سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/01
پ, 1399/11/16 - 10:19

راهیان نور و ارزش های دفاع مقدس

برگ‌های تقویم را که ورق می­ زنی به یک روز تاریخی می­ رسی؛ هر سال که می­ گذرد یک بهار بیشتر از رشادت­ های رزمندگان دفاع مقدس فاصله می­ گیریم اما آن چه که در این بین می ­ماند بزرگداشت یاد و خاطره این عزیزان است.

چکیده مطلب:

- جمعیت راهیان نور در افق 1404 قریب به 10 میلیون نفر در طول سال خواهند بود.

- در سیاست گذاری های ستاد مرکزی راهیان نور؛ در سال تحصیلی 96 95 بازدید بیش از یک میلیون دانش آموز ازمناطق عملیاتی

- درسال 84 حدود 400 هزار نفر و الان قریب به 6 میلیون نفر در طول سال از مناطق عملیاتی بازدید دارند.

- تمام برنامه‌های راهیان نور در سال ۹۶ با شعار محوری « من انقلابی‌ام» برگزار خواهد شد.

- سامانه ملی راهیان نور به شماره ۰۹۶۳۱۳ نیز پاسخگوی سوالات زائران است.

- تاکنون شاهد افزایش حضور زائران خارجی از قاره‌های متفاوت بوده‌ایم.

                   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به کار بزرگ « شهدا» در هشت سال جنگ تحمیلی فرموده‌اند: «این کار بزرگ را باید تبیین کرد.» و «نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای « زیارت با معرفت» است.» 

 

پژوهش خبری صدا وسیما: برگ‌های تقویم را که ورق می­ زنی به یک روز تاریخی می­ رسی؛ هر سال که می­ گذرد یک بهار بیشتر از رشادت­ های رزمندگان دفاع مقدس فاصله می­ گیریم اما آن چه که در این بین می ­ماند بزرگداشت یاد و خاطره این عزیزان است. اردوهای سالانه راهیان نورکه خوشبختانه چند سالی به راه افتاده برگ زرینی است که می تواند ازخود گذشتگی و قداست زمینیان را به رخ افلاکیان بکشد. در آن روزهای حماسه و گذشت؛ هرکس فقط به ادای وظیفه فکر می ­کرد و بس. هیچ کس به فکر مقام و درجه نبود. مال و اموال و فرزندان هم درکسی دلبستگی ایجاد نمی­ کرد گویی احساس می­ کردی اینجا قطعه ­ای از بهشت است که این چنین دلها را مجذوب خود کرده است. در این سرزمین مقدس آرزوهای زیادی در عمق خاک به خواب رفته ­اند، آرزوهای مادرانی که اشک شان را پنهان کرده اند تا اراده فرزند جوانشان برای رفتن و ایستادگی برای میهن را نبینند؛ جوانانی که از مادر بی قبر خود آموختند این همه قبر بی نشان بسازند تا بزرگترین نشان ایستادگی و مقاومت مردم این سرزمین را شکل دهند.

حال که سال ها ازآن روزگار می ­گذرد؛ این سوال در ذهن ما خود نمایی می ­کند که تا چه اندازه توانسته ایم سرگذشت این رشادت ها را به نسل هایی که آن دوران را درک نکرده اند؛ منتقل کنیم؟

 

معرفی یادمان‌های دفاع مقدس از زبان سردار ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور 

 

 پهنه جغرافیایی راهیان نور از اروند یادمان عملیات والفجر ۸ تا قلاویزان در مهران و عملیات محرم در دهلران است. هم اکنون ۵۷ یادمان در کشور میزبان زائران خواهند بود که ۲۷ یادمان در جبهه جنوب قرار دارد. برای خدمت‌رسانی به زائران شبکه ۴۰ هزار نفری خادمان راهیان نور، آمادگی خدمت رسانی را دارند. همچنین ۲۵ هزار راوی دفاع مقدس، ۱۵ هزار مبلغ، ۷۶ هزار مدیر کاروان نیز با این مجموعه همراهی و همکاری دارند.

تمام برنامه‌های راهیان نور در سال ۹۶ با شعار محوری «من انقلابی‌ام» برگزار خواهد شد. سامانه ملی راهیان نور به شماره ۰۹۶۳۱۳ نیز پاسخگوی سوالات زائران است. در سال گذشته ۶۳۷ شب نمایش رزمی اجرا کردیم تا بازدیدکنندگان به طور عینی با بخش کوچکی از حقیقت جنگ آشنا شوند. امسال نیز ۲۵ کتاب برای آشنایی زائران با یادمان‌های دفاع مقدس رونمایی خواهد شد و برای کودکان نیز محفلی با عنوان سنگر آسمانی در یادمان‌هایی مانند شلمچه آماده کار هستند. اپلیکیشنی نیز در راستای ارائه خدمات مناسب به زائران راهیان نور رونمایی می‌شود. 

 در روزهای آینده مجموعه راهیان نور کشور با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت تا از فرمایشات ایشان بهره‌مند شوند. همچنین سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور حضور خواهند یافت تا در توسعه اقدامات و حمایت از این مجموعه نکاتی را یادآور شوند. روز۲۰ اسفندماه که به روز ملی راهیان نور نام‌گذاری شده است مراسمی ویژه در خرمشهر برگزار می‌شود.

 

استقبال زائران خارجی ازمناطق عملیاتی دفاع مقدس

سردار ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در رابطه با جذب زائران خارجی گفت: مجموعه سپاه و بسیج آماده میزبانی از زائران خارجی را در مناطق و یادمان‌های دفاع مقدس دارند و برای این مسئله راویان آشنا با زبان خارجی نیز در مناطق مستقر خواهند شد. ما تاکنون شاهد افزایش حضور زائران خارجی از قاره‌های متفاوت بوده‌ایم. آن‌ها وقتی با مجاهدت ملت ایران آشنا شدند بسیار تعجب کردند. در زمینه تخصصی شدن راهیان نور نیز بخش‌های مختلفی از آثار و عوارض باقی مانده از دوران دفاع مقدس مانند بیمارستان‌های صحرایی را بازسازی و احیا کرده‌ایم که دانشجویان و پژوهشگران ما می‌توانند در این یادمان‌ها مانند بیمارستان امام حسین (ع) حضور یابند. همچنین مراسم‌های علمی نیز در یادمان‌ها برگزار می‌شوند تا اقشار تخصصی ما با معارف جنگ آشنا شوند.

راهیان نور

تاریخچه راه اندازی کاروان راهیان نور

 

با پایان یافتن دفاع مقدس، کاروان­ هایی از گروه‌های مردمی و به صورت خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و... کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی شکل می‌دادند. محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد.

پس از سال ۱۳۷۶ بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردوهای راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد. سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان‌هایی کردند.

کاروان راهیان نور از سال ۷۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این فعالیت بیشتر در تعطیلات نوروز و تابستان، گروه‌های مردمی را برای بازدید از منطقه‌های جنگی به مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه اعزام می‌کند.

سفر مقام معظم رهبری در تاریخ ۸/ ۱/ ۷۸ به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور باعث شد توجه ویژه‌ای به موضوع راهیان نور در نیروهای مسلح بوجود آمد، همچنین استقبال مردم از راهیان نور نیزگسترده‌تر شد. بطوری که در تاریخ ۱۲/۱۲/ ۷۸ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ رهبری، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماموریت خود را از سرگرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد. 

سخن آخر

حقیقت آن است کربلای جبهه­ های ایران دست کمی از کربلای حسین (ع) نداشت. چرا که هر دو در یک نقطه مشترک بودند و آن هم مظلومیت و تنهایی بود که غریبانه و بی­گناه مورد هجوم دشمن قرار گرفتند. خاطرات رزمندگان و جانفشانی آن ها مانند روضه­ ی امام حسین(ع) است که هرگزکهنه نمی شود. این عرصه فرهنگی همیشه نشاط دارد چون وصل به خون ثاراللهی است. یعنی این جریان فرهنگی برای همه حرف و مطلب دارد همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمود: " این جنگ یک گنج است." پس همیشه نو است و طراوت دارد. برای همه حرف دارد در هر سن و عصر و با هر فکری.

در شیارهای یادمان فتح المبین؛ در تنهایی شلمچه؛ در خلوت شرهانی و در غربت طلائیه و ارتفاعات قلاویزان و پاوه و کردستان هر کدام دنیایی از فرهنگ و ادب نهفته است ..... بر دوش مسئولان فرهنگی کشورمان باری عظیم قرار دارد. باید راهیان نور را توسعه داد......

پیوست:

راهیان نورراهیان نورراهیان نورراهیان نور

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.