سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
چهارشنبه 1403/02/05
ی, 1397/12/12 - 12:48

همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار شد

همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی برگزار شد.

به گزارش کوله بار، در این همایش سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: حفظ اسناد دفاع مقدس کار بسیار مهمی است. چهار سال پیش اسناد مرتبط با دفاع مقدس در سراسر کشور وضعیت مناسبی نداشت اما ما توانستیم در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سازمان حفظ اسناد و مدارک دفاع مقدس را ایجاد کنیم. پس از آن به تدریج مدارک مرتبط با دفاع مقدس ساماندهی شد و در این راستا سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز به ما کمک فراوانی کرد.

کارگر خاطرنشان کرد: در زمینه اسناد دفاع مقدس ما آئین نامه حفظ و نگهداری آنها را تهیه و ابلاغ کردیم و در همین راستا توانسته‌ایم تاکنون ۱۰ میلیون برگ سند، ۹ هزار و ۶۰۰ هزار ساعت فیلم و صوت جمع‌آوری کنیم. همچنین اسنادی که در خارج از کشور به دفاع مقدس اختصاص داشت را جمع‌آوری کردیم. این اسناد حدود ۳۰ هزار برگ هستند. در زمینه تاریخ شفاهی نیز ۵۰ هزار و ۶۰۰ ساعت مصاحبه پیاده سازی شده است. که در قالب ۱۸۰ عنوان کتاب هبه چاپ رسیده است و در همایش امروز ۱۰۰ عنوان از آثار رونمایی خواهد شد.

کارگر با اشاره به این که در زمینه‌ی تاریخ شفاهی یک کار انقلابی و جهادی انجام شده است توضیح داد: دفاع مقدس فقط به نیروهای مسلح اختصاص ندارد و همه دستگاه‌های کشوری و لشگری باید در زمینه حفظ و نشر آن دست به دست یکدیگر بدهند تا بتوانیم آن را روایت کنیم. ما به دفاع مقدس نگاه علمی و غیر جناحی داریم.

به گزارش ایسنا؛ در بخش دیگر این همایش سردار غلامرضا علماتی رئیس سازمان حفظ اسناد و مدارک دفاع مقدس بیان کرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به معنای جمع آوری خاطرات و تجربه شخصی افرادی که درگیر دفاع مقدس بوده‌اند است. خاطرات و گفته‌های این افراد به عنوان سند دسته یک و به شکل بیانی و نوشتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس ادامه داد: یکی از اقدامات برای این که همه سازمان‌ها بتوانند رخدادها و حوادث را به صورت علمی تبیین کنند برگزاری همایش امروز است که در پنج محور برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و پژوهشکده‌ی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی اصلی برگزاری همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس هستند. این همایش با همکاری ۲۰ نهاد دیگر در حال برگزاری است.

سردار علماتی گفت: پس از فراخوانی که برای برگزاری همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس اعلام شد ۱۴۱ مقاله به دست ما رسید. ۲۵ داور کار ارزیابی آثار را انجام دادند و در نهایت ۲۰ مقاله امروز در سه پنل برای حاضران در این همایش ارائه خواهد شد. این مقالات در فصل‌نامه‌های علمی و پژوهشی منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به ضرورت انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس به نسل آینده توضیح داد: هر اقدامی در عرصه‌ی نبرد اگر انتقال دهنده واقعیت‌ها نباشد به مرور زمان به فراموشی سیر خواهد کرد. رسالت امروز ما به عنوان نقش اول انقلاب یا آنهایی که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تلاش کرده‌اند این است که به درستی وقایع آن دوران را منتقل کنیم و تاریخ آن زمان را به عنوان یک میراث حفظ کنیم. در همین راستا؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی انجام کار است. البته تمامی آحاد جامعه باید در این راستا به رسالت خود عمل کنند.

وی ادامه داد: وقایعی که ما منتقل می‌کنیم باید مقرون به صحت باشد و در قالب‌های مختلف ادبی و علمی بیان شود. چرا که نسل امروز و نسل آینده به واسطه‌ی تجربه‌ای که ما در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم می‌توانند ضرورت دفاع را درک کنند.

وی در پایان گفت: تقاضا می‌کنم که به موضوع سبک و جمع آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس نگاهی ملی داشته باشیم چرا که اینها گنجینه‌های مهمی برای ما هستند.

در بخش دیگری این مراسم امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی سخنانی در رابطه با ضرورت استفاده از تجارب دفاع مقدس را ارائه کرد.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.