سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/01
چ, 1396/03/24 - 06:57

پوتین: القاعده و بن‌لادن دست‌پرورده آمریکا بودند

رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی تصریح کرد که واشنگتن در حین جنگ افغانستان القاعده و بن لادن را برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی پرورش داد اما بعدها کنترل این گروه از دست آمریکا خارج شد.
به گزارش کوله بار، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با «اولیور استون» کارگردان آمریکایی در فیلمی به نام «مصاحبه‌های پوتین» گفت که آمریکا حاضر است تا از تروریست‌ها برای تضعیف اوضاع سیاسی روسیه استفاده کند.
 
وی اشاره کرد که چطور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حین جنگ چچن از شبه نظامیان حمایت کردند. او گفت: «در آن زمان، ما به وضوح دریافتیم که همتایان آمریکایی ما، وقتی درباره حمایت خود از روسیه حرف می‌زدند و ادعا می‌کردند که آمادگی دارند در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کنند، اما در واقع آن‌ها از آن تروریست‌ها برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی روسیه استفاده کردند».
 
پوتین در واکنش به اظهار نظر استون در زمینه تلاش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای مهیا کردن کانون تنش‌ها در آسیای مرکزی یا شمال قفقاز گفت: «آن ایده‌ها همچنان باقی است. متأسفانه آمریکا از آن تحولات حمایت کرد. جنگ سرد، مدت‌ها پیش در تاریخ ناپدید شد. ما روابط شفاف خوبی با جهان، با اروپا و با آمریکا داریم. به طور قطع، ما امید به حمایت داشتیم اما در عوض شاهد آن بودیم که چطور سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از تروریست‌ها حمایت کردند».
 
پوتین در ادامه افزود که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بدون توجه به اعتراضات مسکو، از شبه‌نظامیان در منطقه قفقاز شمالی روسیه حمایت کردند.
 
پوتین تصریح کرد که در آن زمان به «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا درباره شواهدی که در خصوص حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از شبه‌نظامیان قفقاز در اختیار داشتند، اطلاع رسانی کردند. بعد از آن مسکو نامه‌ای از سیا دریافت کرد که در آن نوشته شده بود «همکاران ما حق دارند که روابط خود را با تمام نمایندگان مخالفان حفظ کند و به این کار ادامه می‌دهد».
 
برنامه مصاحبه‌های پوتین یک مستند چهار قسمتی است که قرار است برای چهار شب پیاپی در آمریکا بین شب‌های 12 ژوئن تا 15 ژوئن پخش شود و در روسیه نیز از شبکه یک این کشور پخش می‌شود.
 
در مصاحبه‌هایی که بین ژوئیه 2015 و فوریه 2017 انجام شد، پوتین به مواضع خود درباره روابط آمریکا و روسیه، سیاست ناتو در اروپا و استقرار سامانه دفاع موشکی امریکا و همچنین اتهامات مربوط به مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا صحبت کرده است.
 
پوتین همچنین درباره بحران‌های سوریه و اوکراین و روابط با جرج بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون و موضع خود درباره ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است و به سؤالاتی درباره سیاست داخلی، مسیرش به سمت ریاست‌جمهوری و دوره‌های ریاست‌جمهوری پاسخ داده است.
 
پوتین همچنین تصریح کرد: «آمریکا القاعده و بن لادن را پرورش داد تا در حین جنگ افغانستان با اتحاد جماهیر شوروی مبارزه کنند، اما این گروه از کنترل آن‌ها خارج شد».
 
انتهای پیام/م
فارس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.