سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/30
د, 1398/02/30 - 11:41
جعفری:

گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید به صورت قابل فهم ارائه شود

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان موزه ملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسئولیت عظیمی را برعهده دارد.

به گزارش کوله بار، علی اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی بیان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان موزه ملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسئولیت عظیمی را برعهده دارد. موزه باید مبانی، ارزش‌ها، گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به شکل مناسب، هنرمندانه، قابل فهم و جذاب به نسل جوان و مخاطبان عرضه کند.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انعکاس و ارائه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است البته باید واقعیت‌ها مطرح شود. همچنین مهم‌ترین مأموریت موزه جذب و افزایش مخاطب است تا بازدیدکنندگان با آثار و زحمات هنرمندان و پیشکسوتان در این مجموعه آشنا شوند و فضای زیستی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که بازطراحی و بازمهندسی شده را از نزدیک لمس کنند.

جعفری یادآور شد: در تمام دنیا در طبقه بندی موزه‌ها، موزه‌ای به عنوان موزه جنگ وجود دارد که به عنوان ایکوم شناخته می‌شود. هر کشوری تلاش می‌کند حماسه‌هایی را که برای استقلال، حفظ تمامیت ارضی و دفاع از کیان، حیثیت و پایداری توسط مردم آن کشور انجام گرفته را در معرض دید همگان قرار دهد. حتی کشورهایی که از تاریخ غنی برخوردار نیستند و جنگی را تجربه نکرده‌اند سعی می‌کنند سابقه‌ای را برای خودشان فراهم کنند، از این رو تعدادی از موزه‌های جنگ در کشورهایی ایجاد شده که عملاً حرفی برای گفتن در این حوزه ندارند و اگر هم جنگی را تجربه کرده باشند اغلب در آنها مغلوب شدند و پیروزی به دست نیاوردند اما برای حفظ روحیه استقلال طلبی، مقاومت، همبستگی ملی، انسجام درونی لازم می‌دانند در این حوزه فعالیت کنند ولو اینکه برای خودشان تاریخ بسازند و افسانه‌ای را خلق کنند.

وی گفت: در داخل کشور اسم موزه، «موزه جنگ» انتخاب نشد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت جنگ تبدیل به وزارت دفاع شد و این پیام را داد که ملت ما جنگ طلب نیست و حداقل در ۳ قرن گذشته کوچک‌ترین تعرضی از سوی ملت ایران به هیچ همسایه‌ای نشده است البته اگر تجاوزی تحمیل شود، مردم مقاومت و ایستادگی خواهند کرد.

جعفری ادامه داد: نام این مجموعه از ابتدا هوشمندانه «دفاع مقدس» انتخاب شد چرا که مردم ایران طی هشت سال جنگ مقاومت و پایمردی کردند و پیروزی بزرگی را برای خود و نسل‌های دیگر به ارمغان آوردند. اما بر اساس تقسیم بندی جهانی، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دل موزه‌های جنگ قرار دارد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مأموریت دارد خودباوری، حس وطن دوستی، حس صیانت از آرمان‌های اسلام، انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی را به بازدیدکنندگان و نسل جوان منتقل نماید.

وی با اشاره به اینکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چقدر توانسته اهداف اصلی خود یعنی بازنمایی ایثار، مقاومت جاری در تاریخ معاصر ایران جامه عمل بپوشاند توضیح داد: گام‌های بلندی قبل از حضور بنده در موزه برداشته شده است و در ادامه سعی شده با قوت و تلاش مضاعف و برنامه ریزی بهتر فعالیت‌های موزه توسعه داده شود و در ابعاد مختلفی کار انجام گرفته و خوشبختانه بازخورد مثبتی دریافت شده است. آمار بازدیدکنندگان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۶۴ درصد رشد داشته است در حالی که میانگین رشد بازدیدکنندگان موزه‌های کشور حدود ۱۰ درصد بوده است. نوروز ۹۸ نیز نسبت به نوروز ۹۷، آمار بازدیدکنندگان ۶۲ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد ظرفیت سازی در این حوزه صورت گرفته است.

جعفری خاطرنشان کرد: سعی شده فضای فرهنگی و هنری در موزه ایجاد شود و زمینه حضور اقشار مختلف جامعه در این مجموعه بیش از گذشته فراهم شود. تقریباً حدود ۵۲ اصلاح در مجموعه موزه مدنظر است که بخش‌هایی از آن انجام گرفته و مابقی در آینده اصلاح خواهد شد تا حس دوران دفاع مقدس بیشتر تجلی پیدا کند. برای دانش آموزان ظرفیت‌های مضاعفی ایجاد و تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شد تا بیش از گذشته از مجموعه موزه بازدید کنند. مقدمات شکل گیری ۵ موزه جدید فراهم شده و مطالعاتی از سوی ۷۰ متخصص و صاحبنظر انجام گرفته است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلام یو دفاع مقدس گفت: در کنار حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای جذب مخاطب بیشتر، نمایشگاه‌های متعددی برگزار شد. به ویژه نمایشگاه ملی دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در بهمن ماه سال گذشته برقرار شد که منجر به بازدید بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مجموعه موزه شد. جشنواره‌های تئاتر، موسیقی مقامی و حماسی متعدد، نمایشگاه‌های عکس و طراحی، نشست‌های تخصصی مختلف به عنوان چهل شاهد برگزار شد و در رسانه‌ها انعکاس یافت، اکنون نیز به کتاب تبدیل خواهد شد که ظرفیت‌هایی را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: فیلم‌های جشنواره فجر در موزه به نمایش گذاشته شد و همکاران گامی در جهت مرجعیت بخشیدن به موزه در برگزاری همایش‌های مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برداشته‌اند. میزان همایش‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شد. برای جامعه هدف و ذی نفعان مرتبط، از جمله خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان ظرفیت سازی مناسبی انجام شده است. برای اولین بار در سطح منطقه غرب آسیا شیفت شب در نظر گرفته شد و قریب به ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس روایتگری شیفت شب را برعهده گرفتند. از تابستان ۹۷ این طرح اجرا شد و تمامی پنجشنبه و جمعه‌های پس از آن تا پایان سال ۹۷ از این الگو تبعیت کرد و موزه از ساعت ۹ الی ۲۲ فعال بود.

جعفری گفت: حضور روایتگران پیشکسوت باعث شد بسیاری از علاقمندان حضور پیدا کنند و فضای بهتر و دلچسب تری برای مخاطبان موزه فراهم شد. در سال ۹۷، ۷۰ عنوان کتاب جدید به چاپ رسید این در حالی است که در سال ۹۶ تنها یک کتاب چاپ و در مجموع سال‌های قبل ۲۰ عنوان کتاب توسط موزه به چاپ رسیده است. ظرفیت‌های مطالعاتی در موزه افزایش پیدا کرده است و بزرگترین کتابخانه حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این مجموعه ایجاد شده است. بالغ بر ۲۵ هزار عنوان کتاب در این کتابخانه وجود دارد که در سال گذشته ۳۰ درصد از این منابع کتابخانه ای و سمیناری افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: هر کدام از این فعالیت‌ها ظرفیتی را برای جذب مخاطب به ارمغان آورده است و باعث شده موزه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر دیده شود و نقش خود را بیش از پیش ایفا کند و کارکردهایش بیشتر بروز کند که نتیجه همه این اقدامات افزایش ۶۴ درصدی مخاطبان موزه است. باید بپذیریم در حوزه جهانی نه تنها موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بلکه کل کشور نیز به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب بین الملل در تراز انقلاب اسلامی موفقیت قابل توجهی نداشته ایم. در حوزه جهانی مبانی انقلاب را باید متناسب با نیاز مخاطب، ضرورت‌ها و ادبیات آنها ارائه کرد. بنابراین به نظر می‌رسد به سازوکارهای ویژه نیاز است تا پیام موزه که همانا پیام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است در قالب بسته‌های جهانی متناسب با سلیقه مخاطبان و علاقمندان انبوه جهانی عرضه شود.

جعفری گفت: سعی شده از همه ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده شود از این رو سیستم‌های «کیو آر کد» فعال شد و همه بازدیدکنندگان خارجی می‌توانند از این سیستم ترجمه مکانیزه استفاده کنند. حدود ۲۰ نفر از راویان موزه به زبان‌های رایج دنیا مسلط هستند و گردشگران خارجی را همراهی می‌کنند. مجموعه موزه در فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های جهانی فعال بوده است و سال گذشته برای اولین بار بخشی از فعالیت‌های موزه در مجله ایکوم جهانی منعکس شد و در کتاب گردشگری برخی از کشورهای اروپایی جایگاهی برای معرفی موزه کسب کرد.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: همه این اقدامات کمک کرد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۸۰ درصد مخاطب خارجی افزایش پیدا کند. در بحث بازدیدکنندگان خارجی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شد تا زمینه آشنایی آنها فراهم شود از این رو بروشورهایی به زبان‌های مختلف دنیا و کتاب‌هایی به زبان انگلیسی و عربی نیز آماده شده است.

جعفری در پایان گفت: با تمامی بخش‌های گردشگری کشور از جمله مجموعه‌های راهنمایان گردشگری و شرکت‌های تورگردان ارتباط برقرار شده است و چند همایش بزرگ در سال ۹۷ نیز برگزار شد و خوشبختانه در حوزه گردشگری موزه بیش از گذشته شناخته شد و بخش قابل توجهی از افرادی که از خارج از کشور به ایران سفر می‌کنند، بازدید موزه را در سبد گردشگری خود قرار دهند.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.