سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
ش, 1394/05/10 - 23:16

شهید غیور اصلی

منطقه عملیاتی شهید غیور اصلی حد فاصل کوت، شبیشه و شهر حمیدیه قرار دارد. با پیشروی نیروهای عراقی در تاریخ 7 مهر ماه سال 1359 به سمت جاده حمیدیه – سوسنگرد و اجرای آتش بر روی شهر حمیدیه و نیز حرکت واحدهای زرهی دشمن برای قطع جاده حمیدیه – اهواز و در نتیجه احتمال سقوط اهواز؛ از امام خمینی(ره) کسب تکلیف شد و پیام ایشان مبنی بر اینکه «مگر جوانان اهواز مرده اند؟» به مردم و مدافعان رسید.
به گزارش کوله بار، اندک مدافعان مستقر در شهر با شنیدن این پیام در مقر سپاه اهواز گرد آمدند و با تشکیل گروهی 28 نفره به فرماندهی علی غیور اصلی (مسئول آموزش سپاه خوزستان) شبانه به سمت دشمن حرکت کردند و با خودرو تا سه راه حمیدیه و سپس پیاده طی مسیره کرده و با رسیدن به نزدیکی دشمن، در منار جاده حمیدیه – اهواز و باغ های اطراف آن موضع گرفتند. فرمانده دسته سازمان خود را به چندین گروه آر، پی، جی زن تقسیم کرد و در طول یک کیلومتر آنها را آرایش داد.
ساعت 4 بامداد 9 مهر ماه  سال 1359 با دستور فرمانده عملیات اجرای آتش به سمت تانک های عراقی اجرا شد و چندین تانک دشمن به آتش کشیده شد. ننیروهای عراقی که غافلگیر شده بودند و نمی دانستند با چه توانی به آن ها حمله شده است، در حالی که خسارات قابل توجهی دیده بودند با رها کردن تعدادی از تانک های خود به سمت کرخه نور و دب حردان عقب نشینی کردند پس از این عقب نشینی جاده حمیدیه – سوسنگرد آزاد شد و جاده اهواز – حمیدیه تامین شد.در این عملیات علی غیور اصلی فرمانده عملیات، محمود مراد اسکندری، اصغر گندمکار و دو تن دیگر از رزمندگان به شهادت رسیدند.
پس از عملیات غیور اصلی، رزمندگان که با پشتیبانی ارتش تا گلبهار پیش رفته بودند، با پوشش هوایی بالگردهای هوانیروز ارتش از این ناحیه به طرف سوسنگرد حرکت کردند و وارد این شهر که در اختیار ضد انقلاب بود شدند و با همکاری مردم شانزده تن از عناصر ضدانقلاب از جمله بخشدار و فرماندار منصوب شده از طرف ارتش عراق را دستگیر و اعدام کردند. پس از مقاومت مردمی در این مناطق، استراتژی دشمن مبنی بر حداقل درگیری با اعراب ساکن در این مناطق تغییر کرد و دشمن به ده ها شهر و روستا در دشت آزادگان حمله هوایی و توپخانه ای کرد که شهدای فراوانی در پی داشت.
 
منبع: کتاب اطلس جغرافیای حماسی 1 (خوزستان در جنگ)
 
انتهای پیام/م

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.