جاده سیدالشهدا
به گزارش کوله بار، با توجه به اهمیت عملیات خیبر و تصرف جزایر مجنون توسط رزمندگان و نیز تاکید امام خمینی نسبت به حفظ جزایر مجنون طرح احداث جاده سید الشهدا در دستور کار قرارگاه حمزه و جهاد سازندگی قرار گرفت.چرا که پل خیبر به طور مرتب زیر اتش سنگین دشمن قرار داشت.و تعمیر صدمات ناشی از انفجار و ترکش این پل در بلند مدت مقرون به صرفه نبود و از طرفی به عنوان مکمل پل خیبر با تسهیل تردد دو طرفه خودروهای سنگین و زرهی میتوانست نقش مهمی در حفظ جزایر مجنون ایفا کند. لذا ده روز پس از نصب پل خیبر عملیات احداث جاده زیر نظر شهید مهندس بهروز پورشریفی اغاز شد و بیش از هزار کامیون کمپرسی به مدت دو ماه و نیم به حمل خاک پرداختند .
علیرغم حرکت اب در هور و وجود باتلاق های متعدد در طول مسیر و همچنین قرار داشتن در زیر گلوله باران توپخانه و بالگرد های دشمن جاده از دو سو به هم نزدیک شد و در روز سوم شعبان و همزمان با میلاد امام حسین ع ساخت جاده به اتمام رسید و از ان تاریخ به بعد این جاده ، جاده ی سید الشهدا نامیده شد ارتفاع این جاده از سطح زمین و سنگرهای حاشیه شمالی ان که برای حفظ جان افراد احداث شده بود عملا جاده را به یک مانع پدافندی در منطقه تبدیل کرده بود. پس از پایان جنگ و بازگشت نیروهای دو طرف به مرز های بین المللی بخشی از جاده که در خاک دشمن قرار داشت تخلیه و حد فاصل نیروهای دشمن و خودی توسط مهندسی رزمی مسدود شد
منبع:
↑ کتاب اطلس جغرافیای حماسی 1 (خوزستان در جنگ) صفحه 185 - 186
افزودن دیدگاه جدید