سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/02/06
چ, 1400/02/29 - 10:45

پشتیبانی زنان در جنگ از صدر اسلام تا دفاع مقدس

کتاب«هیام» در قالب رمان به قصه زنان عصر نبوی در میدان نبرد و تاثیر سلاح های جنگی بر زندگی زنان اشاره داشته است.

به گزارش کوله بار، کتاب «هیام» نوشته «لیلا قربانی» مشتمل بر 176 صفحه به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب مشتمل بر هشت فصل است. طرحِ اصلی این رمان از تدفینِ شهید گمنام در فضای دانشگاه ریشه می گیرد. زبان این رمان خالی از پیچیدگی‌های گمراه کننده است تا مخاطب در انتها خودش برداشت‌های کمی و کیفی داشته باشد و نظری بر وی تحمیل نشود.

 

هیام تصویر واقعی و خشن جنگ و تاثیرات آن بعد از گذشت سالها را ترسیم کرده است.در رمان هیام نگاهی متفاوت به دفاع مقدس شده است. در این رمان دغدغه فرزند شهیدی به تصویر کشیده است که اطلاعات کاملی از پدرش ندارد و آنچه از پدر در ذهنش نقش بسته حاصل توصیفات نزدیکان است.

 

«لیلا قربانی» متولد 1369 است و کتابهایی همچون رج رجا و بچه های فرات از وی منتشر شده است. وی در مورد انگیزه خود از نوشتن کتاب «هیام» گفته است: در دوران دانشگاه در تعاملاتی که با کمیته مفقودین داشتیم با افرادی آشنا شدم که هم سن و سال خودم بودند. آنها جنگ را لمس نکرده بودند و ندیده بودند اما زخم‌های بزرگی از جنگ با خود حمل می کردند. آن زمان بود که تصمیم گرفتم کتاب هیام را بنویسم. در حقیقت هیام نمونه همان آدم‌هاست.

 

«هیام» معنای شیدایی و شوریدگی است و نویسنده در مورد انتخاب این اسم برای کتاب اظهار داشته است:هیام یعنی شوریدگی از عشق و غیر از عشق که انسان نداند به کجا می‌رود. در کتاب هیام، سارا نمونه آدمی است که به دنبال شیرینی عشق در ورطۀ تلخ‌ترین پدیدۀ عالم یعنی جنگ قرار می‌گیرد. سارا از عشق دنیوی می‌گذرد و عشق غیر مادی را تجربه می‌کند.

کتاب هیام

قربانی با بیان اینکه  جنگ پدیده‌ای تلخ، منفی، خشن و مخرب است، تصریح کرده است: ادبیات خودش یک سلاح است، آن هم سلاح قدرتمند. خوبی ادبیات در این است که منحصر به زمان نیست. پس وقتی جنگی تمام شده و دست و پای متجاوزی کوتاه، بهترین سلاح برای مقابله با سایۀ آن جنگ، سلاح ادبیات است. کم و کیف این سلاح بستگی به صاحب قلمش دارد، هم رویۀ خشن دارد و هم رویۀ لطیف اما من از آن دست آدم‌هایی هستم که معتقدم باید با پنبه سر برید.

 

هیام شامل سه بخش اصلی است. قصه زنان عصر نبوی که دوشادوش مردان در صحنه نبرد حق علیه باطل حضور داشتند. بخش دوم قصه زنی است که بین خواسته شخصی و خواسته عمومی جامعه مردد است. بخش سوم داستان دختر جوانی است که زندگی‌اش به خاطر ادوات جنگی قرن بیست و یک دست مایه نابودی قرار گرفته است.

 

در آغاز کتاب «هیام» آمده است: زمانی که جنگ را در جنس ادبیات روایت می کنیم، دو جنس متناقض را درهم و با هم حل می کنیم؛ جنس سفت و زمخت جنگ را در جنس نرم و ملطف ادبیات.

 

در صفحه ای از کتاب «هیام» آمده است: هنوز مدتی نگذشته که عایشه به همراه عبیدالله بن زبیر به نزد ام سلمه می آیند. عایشه از او می خواهد تا در این قیام آنها را همراهی کند. ام سلمه می گوید:« ای دختر ابوبکر من نمی فهمم تو چرا خون عثمان را طلب می کنی، مگر تو نبودی که مردم را به کشتن او ترغیب می کردی و او را پیر کفتار می خواندی. حالا چرا طالب خون عثمان شده ای؟ میان شما حتی نسبت خویشاوندی هم نیست، حتی زمانی که او زنده بود هم تو با او موافق نبودی حالا این چه راهی است که پیش گرفته ای و می خواهی بر علی ابن ابیطالب خروج کنی و خلافت او را نمی پسندی، آن هم وقتی همه انصار و مهاجر با او بیعت کرده اند و بر خلافت و امامت او با میل و رغبت راضی شده اند، تو هم فضل و فضیلت او را خوب می دانی». عایشه که آن موقع ساکت بود، حرفی برای گفتن نیافت.

 

درقسمتی از این کتاب می خوانیم: هیچ بودم. نمی دانستم چه کار کنم، نه جراحتی بود نه گلوله ای و نه براده آهنی که تیغ جراحی بخواهد، وضع آن قدر به هم ریخته بود که فقط می توانستیم جلوی تلف شدنشان را بگیریم. واکسن های التهاب تزریق می کردیم، اینها باید به بیمارستان های مجهز منتقل می شدند. وسایل نقلیه فقط می توانستند آنها را به همان نقاهتگاه های نزدیک منتقل کنند. شاید فقط بالگردهای هوانیروز بود که می توانست تا بیمارستان ها برود اما در مقابل حجم مجروح ها نمی شد. کار بیشتری از دست شان برنمی آمد. صدایی گنگ از گلوی من خارج می شود، به نظر می خواهد چیزی بگوید.

 

گفتنی است، کتاب «هیام» نوشته «لیلا قربانی» در شمارگان هزار نسخه با قیمت 22 هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.