سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
ی, 1395/03/23 - 05:39
روزنامه الاخبار لبنان بررسی کرد؛

منافع آمریکا؛ مانع اصلی حل بحران یمن در مذاکرات کویت

ریاض تنها عامل سنگ‌انداز مذاکرات یمن در کویت نیست، بلکه سیاست آمریکایی‌ها که مرجع اصلی استراتژی عربستان سعودی است به منزله سنگی بزرگی است است که راه رسیدن به توافق کلی را در این دور از مذاکرات برای توقف جنگ مسدود کرده‌است.
به گزارش کوله بار،  روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی  به قلم «لقمان عبد الله» نوشت: تعویق مذاکرات صلح یمن که از دو ماه پیش در کویت در حال برگزاری است، علامت سوال‌های زیادی را در اذهان ایجاد کرده‌است که چرا در این دور از مذاکرات هیچ پیشرفتی برای رسیدن به راه‌حل حل بحران یمن حاصل نمی‌شود؟
 
افزون بر اختلاف‌های اساسی که بین طرفین وجود دارد، می‌توان گفت، مذاکرات کویت فراتر از حل مسئله یمن و عربستان است؛ هیئت ریاض نماینده منافع آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی است. بر این اساس هرگونه راه حل سیاسی که جایگزین سیاست جدید هئیت وابسته به ریاض باشد، نتیجه می‌دهد.
 
این یعنی منافع آمریکا اساس هرگونه راه‌حل است؛ لذا هیئت‌های طرف مذاکره هم باید منافع آمریکا را نظر بگیرند، در غیر اینصورت به راه‌حلی دست نخواهند یافت! آمریکا نمی‌تواند یمن را که دشمنی ریشه‌ای با رژیم صهیونیستی و سیستم قدرت آمریکا در منطقه دارد، تحمل کند. یمن از یک موقعیت استراتژیک و حیاتی برخوردار است، تنگه حیاتی «باب‌المندب» در اختیار این کشور است، تنگه‌ای گذرگاه یک سوم تجارت‌های جهانی است. علاوه بر این یمن دارای منابع نفتی در کرانه شمالی جزیره عربی است. گذشته از همه این مواردی که ذکر شد، در سال‌های اخیر گروه تروریستی «القاعده» با وجود حضور سربازان آمریکایی در منطقه که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، رشد و توسعه یافته‌اند و تهدیدی برای منافع آنها در منطقه به شما می‌رود.
 
عربستان سعودی توان شروع جنگی به این گستردگی علیه یمن را نداشت؛ این کشور طی دهه‌های گذشته چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه مأموریت‌های اطلاعاتی که در کشورهای منطقه و جهان اسلام از جمله «پاکستان»، «افغانستان»، «سوریه»، «عراق» و ... انجام می‌دهد، بازیچه دست آمریکا است. واشنگتن در جنگ عربستان علیه یمن فقط نقش چراغ سبز را بازی نکرد بلکه به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند (هرچند تاکنون به فضل استقامت ملت غیور یمن به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود نرسیده است).
 
حمایت آمریکایی از سعودی‌ها از همان آغاز جنگ علیه فقیرترین کشور جهان عرب معلوم بود، آنها اعلام کردند که در این جنگ به آل‌سعود کمک‌های اطلاعاتی و لوجستیکی ارائه خواهند داد و سوخت جنگنده‌های آنها را نیز در آسمان فراهم خواهند کرد.
 
بنابراین ریاض توان متوقف کردن جنگ علیه را یمن بدون اینکه منافع آمریکا در منطقه در نظر بگیرد، ندارد. واشنگتن جنگ علیه یمن را به طور کامل بر پایه سیاست خارجی استوار ساخته است؛ چراکه واشنگتن، ریاض را در محافل بین‌‌المللی، شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشر در چتر حمایتی خود قرار می‌دهد.
 
آمریکا در پنهان کردن جنایت‌هایی که عربستان سعودی علیه ملت مظلوم یمن مرتکب می‌شود، مشارکت می‌کند. غالبا آمریکا از طریق انتقاداتی که بعضی وقت‌ها از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی در محکومیت آل‌سعود صادر می‌شود، تلاش می‌کند به جهانیان اعلام کند که نسبت به جنایت‌هایی سعودی‌ها مرتکب می‌شوند ناراضی است و این بیشتر به خاطر آن است که آنها شریک سعودی‌ها در تبعات احتمالی این جرائم نیستند.
 
بنابراین آمریکا از طریق این محکومیت‌ها از سعودی‌ها بهره برداری سیاسی و مالی می‌کند و با آنها قراردادهای تسلیحاتی امضا می‌کند و همچنین ریاض را ملزم می‌کند که بیشتر به سمت آمریکایی‌ها متمایل شود.
 
نیروهای آمریکایی در سواحل یمن و در فرودگاه «الریان» «حضرموت» و پایگاه «العند» در «لحج» حضور دارند. به موازات حضور نظامی آمریکایی‌ها در یمن آنها در مذاکرات صلح یمن از طریق سفیرشان در یمن که در جزئیات مذاکرات دخالت می‌کند، نیز حضور دارند. سفیر آمریکا در یمن با هئیت ریاض به صورت مداوم ارتباط دارد و با کمیته ویژه اداره وضعیت یمن نیز هماهنگ است.
 
ملت یمن همانطور که با روده‌های خالی در جبهه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند در جبهه‌های جنگ نیز مبارزه می‌کنند و همزمان در کویت نیز مذاکره در حال برگزاری است تا از منافع سعودی‌ها و آمریکایی‌ها عبور کنند. اتفاقات آینده ثابت خواهد کرد که مصیبت‌های ملت یمن ناشی از سیاسیت آمریکایی‌ها اما از طریق سعودی‌ها است.
 
انتهای پیام/م
دفاع پرس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.