سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
ش, 1395/04/05 - 15:09

سالروز اجرای عملیات «ظفر2»

پنجم تیرماه، سالروز آغاز عملیات «ظفر 2» است که در سال 1364 با انگیزه پاسخگویی به شرارت‌های رژیم بعثی عراق در استان«کرکوک» طراحی و به اجرا در آمد.
به گزارش کوله بار، عملیات «ظفر 2» روز پنجم تیرماه تیرماه سال 1366 با رمز مبارک «لبیک یا حسین(ع)» در منطقه عملیاتی «کفری» از استان کرکوک آغاز شد. هدف از اجرای این عملیات پاسخ‌گویی به شرارت‌های رژیم بعث در بمباران شیمیایی و ویران ساختن روستاهای کردنشین استان‌های شمالی عراق و نیز با انگیزه انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی صدام بود.
 
رزمندگان اسلام تحت امر «قرارگاه رمضان»، متشکل از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «لشکر 9 بدر» در نخستین ساعات عملیات، سلسله ارتفاعات مهم «کفری داغ» را پس از انهدام نیروهای دشمن تحت کنترل درآوردند.
 
رزمندگان لشکر 9 بدر نیز با یک مانور پرتحرک، پس از وارد آوردن تلفات و خسارت‌های سنگین، قرارگاه‌های دشمن را به تصرف خو درآوردند و مقدار قابل توجهی از وسایل جنگی را به غنیمت گرفتند که به این ترتیب مقدمه انهدام تأسیسات شهر «کفری» فراهم شد. دشمن پس از تحمل 300 کشته و زخمی، تلاش کرد تا از ادامه پیشروی قوای اسلام پیش‌گیری کند که با حمله نیروهای اسلام این تلاش‌ها ناکام ماند و پایگاه‌های پلیس و دژبانی اطراف شهر کفری نیز به کنترل رزمندگان اسلام درآمد.
 
رزمندگان اسلام در ادامه عملیات، جاده‌های مهم کفری- بغداد و کرکوک – خانقین- تکریت را به کنترل کامل خود درآورند که در پی آن زمینه ورود آن‌ها به شهر فراهم شد.
 
با درهم کوبیدن شدن نیروهای باقی‌مانده دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی شهر،‌ از جمله ساختمان سازمان امنیت،‌ ساختمان حزب بعث عراق و نیروگاه برق به آتش کشیده شد و ساختمان فرمانداری پس از نبردی تن به تن منهدم شد و فرماندار این شهر نیز به هلاکت رسید. با تداوم عملیات و پاک‌سازی مراکز مهم شهر، تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی شهر کشته و مجروح شدند و تعدادی نیز از مهلکه گریختند.
 
به دنبال اجرا این عملیات ‌۲۰سنگر اجتماعی‌ و انفرادی، پنج موضع‌ تیربار و ۱۲زاغه‏ مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ شد و تعداد زیادی مهمات وسلاح‌های سبک و سنگین به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد. همچنین تمامی پایگاه‌های دشمن در ارتفاعات کفری داغ، ساختمان‌های سازمان امنیت،‌ فرمانداری، حزب بعث، شهرداری، پست و تلگراف، شعبه بانک «رافدین»،‌ نیروگاه برق،‌ یک کارخانه، پادگان نیروی «جیش‌الشعبی» و پمپ بنزین شهر کفری عراق از جمله تأسیسات منهدم شده دشمن در این عملیات بودند.
 
انتهای پیام/م
ایسنا
 
 
 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.