سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
پ, 1401/01/04 - 03:48
جانشین سازمان بسیج دانشجویی در گفت و گو با کوله بار مطرح کرد؛

آخرین جزئیات از حضور دانشجویان در سفر به سرزمین نور

کیخا گفت: اگر فضای احساسی وعاطفی راهیان نور را برفضای گفتمانی غلبه دهیم خطاست و معتقدیم روایت راهیان نور یک روایت گفتمانی است.

علیرضا کیخا، جانشین سازمان بسیج دانشجویی در گفت و گو با کوله بار به آمادگی‌های از چند ماه گذشته بسیج دانشجویی برای برگزاری راهیان نور اشاره کرد و گفت: در این راستا شبکه بسیج دانشجویی از سراسر کشور به تهران فراخوان شدند و و پس از آن دوره‌ای را تحت عنوان صراط نور در دوکوهه برگزار کردیم. در این دوره که مخاطبان ما ۳۰۰ نفر از دانشجویان، مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و یا مسئول برگزاری راهیان نور دانشگاه بودند، درخصوص نحوه ثبت نام و چگونگی اعزام اردوها توجیه شدند.

 

حضور بی نظیر دانشجویان در اردوهای راهیان نور امسال

وی اظهار داشت: علی رغم پیش بینی ما که ده هزار دانشجو تقریبا در منطقه حضور پیدا می‌کنند، اما تا کنون بالغ بر ۳۴ هزار نفر در کاروان‌های مختلف راهیان نور دانشجویی حضور پیدا کرده‌اند این درحالی است که دانشگاه‌ها تعطیل بود و فراخوان حضور در این اردوها نیز در فضای مجازی صورت گرفته بود. البته با درنظر گرفتن این شرایط برآوردمان این است که نهایتا ۳۵ هزار نفر در این اردوها حضور داشته باشند.

 

جانشین سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه اردوهای راهیان نور دانشجویی از هفتم اسفند آغاز شده بود، عنوان کرد: تا الان ۸۰ تا ۹۰ درصد کاروان‌های دانشجویی در مناطق عملیاتی حضور پیدا کرده اند. از ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه نیز اوج حضور دانشجویان بود و از ۲۳ تا ۲۶ نیز دور آخر اعزام هاست. پیش بینی می‌کنیم همه کاروان‌ها تا این بازه در منطقه حضور پیدا کنند اما ممکن است برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه‌های علوم پزشکی که ترمشان طولانی‌تر است بعد از این بازه راهی مناطق عملیاتی شوند.

 

رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در کاروان‌های دانشجویی

کیخا درباره رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اردوهای راهیان نور دانشجویی نیز گفت: تمام پروتکل‌های بهداشتی در طول سفرهای راهیان نور لحاظ شده است و مبنای مان نیز این بود که اگر کسی علائم حداقلی کرونا داشت، بلافاصله از کاروان جدا شود تا به مراکز درمانی مراجعه کند. البته بحمدلله تا الان گزارشی دال بر اینکه زائری بیمار شده باشد نداشتیم.

 

جهت گیری ریل راهیان نور؛ به سمت فناورانه ترشدن و حل مسئله‌های جامعه

وی به امتیازات و تفاوت راهیان نور دانشجویی امسال با سال‌های گذشته پرداخت و عنوان کرد: در دوره‌ای که در دوکوهه اجرا شد، سعی کردیم اردوی راهیان نور با یک روایت مبتنی بر نگاه رهبر معظم انقلاب که تاکید دارند راهیان نور یک فناوری است، برگزار شود و باید به عنوان یک ثروت عظیم در حوزه های مختلف از حیث معنویت، فرهنگی و سیاسی است، بتواند گره‌های جامعه امروزما را باز کند و در واقع بتوانیم از این الگو استفاده کنیم و در مواجهه با موانع مختلفی که در زمینه های اقتصادی، سیاسی و .. در جامعه وجود دارد با بهره گیری از این الگو از این موانع عبور کنیم.

 

جانشین سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: همچنان که دانشجو پس از راهیان نور بتواند مسئله و مشکل موجود در دانشگاه و شهر خود را کشف کند و برای آن مسئله، ناظر بر الگوی دفاع مقدس راه حل پیدا کند و مجاهدانه آن را به سرانجام برساند. لذا این نگاه فناورانه به موضوع راهیان نور در دوره صراط نور اتفاق بسیار ویژه‌ای را رقم زد و با توجه به اینکه مخاطبینی که در دوره حضور داشتند برای اولین بار در راهیان نور حضور پیدا می‌کردند معتقدیم که جهت گیری ریل راهیان نور به سمت فناورانه ترشدن و به سمت حل مسئله‌های جامعه است و در این راستا حرکت می‌کند.

 

روایت راهیان نور یک روایت گفتمانی است

کیخا در ادامه تاکید کرد: البته از فضای احساسی و معنوی که غالب بر راهیان نور است غافل نیستیم، اما اینکه فضای احساسی وعاطفی راهیان نور را برفضای گفتمانی غلبه دهیم خطاست و معتقدیم روایت راهیان نور یک روایت گفتمانی است در کنار بحث احساس و عواطفی که در جای خود به آن می پردازیم، بحث گفتمانی برای ما بسیار جدی است.

 

وی بیان کرد: در دوره صراط نور تلاش شد تا نقشه راهیان نور برای هر استان و دانشگاهی پیاده کنیم و بر این مبنا سیر تشرف تعریف شد یعنی روایت گری‌ها به هم اتصال داشتند به این صورت که در طول سه روز راهیان نور روایت‌های هر یادمان به هم متصل است و نهایتا به یک خروجی ختم می شود که این روی نقشه پیاده شد و الحمدلله استان‌ها در این خصوص بسیار عالی پای کار آمدند.

 

جنس مخاطب امسال با مخاطب سال‌های گذشته متفاوت بود

جانشین سازمان بسیج دانشجویی در پایان با بیان اینکه درصد بالایی از کاروان‌های امسال راهیان نور زائر اولی بودند، اظهار داشت: به عنوان کسی که ۲۰ سال تجربه راهیان نور را دارم، باید بگویم جنس مخاطب امسال با مخاطب سال‌های گذشته متفاوت بود؛ همین جوانی که بسیاری از ما از او ناامید هستیم، بسیار عطش عجیبی داشت؛ در واقع تشنه معرفت، معنویت و تشنه الگوی دفاع مقدس است.

 

انتهای پیام/الف

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.