتخانه‌ها مشکل ما نیست، آنچه مشکل ما و شهروندان و گلایه آنها بوده همان شبکه‌های مافیایی است که در اطراف برخی سفارتخانه‌ها به بازار سیاه صدور روادید مشغول بودند و باز در حواشی دفاتری که توسط برخی سفارتخانه‌ها ایجاد شده، مجددا فعالیت می‌کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در حال پیگیری هستیم و جلساتی را با نهادهای ذیربط داشته و خواهیم داشت و در صورت نیاز از طریق سیستم قضایی اقدام خواهیم کرد و با تمام توان تلاش می‌کنیم این مشکل را کاهش دهیم و اجازه ندهیم دیگران برای سودجویی نسبت به هموطنان خود این برخوردهای ناعادلانه و غیرمنصفانه را انجام دهند.
 
*تغییرات در ساختار وزارت خارجه
 
قاسمی در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییرات در ساختار وزارت خارجه این تغییرات را بنیادی و بسیار اساسی خواند و گفت: این تغییرات در این گستره در دهه‌های گذشته بی سابقه بوده است و کار بزرگی طراحی شده و با توجه به ضرورت‌های کشور و نیازهای سیاست خارجی بخشی از آن در سازمان امور اداری و استخدامی مصوب و امضا شده و بعد از امضای آن دو ماه فرصت داریم که آن را اجرایی کنیم. هم اکنون در حال شکل گیری و اجرای مراحل عملی شدن تاپ چارت وزارت خارجه هستیم و امیدوارم تا مهر ماه به سامان برسد و بخش دوم نیز در هفته گذشته تکمیل شد و احتمالا باید به سازمان امور اداری و استخدامی رفته باشد و منتظریم به تصویب برسد و سپس آن را اجرا کنیم.
 
وی به بحث ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: این معاونت براساس بحث اقتصاد مقاومتی و ضرورت‌های معیشتی و نیاز به تقویت سیاست‌های اقتصادی خارجی طراحی شده و امیدواریم با برقراری این معاونت مقدمات هماهنگی و راهیابی بنگاه‌های اقتصادی به بازارهای جهانی و خارج از کشور را فراهم کنیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: معاونت‌های منطقه‌ای حذف خواهد شد و صرفا دو معاونت سیاسی و اقتصادی خواهیم داشت و ادارات کل همزمان به وزیر خارجه و این دو معاونت پاسخگو خواهند بود.
 
*اربعین حسینی و زوار ایرانی
 
قاسمی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای زوار ایرانی عتبات عالیات برای شرکت در مراسم عاشورا و تاسوعا و اربعین حسینی عنوان کرد: از مدت‌ها پیش ستاد اربعین در وزارت کشور با حضور سایر ارگان‌های ذیربط و بخش کنسولی وزارت خارجه و نمایندگی‌های ما اعم از سفارت و سرکنسولگری‌های ایران در عراق تشکیل می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
 
وی گفت: امیدواریم با استفاده از تجارب سالیان قبل امسال هم بتوانیم با تسهیلات و امکانات بیشتری در خدمت زوار ایرانی باشیم.
 
*آستانه شش
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست آستانه شش که قرار به زودی در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود، نیز عنوان کرد: نشست آستانه شش ادامه مباحث آستانه پنج را باید مورد پیگیری و حتی الامکان نهایی شدن قرار دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: قبل از اجلاس اصلی روز نخست نشست کارشناسی با حضور سه کشور ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) برگزار خواهد شد و امیدواریم مباحثی که از اجلاس قبلی باقی مانده در اجلاس کنونی که کمی با تاخیر برگزار می‌شود بتواند در این اجلاس نهایی شود و مرزها و حدود نیروهای ناظر برای کاهش تنش مشخص و طرح‌های مطرح در این روند هر چه زودتر اجرایی شود.
 
* وضعیت مدرسه ایرانی در شارجه
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره مشکلات پیش آمده برای مدارس ایرانی در شارجه و ابوظبی با بیان اینکه موضوع را سیاسی نمی‌بینم، گفت: یک موضوع نسبتا قدیمی‌تری است. یکی دو سال است که برخی موضوعات فنی بین این مدارس و مقامات شارجه و ابوظبی وجود داشته و مباحث فنی است اعم از مباحث مربوط به ساختمان، مدیریت و بحث کتاب‌های درسی و چگونگی مدیریت این مدارس و با توجه به قوانین داخلی ابوظبی و شارجه امیدواریم با توجه به مذاکراتی که طی روزهای گذشته بین طرفین وجود داشته، وزارت آموزش و پرورش و هیأت اعزامی این وزارتخانه بتواند ظرف چند ماه آینده تفاهمات لازم را داشته باشد و مدرسه شارجه که ظاهرا تعطیل شده برقرار شود.
 
وی یادآور شد: مدرسه ابوظبی هنوز به کارش ادامه می‌دهد و مشکل اساسی در شارجه بوده است.
 
* راهی که هزینه‌ساز و مشکل ساز خواهد بود
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برجام و نقض آن خاطرنشان کرد: هر طرفی که به تعهداتش عمل نکند و به انجام موفقیت آمیز برجام کمک نکند باید تاوان و خسارت آن را بدهد و این صرفا آمریکا نیست و همه کشورها در این خصوص با توجه به اینکه این تفاهمی چند جانبه است و پشتوانه سازمان ملل را دارد باید وظایف خودشان را با دقت و جدیت تمام انجام دهند، مگر اینکه بخواهند راه دیگری را انتخاب کنند که برای آنها هزینه ساز و مشکل ساز خواهد بود.
 
*روابط تهران و آنکارا
 
وی در خصوص مرحله جدید روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: نوع همکاری‌ها، رایزنی‌ها و رفت و آمدها و تعاملات بین دو همسایه و دوست در ماه‌های گذشته از روندی صعودی پیروی کرده و شاهد سفر سرلشکر باقری بودیم و سفرهای دیگری نیز قرار است در آینده انجام شود.
 
قاسمی ادامه داد: مجموعه شرایط جهانی و بین‌المللی و وضعیت منطقه ایجاد می‌کرد که ما بتوانیم براساس ظرفیت‌های دو کشور و هم افزایی‌هایی که می‌توانیم در بسیاری از موضوعات در منطقه داشته باشیم، اقدامات بهتری را در جهت برقراری ثبات و امنیت و آرامش به کمک دو کشور داشته باشیم و در ماه‌های آتی باید منتظر تبادل هیأت‌های دیگری باشیم و رایزنی‌ها با شدت و حدت ادامه خواهد یافت.
 
وی گفت: امیدوارم در نشست آستانه شش و پس از آن دو کشور با رایزنی و تعاملاتشان بتوانند موفقیت‌های بیشتری در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای و در شرایط ویژه و خاص امروز داشته باشند.
 
*سالگرد 11 سپتامبر و گزارشی که درباره عربستان منتشر شد
 
 به گزارش جدید منتشر شده در سالگرد 11 سپتامبر و حمایت‌های مالی عربستان از این اقدام تروریستی اشاره کرد و نظر قاسمی را جویا شد که وی در این خصوص عنوان کرد: بحث 11 سپتامبر بحث روشنی است و نیاز به توضیحی ندارد. اتفاق مهمی که افتاد و بخصوص در آمریکا و دادگاه‌هایی که تشکیل شد و کشور مشخصی را محکوم به دخالت در این ماجرا کردند، احساس می‌کنم تا حدی به دلایل تجارت رایج و جدیدی که در آمریکا شکل گرفته تا حدودی خودش را کمرنگ نشان می‌دهد و امیدوارم در این خصوص هر آنچه که توسط دادگاه‌های آمریکا به اثبات رسیده بود در خصوص احقاق حق آنانی که جانشان را در این واقعه از دست دادند و بازماندگانشان محقق شود و در جهان آینده شاهد اینگونه حوادث که با جان انسان‌ها سرو کار دارد، نباشیم.
 
*افغانستان هیچ راه‌حل نظامی ندارد
 
وی در خصوص سفر وزیر خارجه پاکستان نیز اظهار داشت: ما در دیدارهای منطقه‌ای و همچنین در دیدار وزیر خارجه پاکستان و مذاکراتی که انجام می‌شود درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای رایزنی خواهیم داشت.
 
قاسمی ادامه داد: این تماس‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک وجود داشته است.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره افغانستان نیز با بیان اینکه افغانستان هیچ راه‌حل نظامی نخواهد داشت، گفت: همه همسایگان باید برای یک افغانستان باثبات، آرام و کشوری که بتواند در مسیر صلح، امنیت و توسعه پایدار قرار بگیرد، تلاش کنند.
 
به گفته وی حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و دیگران و دخالت نظامی در این کشور نشان داده که نهایتا وضعیت افغانستان را بحرانی‌تر و با مشکلات عدیده‌تری مواجه خواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنهایی که علاقه‌مند به آینده افغانستان و مردم مظلوم این کشور هستند باید دخالت‌های بی جای خود را در این کشور کاهش دهند و اجازه دهند مردم افغانستان با گفت‌وگو، تعامل و رایزنی سرنوشت خود را تعیین کنند.
 
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره سرنوشت سرباز ربوده شده ایرانی در میرجاوه خاطرنشان کرد که این موضوع در دستورکار وزارت خارجه و سایر ارگان‌های ذیربط قرار دارد و این پرونده مفتوح است و می‌تواند در سفر امروز وزیر خارجه پاکستان به تهران نیز مورد پیگیری قرار گیرد.
 
*آزمایش اتمی کره شمالی و موضع ایران
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری در باره آزمایشات اتمی کره شمالی و سفر فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن و مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های مبنی بر اینکه این مقام ژاپنی در این سفر از مقامات ایرانی خواسته که نسبت به آزمایشات اتمی کره شمالی موضع‌گیری کند، گفت: اخیرا شاهد سفر فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن به تهران بودیم و قبلا در این سطح سفرهایی به تهران و توکیو انجام شده بود و علاوه بر آن شاهد سفر ظریف به توکیو بودیم و رایزنی‌ها بین دو کشور وجود داشته و خواهد داشت.
 
وی افزود: قطعا بحث کره شمالی و بحران در شبه جزیره کره یکی از موضوعاتی بوده که توسط دو طرف مورد رایزنی قرار گرفته، ولی از اینکه طرف ژاپنی در این ملاقات خواسته مشخصی از ایران داشته اطلاعی ندارم و عبارتی که شما مطرح کردید موضوع جدیدی است.
 
قاسمی یادآور شد: موضوع شبه جزیره موضوع مهمی است و حتما طرفین در این مذاکرات نظرات خود را ارائه کرده‌اند. آ‌نچه در وضعیت شبه جزیره و وضعیت جهانی دیده می‌شود وضعیتی جدید و بسیار پیچیده و شاید خطرناکی باشد. اوایل دهه 60 بحران موشکی بین آمریکا و شوروی رخ داد و فکر می‌کنم وضعیت جدید در شبه جزیره کره و مباحثی که در خصوص آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی مطرح است تا حدی بر نگرانی‌هایمان در جهان افزوده و می‌تواند موجب یکسری تنش‌ها در افکار عمومی جهان باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: آنچه رسانه‌ها به آن اشاره کردند پیرامون همکاری‌های ایران و کره شمالی گفتاری نسنجیده و دور از واقعیت است. ما در این خصوص هیچگونه ارتباطی با کره شمالی نداشتیم و مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل هسته‌ای، تسلیحات کشتار جمعی به لحاظ آموزه‌های انسانی و دینی خودمان مواضعی روشن و قدیمی است و جدید نیست.
 
*سفر هیأت‌های ایران و عربستان در چارچوب بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر هیأتی از عربستان به ایران و هیأتی از ایران به عربستان با بیان اینکه تاریخ سفر این هیأت‌ها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: دو هیأت روادید را دریافت کرده‌اند و فکر می‌کنم این سفرها می‌تواند بعد از اتمام مراسم حج انجام شود.
 
وی بار دیگر یادآور شد که این سفرها در چارچوب بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور انجام می‌شود.
 
*خودشیفتگی دوباره الجبیر
 
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات متناقض مقامات سعودی درباره ایران و بحث از سرگیری روابط تهران و ریاض و همچنین اظهارات خصمانه عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان علیه ایران نیز عنوان کرد: آنچه در رسانه‌ها مطرح شد (از سرگیری روابط) مباحث رسانه‌ای است و در دنیای سیاست سخنان متضاد و متناقض بسیاری شنیده می‌شود و صداهای مختلفی به گوش می‌رسد که الزاما نباید همیشه به همه آنها توجه کرد و آنها را جدی گرفت.
 
قاسمی درباره اظهارات الجبیر نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم ایشان دچار یک خودشیفتگی مجدد شده و یا اشتباها در مورد موضوع دیگری می‌خواسته صحبت کند و نام ایران را به زبان آورده است.
 
* خیلی نباید جدی گرفت
 
وی درباره تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و سخنان یکی از مقامات این رژیم در خصوص اینکه اسرائیل به تنهایی قادر به مقابله با ایران نیست و باید آمریکایی‌ها اسرائیل را در این زمینه همراهی کنند، بیان کرد: سیاست‌های اسرائیل در منطقه روشن است. آنها با پیش بردن پروژه‌ ایران‌هراسی و طرح چنین اتهامات و بیانات و سخنانی، نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. آنها همواره باید دشمن فرضی داشته باشند و خطر ایران را برجسته می‌کنند تا از خزانه دیگران بیش از گذشته بهره‌مند شوند و کمک‌هایی را دریافت کنند.
 
قاسمی یادآور شد: خیلی نباید آنها را جدی گرفت و به آن توجهی کرد.
 
*سفر ظریف به نیویورک
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: این سفر به زودی انجام خواهد شد و در حال برنامه‌ریزی برای انجام دیدارها با دیگر مقامات شرکت کننده در این نشست هستیم.
 
انتهای پیام/م
فارس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.