سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/30
س, 1396/04/20 - 08:09

عمومی سازی پدافند غیرعامل نوین از ضروریات مقابله با تهدیدات جدید نظام سلطه

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران به راهکارهای پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات اشاره کرد و گفت: شناخت نوع تهدیدات، پاسخ فنی و پدافندی بر اساس طرح‌ریزی مناسب، عمومی‌سازی و رشد فرهنگی پدافند غیرعامل میان مردم و مانور و تمرین ازجمله این راهکارها هستند.
به گزارش کوله بار، سردار محسن انصاری در همایش بسیج و پدافند غیرعامل که با حضور مسئولین پایگاه مقاومت بسیج بنیاد در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد، با بیان اینکه پدافند غیرعامل از ضرورت‌های کشور ماست گفت: طی یک قرن گذشته، کشورها اقدامات خود را در مورد پدافند غیرعامل انجام داده‌اند و اکنون این مهم جزو فرهنگ آن‌ها شده، ولی امروزه تهدیدات شکل جدیدی پیدا کرده که در این راستا نقش بسیج در بومی‌سازی پدافند غیرعامل بسیار مهم است.
وی افزود: تهدیدات در طول زندگی بشری همیشه وجود داشته و دفاع و تهدید جزو پدیده‌های جامعه بشری بوده که در مقابل اقدامات دفاعی با پدافند غیرعامل نیز بنا به فرهنگ و متناسب با توسعه فکری هر زمان وجود داشته است؛ مانند احداث دیوار چین یا حفر خندق در جنگ خندق و یا تشکیل شورای نظامیان در صدر اسلام که از ایده‌های پیامبر گرامی اسلام بوده است. آثار دفاعی در ایران ازجمله احداث دیوار گرگان در دوره ساسانی، قلعه خرم‌آباد و قلعه الموت نیز بر اساس مقتضیات اجتماعی و فکری مردم هر دوره به‌منظور دفاع شکل گرفت.
قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بابیان اینکه پدافند غیرعامل در قرن اخیر شکل و شیوه جدیدی به خود گرفته است، گفت: به‌عنوان نمونه سوئیس بااینکه در جنگ جهانی بی‌طرف بود، اما امروز با تأسیسات ضد انفجار اتمی، سیاست پدافند غیرعامل دارد و یا آلمان که در جنگ جهانی دوم خسارت بسیار زیادی دید، پدافند غیرعامل را با ایجاد تأسیسات در کشورش اجرایی کرد.
دکتر انصاری جنگ های جامعه بشری را درچهار نسل عنوان کرد و گفت: نسل اول تهدیدات استفاده از سلاح سرد و نوع دوم با استفاده از سلاح گرم بود. در نسل سوم به کارگیری ماشین به شکل هوایی و زیرزمینی بود و امروز نسل چهارم تهدیدات با استفاده از فناوری و تکنولوژی انجام می‌شود و تأکید زیادی بر  جنگ نرم از سوی دشمنان صورت می‌گیرد. در گذشته تهدیدات فیزیکی بودند، اما امروزه فنی، پیچیده و مرتبط با ابعاد فنی و الکترونیکی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی هستند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به علت جایگاه ژئوپلیتیک و منابع سرشار زیرزمینی مورد تهدید قرار گرفته است گفت: با روحیه استکبارستیزی ملت ایران این تهدیدات نظام سلطه بیشتر شد و از سوی دیگر استقلال‌طلبی و جغرافیای سیاسی ایران ازجمله مسائلی بودند که کشور ما را در معرض تهدیدات دشمن قرار داده است. اگر پدافند غیرعامل را دفاع در برابر تهاجم دشمنان بدون استفاده از سلاح و درگیری مستقیم تعریف کنیم، باید بدانیم که امروز برای درگیری غیرمستقیم این روش‌ها جوابگو نیستند، زیرا نوع تهدیدات تغییر کرده است. همان‌طور که آمریکایی‌ها اعلام کردند ما جنگ سایبری را به منزله جنگ نظامی بسیار با اهمیت می‌دانیم، بنابراین با توجه به این مسئله باید از دفاع سنتی عبور کرده و به پدافند غیرعامل مدرن رو بیاوریم زیرا که تهدیدات نو، تازه، پیچیده و فنی شده و تهدیدات فیزیکی گذشته کمتر مطرح است.
قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت دفاع و همیشگی دانستن دفاع گفت: در درجه اول باید نوع تهدیدات مشخص شود تا به نسبت آن بتوانیم دفاع را در مقابله با آن تعیین کنیم. اکنون تهدیدات بیوتروریست، حملات سایبری، الکترومغناطیس، بیولوژیک و استفاده از محصولات تراریخته به‌عنوان سلاح بیولوژیک است که همه این‌ها نمادی از تهدیدات مدرن به شمار می‌رود و بازتاب آن ازکارافتادن سیستم‌های خدمات‌رسانی و در نهایت نارضایتی مردم است. متأسفانه محصولات تراریخته اگر در راه غیر صحیح استفاده شوند، برای نسل‌های آینده مشکلات ژنتیکی به وجود خواهد آورد که تغییرات رفتاری و ژنتیکی شدیدی ایجاد خواهد شد این همان به کارگیری سلاح بیولوژیک است.
سردار انصاری به راهکارهای پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات اشاره کرد و اظهار داشت: شناخت نوع تهدیدات، پاسخ فنی و پدافندی بر اساس طرح‌ریزی مناسب، عمومی‌سازی و رشد فرهنگی پدافند غیرعامل میان مردم و مانور و تمرین ازجمله این راهکارها هستند.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت نقش بسیج به‌عنوان متن مردم تصریح کرد: بسیج نقش بسیار مهمی میان مردم در عمومی‌سازی و تمرین و مانور پدافند غیرعامل دارد و با توجه به سابقه 40 ساله بسیج در همه عرصه‌های کشور، می‌تواند با روش های نو و مناسب به پدافند غیرعامل با جنگ نرم دشمنان بپردازد.
قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: دشمن با اجرای جنگ نرم و پدافند غیرعامل به دنبال ضربه زدن به 3 حوزه اقتصاد، فرهنگ و علم است و هر فردی که در حوزه فرهنگی تلاش کند به‌ویژه در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به اجرای پدافند غیرعامل پرداخته است. همان‌طور که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند در راستای اجرای پدافند غیرعامل در این حوزه باشد.
سردار انصاری در پایان گفت: قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران از دو مولفه قدرت سخت و قدرت نرم تشکیل شده است که دشمنان در تهدیدات جدید هم به دنبال ضربه زدن و ناتوان کردن قدرت سخت و هم در حوزه قدرت نرم به دنبال اختلال و بی اثر کردن فعالیت های فرهنگی و علمی کشور هستند.
 
انتهای پیام/م
ايسنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.