سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
پ, 1395/04/31 - 09:35
مسجدجامعی:

خرد و علم با دین در فرهنگ ایران هم راستا هستند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خرد و علم با دین در سنت فرهنگی ایران هم راستا هستند و توحید منهای خرد معنا ندارد.
به گزارش کوله بار ، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر چهارشنبه در آیین نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان افزود: در طول تاریخ همه کسانی که اهل پرسش، حکمت و فلسفه بوده اند، کسانی هستند که معتقد به مکتب اهل بیت و دنبال رو ائمه اطهار (ع) هستند.
 
وی همچنین گفت: استان کرمان ویژگی های فرهنگی دارد که از نقاط دیگر متمایز می شود و مکانیت فرهنگی و تمدنی برای آن در تاریخ رقم خورده است.
 
وی بیان کرد: کرمان به دلایلی، کمتر زمانی بوده که پایتخت باشد اما در تحولات ایران به ویژه در 200 ساله اخیر بسیار نقش آفرین بوده است و شخصیت های تاریخ و نویسندگان محلی در سطح ملی نقش آفریدند.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای دفاع از خرد و اندیشه کسانی را دارید که از کرمان برخاسته اند ولی در سطح ملی و فراملی مانند سردار سلیمانی نقش آفرینی می کنند.
 
وی اظهار کرد: در کرمان 700 سال قبل قبه سبز به عنوان مکان دانشگاهی و علمی وجود داشته و یک بانو پایه دانشگاه را گذاشته و آن را مبنای توسعه قرار داده که این سنت فرهنگی است که حوزه تمدنی با این نگرش امتزاج پیدا می کند و به رونق و شکوفایی می رسد.
 
مسجدجامعی گفت: در جوهره وجود انسان ایرانی، آزادی وجود دارد و در شاهنامه کسی جز رستم جای پهلوانی را نمی گیرد و امروز هم در کرمان از همین خاندان پهلوانانی وجود دارد که از ایران و آیین آسمانی دفاع می کنند.
 
وی بیان کرد: بسیاری از شخصیت های کرمان در حوزه ادبیات، تاریخ، فرهنگ، سیاست و دفاع از این سرزمین نقش آفریدند و با این رویکرد کرمان باید جایگاه ویژه ای داشته باشد و اگر در استان ها کتاب سال برای نخستین بار از استان کرمان شروع می شود، خیلی عادی است.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کرمان پیشرفت های صنعتی و کشاورزی خوبی داشته اما پیشرفت در حوزه فرهنگ و هنر متناسب با این حوزه نیست و ما در این حوزه کارهای بزرگی باید انجام دهیم.
 
وی افزود: سینمای کرمان می تواند حرف های زیادی داشته باشد، تئاتر و نمایش آن می تواند همطراز با شخصیت ها و سطوح محلی که در سطح ملی و فراملی نقش آفرین هستند، جایگاه ویژه ای داشته باشد.
 
مسجد جامعی گفت: در کرمان زمینه و آدمها وجود دارد اما بروز و ظهور آن نیاز به بسترها و امکاناتی دارد که در همه جاهای دنیا این نیاز را دستگاه های صنعتی فراهم می کنند.
 
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این آیین گفت: این استان در برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی پیشگام بوده است و از سال 1373 شاهد برگزاری مراسم انتخاب کتاب سال هستیم.
 
علیزاده افزود: با تدبیر نویسندگان و اصحاب قلم 19 دوره انتخاب کتاب سال استان تاکنون برگزار شده است و در این دوره بیش از 400 عنوان کتاب به جشنواره ارسال شد که امروز از برگزیدگان تقدیر می شود.
 
وی تصریح کرد: هفته کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، پایتخت کتاب جمهوری اسلامی، عیدانه و تابستانه کتاب و پرداخت یارانه از جمله طرح های توسعه کتاب و کتابخوانی در کرمان بوده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در شهر کرمان اتفاقات خوبی توسط موسسات و بخش خصوصی افتاده است و برنامه هایی مانند شب های مفرغ به تجلیل از پیشکسوتان و نویسندگان و مترجمان می پردازد.
 
وی با بیان اینکه در سایر حوزه های اقتصادی و صنعتی فعالیت های خوبی در استان در حال انجام است افزود: در مورد کتاب این حرکت ها انجام نشده و بنگاه ها و شرکت های تولیدی باید از این حوزه حمایت کنند.
 
در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان 12 نفر در بخش برگزیده، 28 نفر تقدیر شده و چهار ناشر تجلیل شدند.
 
این آیین با حضور استاندار کرمان، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و قلم در تالار بانک تجارت کرمان برگزار شد.
 
انتهای پیام/م
دفاع پرس
 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.