سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
س, 1394/06/10 - 13:27
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد

افزایش مبلغ وام‌های کارآفرینی مددجویان کمیته امداد

معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از افزایش مبلغ وام‌های کارآفرینی خبر داد.
به گزارش کوله بار، محمد امید در نشست خبری که امروز (نهم شهریور) برگزار شد گفت: تا سال گذشته هر نفر می‌توانست مبلغ 15 میلیون تومان را برای کارآفرینی دریافت کند اما از سال جاری مبلغ این وام‌ها در اشتغال‌های گروهی چهار الی پنج نفره به سقف 75 میلیون تومان رسیده است. این در حالیست که رقم وام پرداختی به هر فرد نیز به سقف 20 میلیون تومان افزایش یافته است که پس از تایید کمیته امداد از بانک‌های عامل دریافت کنند.
 
وی اشتغال و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) را از مهمترین فعالیت‌های این نهاد دانست و به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به این امر اشاره کرد و گفت: مسئله تولید و اقتصاد و در راس آن اشتغال از مهمترین مسائل کشور هستند و وظیفه امداد نیز در حال حاضر ایجاد مشاغل خرد و خانگی بوده و بنا به دلایل خاص خود امداد وارد مشاغل بزرگ نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اشتغال و کارآفرینی در کمیته امداد امام خمینی به صورت فرایندی بوده و ابتدا با استعدادسنجی افراد توسط گروه‌های مشاورین شغلی آغاز می‌شود.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه آموزش را نیز رکن اساسی ایجاد اشتغال در امداد دانست و گفت:‌ آموزش و کسب مهارت از مهمترین مسائل در اشتغالزایی‌های این نهاد است زیرا چنانچه فردی مهارت‌های لازم برای انتصاب شغلی را نداشته باشد پس از کسب آن نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و ممکن است به طور کلی شغل خود را از دست بدهد که این مسئله خود زمینه ساز بروز آسیب‌های دیگر برای فرد است.
 
امید در خصوص ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال در کمیته امداد به مددجویان تصریح کرد: عمده ترین فعالیت امداد در اشتغالزایی پس از ارائه تسهیلات و در مرحله نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات ارائه شده و جلوگیری از بروز مشکل و انحراف در آنان است.
 
وی ادامه داد: بعضا دو تا پنج سال پس از ارائه تسهیلات همچنان نظارت‌های امداد ادامه یافته و تمامی آنها در راستای بهبود عملکرد و خودکفایی مددجویان است.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص بازاریابی محصولات تولیدی مددجویان نیز عنوان کرد: در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی (ره) به طور مشخص دو محصول فرش و صنایع دستی تولیدی مددجویان را خریداری می‌کند هرچند خود مددجویان نیز می‌توانند تولیدشان را در بازار آزاد به فروش برسانند.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته 250 میلیارد تومان برابر با 220 هزار متر مربع فرش دستباف تولیدی مددجویان امداد توسط خود این نهاد خریداری شده است.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص منابع اشتغال در این نهاد تصریح کرد: در قانون برنامه بودجه کشور برای کمیته امداد امام خمینی 2000 میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است که در حال حاضر از این رقم حدود هزار میلیارد تومان ابلاغ و 250 میلیارد تومان وصول شده است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه جاری بتوانیم 1500 میلیارد تومان را ابلاغ کنیم.
 
وی در خصوص عمده منابع دریافتی از بانک‌ها گفت: این 2000 میلیارد تومان توسط 20 بانک عامل وصول خواهد شد که تا کنون عمده منابع در بانکهای صادرات و ملی (هر کدام 300 میلیارد تومان) تجارت (250 میلیارد تومان) و ملت (200 میلیارد تومان) است. در حالی که برخی از بانک‌های بخش خصوصی نیز تا 10 میلیارد تومان را نیز مکلف شده‌اند.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین در خصوص منابع امداد تحت عنوان هزینه آموزشی و تحصیلات اشتغال اظهار کرد: سالیانه دولت مبلغ مشخصی را به کمیته امداد به عنوان هزینه‌های آموزشی و تسهیلات اشتغال پرداخت می‌کند که تحت عنوان صندوق اشتغال مددجویان امداد بوده و امسال نیز 120 میلیارد تومان ابلاغ شده است که تا کنون با وجود گذشتن نیمی از سال تنها 20 میلیارد تومان پرداخت شده و در حالت خوشبینانه گمان می‌کنیم که تنها 50 درصد این مبلغ را بتوان دریافت کرد.
 
وی همچنین عنوان کرد: با توجه به بازپرداخت‌های وام‌های موجود در صندوق اشتغال نیازمندان در مجموع امسال رقم 500 میلیارد تومان را از محل این صندوق به منظور اشتغال مددجویان دریافت خواهیم کرد.
 
به گزارش ایسنا، امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اشاره به کمک‌های مردمی به این صندوق نیز گفت: بخشی از منابع این صندوق نیز از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود و اخیرا نیز در نظر داریم حساب سپرده قرض الحسنه‌ای را به منظور دریافت کمک‌های مستقیم مردم در برخی از بانک‌ها ایجاد کنیم.
 
وی تصریح کرد:‌ در نظر داریم تا با افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه کمک‌های مردمی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در برخی از بانک‌های کشور، مردم بتوانند کمک‌های خود را به طور مستقیم به امداد پرداخت و در هر زمان که می‌خواهند نیز حساب قرض الحسنه خود را بسته و پول خود را پس بگیرند.
 
وی در خصوص ارائه آموزش‌ اشتغال به مددجویان امداد نیز گفت:‌ در سال گذشته حدود 380 هزار نفر مورد آموزش‌های امداد قرار گرفتند زیرا در امداد بر این باور هستیم که آموزش ضامن اشتغال است و تمامی آموزش‌های ارائه شده نیز در خصوص مشاغلی است که از بازار کار آنها در کشور اطمینان خاطر داریم.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از تسهیلات کمیته امداد برای مراکز کاریابی که اقدام به جذب مددجویان تحت پوشش کمیته امداد می‌کنند خبر داد و گفت: چنانچه هر یک از مراکز کاریابی یکی از مددجویان امداد را استخدام کند برای هر مددجو یک بار مبلغ 400 هزار تومان را به کارفرما و شرکت کاریابی پرداخت می‌کنیم و ضمن اینکه به مدت یک سال بیمه فرد استخدامی از سوی امداد پرداخت خواهد شد.
 
امید در خصوص افراد توانمندشده طی چهار سال گذشته در کمیته امداد گفت: طی چهارسال گذشته 410 هزار خانوار خودکفا و از پوشش امداد خارج شده‌اند. این در حالی است که اگر این رقم امروز قرار بود همچنان تحت پوشش امداد باشند تنها سالیانه باید 800 میلیارد تومان به صورت بلاعوض به آنها مستمری پرداخت می‌کردیم در حالی که اکنون علاوه بر این که این رقم از سوی دولت پرداخت نمی‌شود، بلکه این افراد اشتغال یافته و خود در جامعه تولید سرمایه می‌کنند.
 
وی در خصوص طرح‌های فعال اشتغال این نهاد نیز عنوان کرد: اکنون 600 هزار طرح فعال اشتغال در کمیته امداد وجود دارد که اکنون حدود 4.5 میلیون راس دام سبک، 1.5 میلیون راس دام سنگین، 17 درصد صنعت حمل و نقل داخلی و درون شهری، 37 درصد صنایع سبک مانند قایقرانی و غیره، 16 درصد تولید صنایع دستی کشور ماحصل این فعالیتهاست.
 
وی همچنین در خصوص دریافت منابع و تسهیلات از بانک‌های مختلف کشور نیز اظهار کرد: طی چهار سال گذشته 4200 میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به مددجویان پرداخت شده و این در حالی است که 1500 میلیارد تومان نیز از سایر منابع دریافت کرده‌ایم که این منابع و تسهیلات منجر به ایجاد 600 هزار فرصت شغلی توسط مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شده است.
 
امید همچنین عنوان کرد:‌ در میان دستگاه‌ها و نهادهای کشوری، امداد بیشترین سهم را در دریافت پول تسهیلات از بانک‌های کشور داشته و این رقم در سال گذشته به 96 درصد رسیده است و امسال نیز بانک‌های ملی، ملت، سپه و کشاورزی بیشترین همکاری‌ها را با کمیته امداد داشته‌اند.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اشاره به آنکه چهار سال پیاپی است که امداد در ایجاد مشاغل خرد و خانگی رتبه اول را اخذ کرده عنوان کرد: در حال حاضر 45 درصد مشاغل خرد کشور توسط امداد ایجاد و این در حالی است که 55 درصد باقیمانده توسط 18 دستگاه دیگر ایجاد شده‌اند.
 
وی در خصوص خودکفایی 110 هزار خانوار تحت پوشش امداد در سال جاری نیز گفت: پیش بینی می‌کنیم در سال جاری 110 هزار خانوار از چرخه حمایت گری امداد خارج و جشن ملی اشتغال آنها نیز در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار شود.
 
وی همچنین از ایجاد «سند راهبردی اشتغال کمیته امداد» خبر داد و گفت: نحوه اشتغالزایی کمیته امداد اکنون مورد تایید سازمان ملل متحد قرار گرفته و همچنین سندی میان امداد و سازمان ملل تنظیم شده است تا بتوان الگوی اشتغالزایی این نهاد را برای سایر کشورهای در حال توسعه نیز اجرایی کنیم.
 
امید همچنین خاطر نشان کرد: در سال جاری توانایی ایجاد 110 هزار شغل را با توجه به منابع و امکانات موجود داریم اما این در حالی است که اکنون حدود 600 هزار نفر از مددجویان امداد آماده به کار هستند و 300 هزار نفر از آنها نیز به طور کامل آموزش‌های اشتغال را دریافت کرده‌اند.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود بارها از دولت و مجلس خواسته‌ایم تا به جای اختصاص دو هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک‌ها به کمیته امداد، این رقم را به حدود 7000 میلیارد تومان افزایش دهند تا بتوانیم تعداد افراد بیشتری را به اشتغال و خودکفایی برسانیم.
 
امید افزود: این در حالی است که دولت در زمینه یارانه‌ها بد عمل کرده و پول مفت را به مردم پرداخت می‌کند در حالی که حتی بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نیز حاضر به دریافت مستمری بدون اشتغالزایی نیستند و از روز اول ورود به چرخه حمایتگری امداد خواهان ایجاد اشتغال بوده و نمی‌خواهند تنها مستمری بگیرند.
 
به گزارش ایسنا، وی در ادامه تاکید کرد: همه تسهیلات پرداختی از سوی کمیته امدادبه صورت قرض الحسنه بوده و هیچ کارمزدی از مددجویان دریافت نمی‌شود.
 
وی در خصوص نقش زنان در این اشتغالزایی‌ها گفت: 37 درصد از جامعه خودکفا شده کمیته امداد را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 60 درصد زن سرپرست خانوار و 40 درصد دختران بوده‌اند.
 
امید در خصوص معیار خودکفایی نیز تصریح کرد: معیار خودکفایی در افراد متفاوت مختلف است اما به طور مثال در سال 94 معیار خودکفایی برای هر فرد حداقل دریافت 800 هزار تومان درآمد ماهیانه و برای یک خانواده سه نفره درآمدی میانگین یک میلیون و 420 هزار تومان است.
 
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه با تاکید بر آنکه در حمایت‌های امداد و نظارت‌های آن بر فعالیت‌های مددجویان پس از خودکفا شدن نیز منعی وجود ندارد گفت: پس از خودکفا شدن مددجویان تنها مستمری ماهیانه و کمک‌های بلاعوض آنها قطع می‌شود و حتی حمایت‌های درمانی نیز تا یک سال پس از خودکفایی ادامه پیدا می‌کند این در حالی است که چنانچه مددجویی خواهان نظارت‌ها و حمایت‌های امداد باشد منعی برای ادامه آنها وجود ندارد.
 
وی در خصوص آمار مددجویانی که پس از خودکفایی مجددا به چرخه حمایتگری امداد وارد شده‌اند گفت: در سال 93 حدود 2.3 درصد از افراد خودکفا شده تقاضای بازگشت به چرخه حمایتگری امداد را داشتند و به طور کلی این آمار در هر سال کمتر از 5 درصد است.
 
امید همچنین تاکید کرد: طرح‌های اشتغال کمیته امداد همگی تحت پوشش بیمه بوده زیرا یکی از تاکیدات اشتغال این نهاد بیمه است و تا کنون 250 هزار نفر از مشاغل خرد به طور کامل تحت حمایت‌های بیمه‌ای قرار گرفته‌ا‌ند و از سال گذشته 1100 خانواده تحت پوشش امداد نیز که به سن بازنشستگی رسیده بودند از طریق بیمه تامین اجتماعی مستمری بگیر شدند.
 
وی در پایان به یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار در دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی که عدم وجود ضامن است اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود این مشکل به استان‌ها اجازه دادیم تا درصدی از زنان سرپرست خانوار که امکان تامین ضامن را ندارند خود ضمانت آنها را به عهده گرفته و در سال گذشته 10 هزار نفر در سراسر کشور از این طریق ضمانت شده‌ و وام دریافت کرده‌اند و تا کنون به جز یک استان که مشکل آن حل شده است، در بقیه استان‌ها هیچ مشکلی در پرداختی‌ها نداشته‌ایم.
 
انتهای پیام/م
ایسنا

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.