سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
چ, 1399/07/16 - 12:30

روزی که هیمنه آمریکا در خلیج فارس شکست/ «نادر مهدوی‌ها» فراوانند

سردار شهید نادر مهدوی و یارانش در رویارویی مستقیم با آمریکایی‌ها در خلیج فارس هیمنه پوشالی آنها را شکستند تا حماسه شهدای خلیج فارس برای همیشه در تاریخ بماند.

به گزارش کوله بار، خلیج فارس در سال‌های آخر جنگ برای ایران ناامن شده بود و حضور آمریکایی در این منطقه بر ناامنی خلیج فارس افزوده بود.

تجاوز نظامیان آمریکا و متحدانش به آب‌های سرزمینی ایران و ناامن کردن این آب‌راه با هدف قرار دادن کشتی‌ها و شناوری تجاری و اقتصادی از جمله نفت‌کش‌ها و سکوهای نفتی ایران در آب‌های خلیج فارس از اقداماتی بود که باعث نگرانی شده بود.

دشمنان در دوران جنگ تحمیلی به دنبال هدف قرار دادن منابع و منافع اقتصادی ایران در خلیج فارس و قطع صادرات نفت با حمله به پایانه‌های نفتی و نفتکش‌های ایرانی بودند.

در مقابل این اقدام دشمن، ده‌ها مورد عملیات مقابله به مثل که در تاریخ انقلاب ثبت شده توسط شهدای خلیج فارس شکل گرفت و استکبار جهانی را به استیصال کشاند.

انهدام نفتکش با پرچم آمریکا در خلیج فارس

فرماندهان عالی رتبه سپاه، جریان عبور آزاد و متکبّرانه کشتی کویتی بریجتون، ناوهای جنگی آمریکا و نیز سایر کشتی‌ها و شناورهای تحت حمایت این کشور را به عرض امام (ره) رسانده بودند. حضرت امام (ره) فرموده بود: «اگر من بودم، می‌زدم.»

این حرف امام، برای سردار شهید مهدوی و نیز هم‌رزمان آنها کافی بود تا خود را برای انجام یک عملیات مقابله به مثل و اثبات این موضوع که با همت و رشادت دلیرمردان ایران اسلامی، خلیج فارس، چندان هم برای آمریکایی‌ها و نوکرانشان امن نیست، آماده سازند.

اولین کاروان از نفتکش‌های کویتی آن هم با پرچم آمریکا و اسکورت کامل نظامی توسط ناوگان جنگی این کشور در تیرماه سال ۱۳۶۶ به راه افتادند. این نفتکش، در فاصله ۱۳ مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین‌های کار گذاشته شده توسط سردار شهید مهدوی و یارانش، منفجر شد که اعلام این خبر شادی و قوت قلب بالایی را در جمع آنها به ارمغان آورد؛ همدیگر را در آغوش کشیده و یکدیگر را می‌بوسیدند و از خوشحالی گریه می‌کردند.

شهید پس از اطلاع از اینکه حضرت امام از شنیدن خبر روی مین رفتن کشتی کویتی و شکست اولین اقدام آمریکا، متبسم شده‌اند، چنان مسرور شده بود که همیشه این تبسم را موجب افتخار خود و رزمندگان همراه، می‌دانست.

شهید نادر مهدوی

مقابله رو در رو با آمریکایی‌ها

شانزدهم مهرماه ۱۳۶۶ سردار شهید نادر مهدوی همراه سردار شهید غلامحسین توسلی، سردار شهید بیژن گرد، سردار شهید نصرالله شفیعی، سردار شهید آبسالانی، سردار شهید محمدی‌ها، سردار شهید مجید مبارکی و عده‌ای دیگر، برای انجام گشت‌زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج فارس، با استفاده از سه فروند قایق تندرو توپ‌دار به نام «بعثت» و یک فروند ناوچه به نام طارق به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند.

تعدادشان ۱۱ نفر بود که در ناوچه طارق سرداران شهید مهدوی، بیژن گرد، مجید مبارکی و غلامحسین توسلی بودند و فرمانده عملیات نیز سردار شهید مهدوی بود.

آنها در تاریخ موعود و ساعت مشخص شده پس از مدتی حرکت، به ساحل جزیره فارسی می‌رسند و بعد از ادای فریضه نماز و استراحت جزئی دور هم جمع می‌شوند که از وجود دشمن مطلع می‌شوند.

پس از رسیدن به جزیره فارسی صدای انفجار مهیب ناشی از انهدام رادار پایگاه فرماندهی توسط بالگردهای آمریکایی را شنیدند و لحظاتی بعد، سردار شهید مهدوی و هم‌رزمانش یک فروند بالگرد کبری MS۶ متعلق به نیروهای آمریکایی را بالای سر خود دیدند.

سردار شهید مهدوی بلافاصله نیروهای تحت امر خود را برای انجام عملیات مقابله به مثل فرا می‌خواند. هنوز دقایقی از انهدام رادار فرماندهی نگذشته بود که قایق حامل شهید آبسالان و شهید نصرالله شفیعی نیز هدف اصابت موشک آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

ساقط کردن بالگرد آمریکا

سردار شهید مهدوی و یارانش، به شدت در تب و تاب این می‌افتند که بالگرد را بزنند. پس از درگیری شدید، آنها موفق شدند با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر کنند و همگی با همه وجود صلوات و تکبیر می‌فرستادند.

تنها ناوچه طارق که سردار شهید مهدوی بر آن سوار بود، سالم مانده بود و دو قایق دیگر هدف قرار گرفته بودند.

دستگیری نادر برای دشمن بسیار بااهمیت بوده آن چنان که پس از دستگیری اعضای بازمانده ناوگروه، بلافاصله در صدد شناسایی او بر می‌آیند و از تک تک اسرا درباره نادر می‌پرسند. دست و پای نادر توسط دشمن بسته می‌شود ولی او کماکان روحیه خود را تسلیم دشمن نمی‌کند و همچنان مقاومت می‌کند.

نادر مهدوی به اتفاق بیژن گرد هم به طرف بالگردهای آمریکایی در هوا شلیک می‌کردند و هم در پی گرفتن شهدا و زخمی‌ها از آب بودند که پس از ۲۰ دقیقه رزم جانانه زنده به چنگال دشمن افتادند.

پس از گذشت شش روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور عمان تحویل مقام‌های ایرانی و از مرز هوایی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

هنگامی که جنازه مطهرش به خاک پاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به صورت خیلی محکم بسته شده بود و نشان می‌داد که دشمن، حتی از جسم بی‌جان این سردار شهید نیز می‌ترسید.

نادر بر عرشه ناو جنگی یو.اس. اس. چندلر آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت رسید.

شهید نادر مهدوی

 

ابهت پوشالی آمریکا شکست

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خلیج فارس اظهار داشت: ۱۶ مهرماه روز بزرگی است که یادآور حماسه‌آفرینی و اقتدار و رشادت شهدای خلیج فارس است.

سردار رمضان زیراهی با اشاره به شکستن ابهت پوشالی استکبار جهانی در خلیج فارس توسط شهید مهدوی و یارانش، خاطرنشان کرد: سردار شهید نادر مهدوی و یارانش در مقابله مستقیم با نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس ضربات بزرگی را به آنها زدند.

وی اضافه کرد: حماسه شهدای خلیج فارس در حالی شکل گرفت که آمریکایی‌ها خلیج فارس را ناامن کرده بودند و حمله‌هایی را به پایانه‌ها و سکوهای نفتی، کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایرانی داشتند.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه ادامه داد: شهدای خلیج فارس نیز در عملیاتی برای مقابله به مثل، ضربه‌ای کوبنده به آمریکا و هم‌پیمانش وارد کردند تا ابهت پوشالی آنها در خلیج فارس خورد شود.

سردار زیراهی با اشاره به اینکه شهید مهدوی و یاران ابهت پوشالی استکبار جهانی را در خلیج فارس غرق کردند افزود: این حماسه بزرگ در حساس‌ترین زمان جنگ ثبت شد و تأثیر بسیار زیادی را گذاشت.

وی تصریح کرد: حماسه شهدای خلیج فارس برای همیشه در تاریخ می‌ماند و روز بزرگی در مقابله با استکبار و رویارویی مستقیم با آمریکایی‌ها است که ضربات بزرگی را به آنها وارد کرد.

نادر مهدوی‌ها فراوانند

امام جمعه بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: شهدای خلیج فارس حماسه بزرگی را در خلیج فارس ثبت کردند و با دستان خالی خود توانستند ابهت پوشالی استکبار جهانی را بشکنند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری حرکت شهدای خلیج فارس را جهادی و انقلابی خواند و اضافه کرد: شهید نادر مهدوی و یارانش حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند که تا همیشه در اذهان جهانیان باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز نادر مهدوی‌های زیادی را داریم افزود: شهید نادر مهدی بعد از شهادت همچنان زنده است و در استان بوشهر هزاران هزار نادر مهدوی داریم که در مقابل آمریکا با تمام وجود ایستاده‌اند.

شهید نادر مهدوی

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: شهدای خلیج فارس که در مبارزه مستقیم با آمریکایی‌ها حضور داشتند، رشادت و مردانگی بزرگی را ثبت کردند و نشان دادند که ابهت آمریکایی‌ها پوشالی است و در مقابل ایران هیچ نیستند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به اینکه شهدای خلیج فارس از مکتب امام حسین (ع) درس گرفتند بیان کرد: شانزدهم مهرماه یک روز بزرگ در تاریخ است و افتخاری بزرگ برای مردم استان بوشهر است.

وی با اشاره به اینکه بوشهر سرزمین شهید مهدوی‌ها، رئیس‌علی داواری‌ها و علامه بلادی‌ها است، تصریح کرد: اگر کشوری فکر تجاوز به خاک ایران اسلامی را دارد خوب به یاد داشته باشند که جوانان بوشهری پاسخی بزرگ به آنها خواهند داد.

تزلزل جایگاه آمریکا توسط شهدای خلیج فارس

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: حماسه شهید مهدوی و یارانش ضربه بزرگی را به غرور و ابهت آمریکایی‌ها وارد کرد و جایگاه آنها را در جهان متزلزل کرد.

سردار علی رزمجو با بیان اینکه این حماسه مایه اقتدار و افتخار ایران شده است، اضافه کرد: شهید مهدوی و یارانش هیچ ترسی از تجهیزات عظیم دشمن نداشتند و با امکانات محدود خود به جنگ با آنها رفتند.

وی با اشاره به بهره‌مندی آمریکا از بالگردهای پیشرفته و شناورهای نظامی و غول پیکر در این نبرد خاطرنشان کرد: آمریکا بزرگترین قدرت ظاهری دنیا بود ولی شهداری خلیج فارس مردانه مقابل آنها ایستادند و بخشی از تجهیزات آنها را منهدم کردند.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر حماسه خلیج فارس را حماسه‌ای ماندگار دانست و تصریح کرد: شهدای خلیج فارس با ایمان قوی و اخلاص خود در مقابل دشمن ایستادند و پیروز واقعی آنها بودند.

حماسه شهدای خلیج فارس برگ زرینی در کارنامه پرافتخار مقاومت استان بوشهر است. مردم استان بوشهر به داشتن چنین سرداران و شهدای بزرگ و شجاعی افتخار می‌کنند.

 

منبع: مهر

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.