سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
س, 1396/05/03 - 08:09
شعار «مجمع قرآنی سلیم»؛

حفظ، وسیله‌ای برای رسیدن به اخلاق قرآنی/ اعلام آمادگی برای آموزش آنلاین

تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن در اجزای مختلف، هدف غایی مجمع قرآنی سلیم که حدود ۱۰سالی از تشکیل آن می‌گذرد، نبوده است، از نظر مدیر این مجموعه، مهم جذب حداکثری نوجوانان و به ویژه خانواده‌های آنان به حضور در فضاهای قرآنی است و در ادامه با ترویج حفظ به مقوله مهمتری خواهیم رسید که آن اخلاق قرآنی است.
به گزارش کوله بار ، هشتمین نشست «با یاوران وحی» روز گذشته، یکم مردادماه در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد تا مرکز قرآنی دیگری که فعالیت مثمرثمری داشته است، معرفی شود تا علاوه بر شناخت از عملکرد این موسسه، مشکلات و موانع کارش نیز احصا شود. مهدی سیفی، مدیر مجمع قرآنی سلیم، میهمان نشست با یاوران وحی شد و گفت‌وگوی یک ساعته‌ای را با این جوان متولد سال ۱۳۶۶ که از کارشناسان رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما نیز هست، داشتیم که در ادامه ارائه می‌شود؛

خودتان را معرفی کنید.

مهدی سیفی، مدیر مجمع قرآنی سلیم و متولد شهر تهران هستم. رشته اصلی من کامپیوتر بود، اما به دلیل حضور در سپاه پاسداران، تغییر رشته داده و کارشناسی رشته امور فرهنگی را دریافت کردم و هم‌اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک در حال تحصیل هستم. از همان دوران طفولیت توفیق این را داشتم که با برنامه‌ریزی‌های خانواده در راه قرآن‌ کریم قدم بردارم و با حضور در کلاس‌های قرآن‌ و آغاز حفظ قرآن در دوران راهنمایی و سپس تدریس و تأسیس مجمع قرآنی سلیم در زمان دانشجویی، فعالیت‌های قرآنی خود را پیش برده و به عنوان حافظ کل قرآن‌ در خدمت جامعه باشم.

از اساتید و حضور خود در جلسات قرآنی بیشتر بگویید.

خدا را شکر از دوران کودکی توفیق داشتم که از محضر اساتید گمنام و نیز نام‌آشنایی مانند استادان معنوی، رجبی، هاشمی، غفاری، سیدمهدی سیف، اخوان اقدم، یاریگل، ابوالقاسمی، عارف حسینی، کسب فیض کنم. قطعاً تلاش می‌کنم تا جان در بدن است و عنوان استادی را یدک می‌کشم با حضور در جلسات قرآن از محضر اساتید دیگر نیز بهره‌مند شوم.

از دغذغه‌های قرآنی و چگونگی راه‌اندازی مجمع بگویید.

بیان این موضوع که جلسات از کجا آغاز شد، بسیار طولانی است، اما به مختصر می‌توانم بگویم که بنده، بزرگ شده جلسات خانگی قرآن‌ هستم و اعتقاد هم بر این موضوع داشته و دارم که هیچ جلسه‌ای اثربخش‌تر از جلسات خانگی نیست، زیرا به دلیل خلوص نیت افرادی که در این جلسات شرکت می‌کنند و بانیان منازل و محافل قرآنی، این جلسات از برکات بسیاری برخوردار است. بنده از دوران کودکی در جلسات قرآنی که به سبک قدیم اداره می‌شد با اصول نظم، قرآن را حفظ کردم و همیشه دغدغه این موضوع را داشتم که چرا جلسات خانگی از یک نظم و اصول خوبی برخوردار نیست؟

هدف از تاسیس مجمع قرآنی سلیم چه بود؟

زمانی که به سن و سالی رسیدم، برای گسترش کلاس‌ها و همکاری با اساتید به پیشنهاد آنان در دوران دبیرستان، شاگردانی را برای آموزش پذیرفته و تدریس را آغاز کردم به طوری که از یک شاگرد به یک کلاس و یک کلاس به دو کلاس و همینطور ادامه پیدا کرد و فعالیت‌های قرآنی‌ام روز به روز افزایش یافت به طوری که تجمیع کلاس‌ها و ایجاد شعب به منظور آشنایی قرآن‌آموزان با یکدیگر و کسب تجارب آنان و برپایی یک محافل قرآنی به ذهنم خطور کرد و در ادامه تمامی کلاس‌ها یک جا جمع و به عنوان یک محفل انس با قرآن‌ کریم در قالب یک مجمع که مزین است به نام «سلیم» برگرفته از آیه «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» کار آغاز شد که پس از هفت سال فعالیت غیر رسمی، طی دو سال گذشته مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی را نیز اخذ کردم.

شعار «مجمع قرآنی سلیم» را می‌توان، حفظ قرآن، وسیله‌ای برای رسیدن به زندگی و اخلاق قرآنی بیان کرد و معتقدم که اگر کسی بخواهد قرآنی شود باید قرآن در بطن زندگی‌اش جاری شود و غیر از دخالت خانواده، میسر نیست.

بنابر این مجمع در هر هفته با برپایی محفل قرآنی، قرآن‌آموزان و خانواده‌ها را گرد هم جمع کرده و از اساتید مجرب برای تدریس در این جلسات بهره‌مند می‌شود. معتقد هستم، ارتباط استاد با شاگرد کافی نیست و در این رابطه نمی‌توان به هدف نهایی رسید، بلکه باید خانواده نیز در برنامه قرآنی فرزندان درگیر باشد و فعالیت‌های آنان را رصد کند که این رسالت در مجمع قرآنی سلیم در تمام برنامه‌ها اعم از آموزشی، جلسات، محافل و اردوهای تفریحی-زیارتی در حال انجام است.

گستردگی شعب مؤسسه و فعالیت مجمع قرآنی به چه میزان است؟

قریب به ۱۰ سال از تأسیس مجمع قرآنی سلیم در غرب شهر تهران می‌گذرد. در این مدت موفق به گسترش ۲۰ شعبه در مؤسسات و دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و منازل اهل قرآن شده‌ام و ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم را با محوریت حفظ قرآن، آغاز و با توکل به خداوند در حال ادامه دادن مسیر قرآنی هستم.

برای استقبال بیشتر نوجوانان و خانواده‌ها، تبلیغاتی نیز انجام داده‌اید؟

مجمع قرآنی سلیم به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، حفظ قرآن‌ کریم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد که بهترین وسیله برای ترویج اخلاق قرآنی و تربیت فرزندان و خانواده‌های قرآنی است. مجمع، بدون هیچ اجبار و شرایطی، دوره‌های حفظ و قرائت قرآن، تواشیح، مدیحه‌سرایی و... را برای قرآن‌آموزان در نظر گرفته است و در جهت استعدادیابی آنان در زمینه حفظ قرآن، تلاش می‌کند که الحمدالله، موفقیت‌هایی را شاهد هستیم.

به طور طبیعی تا کاری را آغاز نشود و مردم آن را نشناسند و اعتماد نکنند، مشارکت نخواهند داشت. یکی از دلایل موفقیت و برنامه‌ریزی‌های مجمع، همراهی خانواده‌ها کنار فرزندانشان است که این به نوعی در سبک زندگی قرآنی خانواده نیز مؤثر است. دلیل استقبال خانواده‌ها اعتماد به فضای قرآنی و خروجی‌های کلاس مجمع قرآنی سلیم است.

از تعداد قرآن‌آموزان تربیت شده این مؤسسه بگویید.

از ابتدای تشکیل مجمع، ۴۰۰ خانواده تحت پوشش قرار گرفته و حدود ۳۰۰ حافظ قرآن، تحت نظارت مجمع به حفظ می‌پردازند، همچنین امسال نیز از ابتدای سال ۱۰۰ قرآن‌آموز در حال تربیت و ادامه روند حفظ در اجزاء مختلفند.  

چه شیوه‌ای را برای حفظ قرآن در مؤسسه در نظر گرفته‌اید؟ آیا به برگزاری حفظ‌های فشرده نیز می‌پردازید؟

بارها درباره مزایا و معایب دوره‌های یک‌ساله حفظ قرآن‌ کریم، مطالبی مطرح شده است که بنده به عنوان حافظ کل قرآن، این روش را برای هرکسی پیشنهاد نداده و توصیه می‌کنم افراد برای محک، توسط سه استاد مجرب حفظ، آزموده شوند تا در میانه راه دچار بی‌انگیزگی نشوند.

در این راستا، مجمع قرآنی سلیم، هدفی را برای حفظ قرآن قرار داده است که بلندمدت است؛ سه توصیه به نوجوانان می‌شود، تحصيل، تهذيب نفس و ورزش که مجمع در کنار اینکه به نوجوانان فرصت تحصیل و ورزش را می‌دهد برای تهذیب نفس، حفظ قرآن کریم را به آنان پیشنهاد می‌دهد. براساس استعداد فرد، پیش می‌رویم و هیچ فشار یا مدت زمانی را تعیین نمی‌کنیم. البته در کشف استعدادهای نهفته نیز تلاش می‌شود تا با برنامه‌ریزی جداگانه به تربیت حفاظ در مدت یک سال و یا کمتر نیز بپردازیم.

مهدی سیفی

آیا مؤسسه از نهاد قرآنی و یا دستگاهی، حمایت مالی می‌شود؟

مجموعه قرآنی سلیم از هیچ دستگاه، حمایت مالی و حتی معنوی نشده است. در ابتدای امر هیچ شهریه‌ای از قرآن‌آموزان دریافت نمی‌شد، اما متاسفانه بنابر ذائفه مردم ایران خصوصا شهر تهران، مبنی بر اینکه هر چقدر هزینه شود، به همان اندازه جدیت و وقت صرف می‌شود، مبلغی ناچیزی جهت شهریه که بیشتر به بحث ایاب و ذهاب مربیان می‌رسد، دریافت می‌شود. البته از سوی خیرین قرآنی حمایت‌هایی صورت می‌گیرد که این از الطاف خداوند است.

هر چند انتظارمان از دستگاه‌های قرآنی و دولتی این است که بودجه‌های قرآنی را به دست اهل قرآن رسانده و تلاش بر افزایش بودجه‌ها داشته باشند. البته جا دارد که از حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران به منظور برپایی نمایشگاه شمیم وحی، قدردانی داشته باشم.

امیدوارم دولت‌مردان به این نقطه و مرحله برسند که هیچ سیستم تربیتی، هیچ درس و کلاسی، بالاتر از مکتب قرآن نیست؛ چرا که هم در روایات و هم در بطن فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان شده است.

بزرگترین طرحی که مؤسسه در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، چیست؟

مجمع قرآنی سلیم، برای نخستین بار در کشور، در سال ۱۳۹۵ سامانه مجازی آموزش حفظ قرآن کریم، خارج از مرزهای ایران و در هشت ایالت آمریکا به طور آزمایشی انجام داد که به صورت آنلاین، به ایرانی‌های مقیم آمریکا و حتی مسلمانان غیر ایرانی، آموزش حفظ قرآن ارائه شد، اما به دلیل نامناسب بودن بستر مالی و نبود امکانات، این طرح غیر فعال شد که امیدواریم با حمایت مسئولان این طرح شروع شود و آماده همکاری افراد، مؤسسات، نهادها و دستگاه‌های قرآنی هستیم که علاقه‌مندان می‌توانند حمایت خود را به صورت پیامکی به شماره ۰۹۱۲۴۹۵۶۲۲۱ اعلام کنند.

آیا تصمیم به گسترش شعب مؤسسه دارید؟

قطعا تا آنجایی که در توان داشته باشم، شعب را گسترش خواهیم داد که در حال حاضر سفارش و تقاضای راه‌اندازی چهار شعبه در مناطق شهر تهران است که به خاطر کمبود امکانات و مشکلات، فعلا قادر به راه‌اندازی این شعب نبودیم، اما امیدوارم مقدمات آن در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی فراهم شود.

انتخاب کتب و مربیان قرآنی مؤسسه بر چه مبنایی است؟

انتخاب مربیان مجرب، اخلاق‌مند و مورد اقبال خانواده‌ها و قرآن‌آموزان در اولویت قرار دارد و همچنین از کتب معتبر آموزش قرآن در کشور در رشته تجوید و حفظ قرآن‌ استفاده می‌شود، اما تجربه ثابت کرده است که یادداشت‌برداری به سبک جلسات قرآن به کیفیت کار می‌افزاید. در واقع کلاس‌های این موسسه معلم محور است.

در جذب خانواده‌هایی که امور قرآنی در اولویت زندگی‌شان نیست، چه میزان موفق بوده‌اید؟

با توجه به اینکه دفتر مرکزی مؤسسه در جنت آباد است، فعالیت در غرب تهران، نسبت به مرکز تا حدودی سخت‌تر است. زیرا در حد فاصل مرکز و شرق، خانواده‌های مذهبی‌تری ساکن هستند که ارائه دروس قرآنی به آنان راحت‌تر است. اما خانواده‌های مشتاق نیز در مناطق غرب تهران ساکنند که همراه با کودکان خود درگیر آموزش قرآن می‌شوند. اما به طور کلی اگر بخواهیم به ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم به طور گسترده در غرب تهران بپردازیم، باید محافل و کرسی‌های قرآن را توسعه داده و زیبایی‌های قرآن و معارف دینی را برای دل‌های آماده ارائه کنیم که البته نیاز است مسئولان در این مورد به ارائه سرفصل‌های کارشناسانه بپردازند.

حتی بانوان و مادرانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند از درب این مجمع رانده نمی‌شوند و حتی مواردی داریم که مادرانی که سبک زندگی متفاوت و دور از شئونات اسلامی دارند با اشتیاق فرزند خود را به ما سپرده و می‌خواهند که حافظ قرآن شود که در موردی ویژه، مادری که حجاب اسلامی نداشت فرزندش را به مجمع آورد و جالب بود که فرزندش با توجه به استعدادی که داشت در بازه زمانی یک سال حافظ کل قرآن شد. البته شاهد رفتار غلط برخی مادران قرآن‌آموزان مجمع بودیم که می‌خواستند این مادر را طرد کنند، اما مجمع به دور از این مباحث در حفظ مادر و فرزندش در مجمع کوشید و حتی منجر شد که مادر این حافظ کل قرآن، حجاب چادر را مجدد انتخاب کند.

مهدی سیفی مجمع قرآنی سلیم درباره دیگر فعالیت‌های موسسه بگویید.

در یک سال گذشته، مؤسسه طرح حفظ قرآن‌ کریم را در فضای تلگرام با قابلیت سوپرگروه تلگرام، راه‌اندازی کرده است که مورد استقبال قرار گرفت. این طرح به این روش است که قرآن‌آموز، تلاوتش را در گروه ارسال می‌کند که پس از بررسی از سوی کارشناسان، در پایان هر ماه به افرادی که بیشترین تلاوت قرآن را داشته‌اند، جوایزی اهدا می‌شود که تاکنون تعداد زیادی از قرآن‌آموزان در این طرح شرکت کرده‌اند که امیدواریم قابلیت‌های دیگری مانند تلاوت تصویری نیز به زودی به این طرح افزوده شود.

به نظر شما و با توجه به سوابق کاریتان، مؤسسات قرآنی از چه بخش‌هایی غفلت کرده‌اند؟

مجمع قرآنی سلیم با توجه به اینکه هیچ حمایتی از سوی دستگاه‌های دولتی نمی‌شود، اما موفق به کسب افتخارات خوبی شده است. هم و غم مدیران مؤسسات قرآنی باید ترویج قرآن‌ کریم باشد و اخلاق قرآنی را مورد توجه قرار داده و براساس فرمایش مقام معظم رهبری گام بردارند.

برنامه‌ریزی داشته باشند که عدم برنامه‌ریزی و نبود استمرار در کار باعث می‌شود که خروجی از مرکز قرآنی شاهد نباشیم و مدام ریزش داشته باشد. نکته دیگر اینکه، عدم اتحاد دستگاه‌های قرآنی، موازی‌کاری را زیاد کرده است. اتحاد و برنامه‌ریزی، مهمترین اصولی است که مدیران می‌توانند داشته باشند تا بتوانند به فرهنگ قرآنی در سطح جامعه دست یابند.

دستگاه‌های قرآنی متعدد هستند، همچنین در هر نهاد و وزارتخانه‌ای یک دارالقرآن به سبک و سویی مشغول فعالیت است، اما عملکردشان ایده‌آل نیست. ایده‌آل این است که همه هم‌سو و یک‌رنگ حرکت قرآنی داشته باشند تا به نتیجه برسند.

در پایان اگر فعالیت‌های قرآنی دیگری در دست انجام دارید، بفرمایید.

بنده حدود شش‌سالی است که در برخی برنامه‌های قرآنی رادیو و تلویزیونی قرآن کریم به عنوان کارشناس فعالیت دارم. یکی از برنامه‌هایی که در این سال‌ها مورد توجه قرار گرفت، برنامه «نور باران» بود. این برنامه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، به مدت پنج سال به همت شبکه رادیویی قرآن روی آنتن رفت. از افتخارات این برنامه این بود که مقام معظم رهبری این برنامه را شنیدند و پیغامی دادند که «برنامه را شنیدم و عالی بود» که این برنامه را می‌توان یکی از کامل‌ترین آموزش‌های حفظ قرآن دانست که از آرشیو رادیو همچنان قابل دریافت است.

در حال حاضر نیز به عنوان مجری در شبکه قرآن سیما به اجرای طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱ مشغول هستم و برنامه‌های دیگری نیز در حوزه قرآن کریم مانند هدیه‌های آسمانی، قرآن، کتاب زندگی دارم که امیدواریم خداوند توفیقات بیشتری را نصیب بنده کند.

انتهای پیام/

ایکنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.