سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
ش, 1396/03/27 - 10:22
رقه پس از داعش؛

فصل جدیدی از «هرج‌ومرج خلاق» در راه است

بیرون راندن داعش از رقه در سوریه ضروریست، ولی سؤال این است که نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت امر و حمایت آمریکا هستند، پس از رقه چه اقدامی خواهند کرد و چه کشمکش‌هایی در این منطقه ااتفاق خواهد افتاد.  
به گزارش کوله بار ،  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در 6 ماه ژوئن گذشته نبرد آزادسازی رقه را آغاز کردند و پس از گذشت یک هفته موفق شدند بخشهایی از آن را به کنترل خود درآورند. 

هفت ماه قبل از آغاز «نبرد بزرگ»، نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) عملیات موسوم به «خشم فرات» را آغاز کردند. البته در کل این هفت ماه عملیات نظامی صورت نمی‌گرفت و در برخی مواقع شاهد رکودهای میدانی بود که گاه معلول عوامل سیاسی مانند انتخابات آمریکا بود و گاه معلول رخدادهای پشت درهای بسته.

سه منبع  برجسته کُرد در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کردند که «احتمالا در نیمه دوم ماه ژوئن خبر سیطره کامل [بر رقه] و تداوم تعقیب عناصر داعش در ریف‌های آن اعلام خواهد شد».

این منابع درباره اقدام پس از آزادسازی رقه هیچ سخنی نمیگویند و احتمالا این مسئله نیز بدین خاطر است که نیروهای «قسد» پس از پایان این نبرد اختیار تصمیم گیری ندارند.

اما تقریبا مشخص است که پس از رقه نوبت به دیرالزور –به عنوان آخرین مرکز داعش در سوریه- میرسد؛ گذشته از مناطق اشغالی این گروه در بخش‌هایی از ریف حسکه. اما هسته‌های داعش در ریف‌های حمص، حماه و حلب تقریبا توسط ارتش سوریه پاکسازی یا محاصره خواهند شد. نیروهای مقاومت اما در برهه کنونی در حال نبرد در امتداد صحرای این کشور هستند تا داعش را به سمت آخرین جنگ در دیرالزور بکشانند.

البته شاید ارتش سوریه و قسد در عملیات هماهنگی نبردهای دیرالزور به ویژه ریف غربی آن مشارکت داشته باشند. از سوی دیگر، احتمال دارد به محض اعلام آزادی رقه، ترکیه نیز به این مسئله اعتراض کند. به هر حال نیروهای کُرد نمیتوانند تصمیم مرحله بعدی عملیات نظامی پس از رقه را خودشان اتخاذ کنند و این مسئله به طبیعت عشایری این منطقه و تأثیرات احتمالی عربستان و امارات در آن دارند.

با وجود اینکه روابط ترکیه و عربستان بر سر بحران سوریه شاهد کش و قوس است، ولی روابط آنکارا و ابوظبی به سمت «نبرد موجودیت» کشیده شده است. از همین روی، امارات دست به تأمین مالی قسد زد که ترکیه با این کار شدیدا مخالف است. همچنین اگر تأثیر دوحه بر اقشار عشایری سوریه را اضافه کنیم، این مسئله پیچیده تر خواهد شد، ولی همه این مسائل در مدار قدرت آمریکا و تأثیر آن بر تصمیمهای قسد میچرخد.

ظاهرا آمریکا قصد دارد آن قدر به نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) کمک کند تا بتوانند مساحتهای هر چه بیشتری از سوریه را به کنترل خود درآورند؛ خاصه اینکه این مناطق، به مناطق نفوذ آمریکا بدل خواهد شد که در موانه قوا در همه منطقه  نه تنها سوریه مؤثر خواهد بود. به هر حال تا به امروز نمیتوان به اهداف حقیقی آمریکا در رقه و نقشه این کشور برای پسارقه پی برد.

انتهای پیام/

فارس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.