سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/01
چ, 1396/03/10 - 19:01
رویترز:

نزاع قطر با کشورهای عربی، تشکیل محور ضدایرانی ترامپ را دچار تزلزل کرده است

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که اختلافات اخیر قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس موجب شده است که تلاش‌های دونالد ترامپ برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی در خاورمیانه دچار تزلزل شود.
به گزارش کوله بار، خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه برای پیشبرد سیاست جدید تشکیل ائتلاف ضدایرانی نوشت، تنها 10 روز از درخواست ترامپ از کشورهای مسلمان برای متحد شدن علیه ایران نمی‌گذرد که دشمنی آشکارا میان قطر و برخی از همسایگان عربی حوزه خلیج‌فارس تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر توازن قدرت علیه ایران را دچار تزلزل کرده است.
 
این گزارش توضیح داد که عربستان و امارات متحده عربی از خط مشی مصالحه قطر با ایران و همچنین حمایت از اخوان المسلین به خشم آمده‌اند.
 
ترامپ در سفر اخیر خود به ریاض، از ایران به شدت انتقاد کرد و خواستار تشکیل ائتلاف ضدایرانی شد.
 
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با «شیخ صباح الاحمد الصباح» همتای کویتی خود به کویت سفر کرد تا در خصوص این شکاف گفت‌وگو کنند.
 
کویت که پیش از این به عنوان میانجی میان کشورهای عربی خلیج‌فارس بوده است، پیشنهاد داده است که به کاهش این تنش‌ها کمک کند.
 
با اینحال، انتظار نمی‌رود که خیلی زود دشمنی به وجود آمده میان قطر و همسایگانش در خلیج فارس رفع شود.
 
طبق این گزارش، حدود سه سال پیش، عربستان و امارات متحده عربی، سفرای خود را به دلایل مشابه از دوحه خارج کردند که البته کمتر از یکسال بعد مجدداً سفرای این کشورها به دوحه بازگشتند.
 
این نزاع بعد از آن شکل گرفت که رسانه‌های قطری گزارش کردند که امیر قطر در خصوص تقابل با ایران، یک رویکرد محتاطانه در پیش گرفت و همچنین از حماس وحزب‌الله نیز دفاع کرد.
 
قطر این گزارشات را رد کرد و گفت که این خبرگزاری هک شده است اما عربستان و امارت به رسانه‌های دولتی خود اجازه دادند به این قضیه دامن بزنند که خشم دوحه از این قضیه برانگیخته شد.
 
برخی از تحلیلگران گمانه‌زنی می‌کنند که ریاض و ابوظبی با تعمیق دوستی خود با ترامپ، انقدر اطمینان خاطر داشتند که اجازه دادند از قطر انتقاد شود، و انقدر اطمینان داشتند که مخالفت ترامپ با ایران و تمام گروه‌های اسلامی مسلح، بیشتر از آنکه انعکاس دهنده دیدگاه‌های قطر باشد، به دیدگاههای آنها نزدیک است.
 
با اینحال، برخی معتقدند که کویت و عمان به وضوح خواستار شکاف عمده میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیستند و بر این باورند که ایننزاع به نفع هیچ‌کس نیست.
 
انتهای پیام/م
فارس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.