سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/02/06
ی, 1396/05/01 - 11:23

ختم قرآن در شب به یادماندنی جلسه مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی + عکس

شب گذشته و در آخرین شب تیرماه داغ که از گرمای آن در محدوده شهرک شهید محلاتی تهران، کمتر اثری حس می‌شود، اهالی این شهرک یک اولین را برای خود رقم زدند.
به گزارش کوله بار ،  اولین‌ها همیشه خاص بوده‌اند، از اولین روز رفتن به مدرسه تا اولین روز رفتن به سر کار و بسیاری اولین‌های دیگر، اولین‌ها همیشه حسی تجربه نشده را با خود به همراه دارند که تا سالیان، مزه آن همراه آدم می‌ماند و محال است، فراموش شود آن تجربه اول، تجربه‌ای که حسی همچون نوشیدن جرعه‌ای آب یخ در گرمای تابستان داغ پس از ساعت‌ها تشنگی را با خود به همراه دارد. 
شب گذشته و در آخرین روز تیرماه سوزان که البته اثری از آن در منطقه «مینی‌سیتی» و شهرک شهید محلاتی تهران به چشم نمی‌خورد، اهالی این شهرک یک اولین را برای خود رقم زدند، آنها میزبان اولین جشن ختم قرآن جلسه آموزشی مسجد تازه‌ساز پیامبر اعظم(ص) بودند. جشن اولین ختم قرآن مسجد شهرک شهید محلاتی با حضور جمعی از اساتید و فعالان قرآنی برگزار شد تا بهانه‌ای برای تجلیل از خادمان قرآنی مسجد باشد.  
میهمانان جشن ختم قرآن و این جلسه که کار آموزش آن از همان ابتدا - دو سال پیش – برعهده علی‌اکبر ملکشاهی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشور بوده است، از قاریان جوان و بنام کشور تا پیشکسوتان صاحب‌نظر بودند. از محسن قاسمی و هادی ایزدپناهی جوان که خیلی زود به جلسه آمدند تا حسن و رضا ربیعیان، ابراهیم آهور و‌ سعید زکی‌لو و البته تیمور پرهیزکار و سیدمحسن موسوی‌بلده و محمد گرامی که تا نیمه‌های جلسه خودشان را به جشن صمیمی و ساده ‌رساندند و مهدی غلام‌نژاد و محمدرضا پورزرگری هم اواخر جلسه رسیدند تا سهمی در جشن ختم قرآن اهالی شهرک شهید محلاتی داشته باشند.
جلسه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط علی‌اکبر ملکشاهی آغاز شد، وی قبل از شروع تلاوت، ثواب جلسه این شب را به شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیم کرد تا به این ترتیب یادی هم کرده باشد از جان بر کفان آن سال‌ها. تلاوتش کمتر از ۱۰ دقیقه به طول انجامید و ادامه سوره‌‌های تلاوت شده در جلسه قبل را از سر گرفت. وی سوره مبارکه «ضحی» را تلاوت می‌کند تا جلسه از همان دقایق اولیه گرم و جدی دنبال شود.
حاضران در مسجد پیامبر اعظم(ص) که نو بودن و نیمه‌ساز بودنش بیش از هر چیز دیگری - حتی خنکی منطقه مینی‌‌سیتی در ساعات پایانی شب - توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، با اولین تلاوت به وجد می‌آیند تا شب به یاد ماندنی‌ای را به خود نوید دهند، شبی که لذت حضور در محضر قرآن را با تمام وجود می‌چشند و حس تازه‌ای(که همان اولین ختم قرآن در مسجد است) که فراتر از هر حس قابل تجربه‌ دیگری است، برایشان رقم می‌خورد.  
با پایان یافتن تلاوت مدرس جلسه، محسن قاسمی، قاری جوان، ممتاز و البته خوشخوان کشورمان در جایگاه مستقر می‌شود تا او نیز با هنر خود حاضران را به فیض برساند، تشویق‌های استاد جلسه و حاضران، همه و قاری جوان را به وجد می‌آورد تا سهمی در به یادماندنی‌تر شدن شب خاص مسجد پیامبر‌ اعظم(ص) داشته باشد.
تلاوت یکی دیگر از قاریان که هر هفته شنبه‌‌ها پای جلسه آموزش علی‌اکبر ملکشاهی در مسجد پیامبر اعظم(ص) زانوی تلمذ می‌زند، نیز صورت می‌گیرد تا بیش از همیشه به پایان این ختم نزدیک و نزدیک‌تر شویم. سیدمحسن موسوی بلده
قدردانی از اعضای فعال مسجد پیامبر اعظم(ص) بخش دیگری از برنامه‌های این شب به یادماندنی است. همچنین از تعدادی از اعضای فعال و خادمان قرآن این مسجد، از جمله امام جماعت مسجد حجت‌الاسلام علی‌اکبری به خاطر جلسه تفسیرش و از قاری مسجد، ترتیل‌خوان برنامه‌های جزء‌خوانی مسجد، مربی مهد قرآن مسجد و ... تجلیل به عمل می‌آید.
حسن ربیعیان، دیگر قاری میهمان جلسه نیز سوره‌های مبارکه «بینه» و «زلزال» را به زیبایی هر چه تمام‌تر تلاوت می‌کند. پس از آن نیز هادی ایزدپناهی یکی دیگر از قاریان جوان کشورمان به تلاوت سوره‌های مبارکه عادیات، قارعه و تکاثر پرداخت. لحظاتی قبل از تلاوت ایزدپناهی، ملکشاهی، مدرس جلسه به ذکر خاطره‌ای از تبحر بسیار بالای استاد موسوی‌بلده – که لحظاتی قبل وارد جلسه شده بود – می‌پردازد تا لبخندی بر لبان این استاد پیشکسوت بنشیند. سوره‌های مبارکه «عصر» و «همزه» نیز توسط یکی دیگر از قرآن‌آموزان جلسه تلاوت می‌شود و بعد هم نوبت به جمع‌خوانی سوره مبارکه «قریش» می‌رسد. در این میان استاد جلسه چند نکته آموزشی که بیشتر در بحث تجوید هستند، بیان می‌کند.
سوره‌های مبارکه «قریش»، «ماعون» و «کوثر» توسط رفیعی، یکی از قاریان نوجوان جلسه تلاوت می‌شود و بعد هم مرادی، قاری میانسال و خوش‌صدا به تلاوت سوره‌های مبارکه «ماعون» و «نصر» می‌پردازد. 
گزارش ایکنا حاکی است؛ بخش متفاوت این جلسه نیز تلاوت ابراهیم آهور از اساتید علم اختلاف قرائت است، وی سوره‌های مبارکه «مسد» و «توحید» را تلاوت می‌کند و تلاوتی با قرائات مختلف ارائه می‌دهد. 
حالا نوبت به پیشکسوت قرآنی سیدمحسن موسوی‌بلده است، تا دو سوره انتهایی قرآن را تلاوت کند و اولین ختم قرآن مسجد تازه‌ساز پیامبر اعظم(ص) به پایان برسد، وی نیز سوره‌های فلق و ناس را تلاوت می‌کند، رد صدای خوش سال‌های جوانی را می‌توان در پس‌زمینه تلاوت حس کرد و جلوی چشم تصور کرد که صدایش چقدر گوارا بوده است برای جان شنوندگان. 
بعد از پایان ختم قرآن، بلافاصله سوره مبارکه حمد و آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره نیز تلاوت می‌شود، استاد موسوی‌بلده قبل از اینکه این کار را انجام دهد، توضیح می‌دهد که وقتی یک ختم قرآن را انجام می‌دهیم، ‌روش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) این بوده است که بلافاصله سوره‌های مبارکه حمد و آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره را تلاوت می‌کردند تا ختم جدید را شروع کرده باشند. 
وی در ادامه ضمن تبریک به اهالی این جلسه برای توفیق ختم قرآن، می‌گوید: ما نیز روز گذشته در جلسه‌ای که داشتیم به ختم قرآن رسیدیم، امیدوارم خدا توفیق بدهد تا بارها ختم قرآن داشته باشیم و این ختم‌ها هیچ وقت از ما گرفته نشود.
موسوی‌بلده با اشاره به اینکه ما در جلسات قرآن به صورت دسته‌جمعی به ملاقات قرآن می‌رویم، می‌گوید: ملاقات خصوصی با قرآن هم وجود دارد و آن هم ملاقاتی است که در زمان تلاوت قرآن در منزل یا هر جای دیگری صورت می‌گیرد. تلاوت قرآن نائل شدن به محضر حضرت قرآن است.
این استاد علم قرائت قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی اشاره و اظهار می‌کند: براساس روایتی، یکی از اصحاب امام باقر(ع) خدمت ایشان می‌رسد و بیان می‌کند، تا زمانی که در محضر شما هستم، از دنیا و مادیات جدا و حالت معنوی خاصی دارم، اما همینکه از محضر شما جدا می‌شوم به عالم مادیات می‌پیوندم. حضرت در پاسخ می‌فرمایند: اگر بتوانید همان حالی که در محضر ما دارید در خارج از اینجا نیز داشته باشید، می‌توانید بر آب راه بروید و در آسمان پرواز کنید. مسجد پیامبر اعظم شهرک شهید محلاتی
وی با اشاره به اینکه در روایات متعددی آمده است که نگاه کردن به چهره حضرت علی(ع) عبادت است، می‌افزاید: این موضوع در مورد همه ائمه اطهار(ع) صادق است و بر همین اساس به قرآن نگاه کردن نیز عبادت است.
موسوی‌بلده با انتقاد از برخی افراد که می‌گویند، اصل، تدبر و مفاهیم قرآن کریم است و قرائت جایگاهی ندارد، می‌گوید: افرادی که می‌گویند، قرائت قبول نیست و باید معنا را نیز آموخت، این افراد این نکته را نادیده گرفته‌اند که تلاوت قرآن، ملاقات امام(ع) است. 
این مدرس قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود سنت ختم قرآن را یک سنت بسیار حسنه عنوان و اظهار کرد: افرادی که قرآن را ختم می‌کردند، همانجا دعای ختم را می‌خواندند و بعد به اول قرآن برمی‌گشتند و سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره بقره را نیز تلاوت می‌کردند تا به این ترتیب از خدا طول عمر بگیرند. 
در ادامه این مراسم دعای ختم قرآن توسط سیدمحسن موسوی‌بلده قرائت شد و پایان‌بخش این مراسم نیز تلاوت آیاتی کوتاه از سور مبارکه «مزمل» توسط مهدی غلام‌نژاد بود. بعد هم عکس یادگاری گرفته شد تا خوشحالی خود را از به سرانجام رساندن اولین ختم قرآن با یکدیگر تقسیم کنند. برای استاد و شاگردان این جلسه معنوی و نورانی آرزوی سلامتی و موفقیت از درگاه احدیّت داریم. انتهای پیام/ ایکنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.