سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
د, 1396/05/23 - 12:16

عمليات عاشوراي ‌۲؛ گام نخست برای انجام عملیات غرور آفرین والفجر 8

5 ماه بعد از آغاز عملیات عاشورای 2 عملیات و الفجر 8 آغازگردید، می توان گفت که این عملیات، فتح باب عملیات والفجر8 بود.

به گزارش خبرنگار کوله بار ، عملیات عاشورای 2 درمرداد ماه 64در منطقه  چنگوله مهران صورت گرفت. یکی از اهداف این عملیات این بود که در بهمن ماه همین سال و در روز بیستم عملیات والفجر 8در منطقه اروند آبادان،  یکی از مهمترین و  پرافتخارترین عملیات های دفاع مقدس اجرا شود.

 

عملیات غرور آفرین و الفجر 8توسط سپاه پاسدارن  طراحی و اجرایی آن با پشتیبانی پدافند  هوایی از نیروهای سپاه پاسدارن و بسیج  همراه بود. این عملیات، عملیاتی آبی–خاکی در منطقه اروند کنار با هدف دسترسی به شبه جزیره  فاو  و قطع خطوط موشکی دشمن بود که عبور کشتی های نفتی کشورمان را مشکل کرده بود. شبه جزیره فاو عراق از اهمیت ویژه ای برخودار بود و در روز هایی که با پشتیبانی استکبار  ناجوانمردانه ترین حملات  را به خاک میهنمان انجام می داد از بمباران شیمیایی گرفته تا حمله به پالایشگاه ها، خطوط انتقال نفت و مراکز مسکونی لازم بود یک عملیات سراسری و گسترده در یکی از راهبردی ترین گذرگاه های دشمن انجام گیرد .

 

پس از ماه ها مطالعه و کار کارشناسی رزمندگان اسلام، اقدام به طرح ریزی عملیات والفجر 8 نمودند در منطقه ای  که در تیرس پیشرفته ترین موشک های دشمن بود و کوچکترین تحرکات را در ساحل اروند ومناطق پیرامونی دنبال می کردند، پایگاه‌های موشکی کرم ابریشم یکی از این موانع   بود که بعد ها به دست نیروهای اسلام تصرف شد.

از دیگر موانع و دشواری های کار، عبور  از رودخانه خروشان اروند بود که علی رغم جریان بسیار زیاد آب سرمای زمستان دشواری کا را مضاعف می کرد. عملیات به گونه ای بود که نیروهای غواص در اجرای آن نقش بسزای داشتند به دلیل رعایت اصول غافلگری نیروی انسانی نقش محوری را در این عملیات برعهده داشت ، اما در جبهه مقابل دشمن از توان تجهیزاتی بسیار بالایی برخوردار بود و همین عدم توازن در برخورداری از تجهیزات اقتضا می کرد غواصان خط شکن نقش آفرین  اجرای عملیات باشند.

البته درمراحل بعدی که منجر به تحقق اهداف گردیده بود،نیروهای پشتیبانی کننده که  بخشی از آن را پدافند هوایی ارتش تشکیل می دادند  در  ساحل اروند مستقر و پوشش پدافندی منطقه را انجام دهند.علاوه  بر طراحی عملیات  توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشتر یگان های  سپاه در آن حضورفعال داشتند.

هدف ازاجرای عملیات عاشورای 2 در 24مرداد 64 تسهیل اجرای این عملیات در منطق اروند بود به طور دقیق می توان گفت عملیات عاشورای 2 باعث می شد دشمن در منطقه ای غیر از منطق جنوب در حال جنگ باشد  ، این اقدام از طرفی نیروی او را به تحلیل می برد و مهمتر از آن دشمن را فعال نگه می داشت تا به فکر یک عملیات نباشد.درست 5 ماه بعد از اغاز عملیات عاشورای 2 عملیاتو الفجر 8 آغاز گردید .در واقع می توان گفت این عملیات  فتح باب و پیش نیاز عملیات والفجر 8 بود .

انتهای پیام/م

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.