سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/01/09
د, 1398/09/11 - 14:23
مسئول سازمان اردوی، راهیان نور و گردشگری بسیج در گفتگو با کوله بار عنوان کرد

اثرگذاری اردوهای راهیان نور و یادواره های شهدا بر جوانان

سردار سلیمانی گفت: برنامه برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی از هفته دفاع مقدس کلید خورد و از آن روز شاهد برگزاری یادواره های شهدا به صورت وسیع در کشور هستیم.

به گزارش اختصاصی کوله بار، زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ زندگی شهدا در سطح جامعه یکی از برنامه های اصلی بسیج در کشورمان محسوب می شود. شهدا با فداکاری، ایثار، از خود گذشتگی در طول هشت سال دفاع مقدس، باعث حفظ انقلاب اسلامی، ایجاد امنیت و حراست از مرزهای کشورمان شده اند و اگر امروز می بینیم که در بی ثبات ترین منطقه ای همچون خاورمیانه که هر روز شاهد تغییرات و دگرگونی های سیاسی و بی امنیت است، کشورمان از امنیت پایداری بهره مند است، همه این ها به برکت خون مطهر شهداست. در طول دوران دفاع مقدس شاهد به شهادت رسیدن 92 هزار شهید بسیجی بودیم که جانشان را دادند تا رژیم بعث عراق نتواند به خواسته ها و توطئه های خود دست پیدا کند و باعث قطع شدن دست استکبارجهانی از خاک کشورمان شدند و این در حالی است که در طول دوران دفاع مقدس، بیش از 200 هزار شهید، جانشان را برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی اهدا نمودند که شهدای بسیجی هم سهم عمده ای پیروزی هشت سال دوران دفاع مقدس ایفا نمودند. علاوه بر این، بعد از پایان دوران دفاع مقدس نیز شاهد برخی خرابکاری ها و اقدامات تروریستی توسط برخی گروهک ها در استان سیستان و بلوچستان و استان های غربی و شمال غرب کشورمان هستیم که با اهدا نمودن خون پاک و مطهر شهدا، توطئه های این گروهک های تروریستی هم خنثی شد و امروز شاهد امنیت پایدار و با ثبات در سطح کشورمان هستیم. نباید از حق گذشت که وجود شبکه عظیم و مردمی بسیج مردمی در نقاط مختلف کشورمان باعث ایجاد امنیت پایدار  شده اند و بسیج به عنوان یک نیروی مردمی و انقلابی، آماده مقابله با توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی در همه شرایط است. سازمان اردویی،راهیان نور و گردشگری بسیج به عنوان یکی از معاونت های سازمان بسیج مستضعفین در طول سال با برگزاری اردوهای راهیان نور، در تلاش است تا در کنار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل های امروزی، باعث نشان دادن مشقت ها و سختی های شهدای دوران دفاع مقدس برای جوانان شود. امسال چهلمین سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) است و برای نخستین بار شاهد برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در تهران خواهیم بود که در اواسط آذر ماه برگزار می شود. با سردار یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج به گفتگو نشستیم تا از جزئیات و اثرگذاری این کنگره ملی برایمان بگوید.

 

نخستین کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی به چه منظوری برگزار می شود؟

برگزاری کنگره های شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین حفظ آثار و نشر های ارزش های دفاع مقدس در بسیج به عنوان یک سنت حسنه است وهمه رده های بسیج در این حرکت پیشگام و پیشقدم هستند و  باید گفت که بیشترین یادواره های شهدا در توسط پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد برگزار می شود. کنگره شهدا به صورت استانی و قشری در سراسر کشور برگزار می شود و باید تاکید کنم که سالانه 12 هزار یادواره شهدا در سطح پایگاه های بسیج برگزار می شود و در کنار این یادواره ها، شاهد برگزاری کنگره های شهدای استانی و اقشاری هم هستیم که هدف از آن،  ترویج فرهنگ شهادت به نسل جوان و نوجوان و انتقال این فرهنگ به نسل امروزی است. برنامه برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی از هفته دفاع مقدس کلید خورد و از آن روز تا به امروز یادواره های شهدا به صورت وسیع در پایگاه های بسیج،حوزه های مقاومت و در سطح شهرستان ها و استانها در حال برگزاری است و ان شالله اجلاسیه ملی کنگره 90 هزار شهید بسیجی در اواسط آذرماه در تهران برگزار خواهد شد. آثار فرهنگی خوبی هم در قالب چاپ کتاب، تولید فیلم، تولید محتوا و نماهنگ ها با موضوع ایثار و شهادت تهیه شده است.

 

برگزاری این یادواره های شهدا تا چه میزان در سطح جامعه اثرگذار است؟

هر کار فرهنگی که باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه  و در میان جوانان امروزی شود، قابل ستایش است. اردوهای راهیان نور به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی در سطح کشور انجام می شود و سالیانه به پشتوانه برگزاری این اردوها، شاهد حضور چند میلیون زائر راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب، غرب، شمال غرب و راهیان نور دریایی هستیم و استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به عنوان استان های میزبان، همه ساله میزبان زائران راهیان نور هستند. در کنار برگزاری اردوهای راهیان نور که باعث حضور جوانان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس می شود، برگزاری کنگره ها و یادواره های شهدا هم اثرگذار است چرا که باعث افزایش شناخت نسل های جوان امروزی نسبت به زندگی شهدا می شود. الگو قرار دادن زندگی شهدا برای نسل جوان امروزی نیز از جمله اهداف برگزاری این یادواره های شهدا محسوب می شود. برای برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی، ستادی تشکیل شده است و هر کمیته متناسب با حوزه کاری خود، فعالیت می کند اما تمام اعضای ستاد بزرگداشت 92 هزار شهید بسیجی تاکید ویژه ای بر پرمحتوا و اثرگذاربودن این برنامه فرهنگی دارند چرا که برای نخستین بار به این شکل و در سطح ملی در تهران برگزار می شود و یقینا می تواند همه ساله استمرار داشته باشد اما آغازش از 40 سالگی بسیج توام بوده است.

 

چه باید کرد که برگزاری کنگره های شهدا برای نسل امروزی جذاب تر باشد؟

یقینا باید طوری برنامه ریزی نمود که برگزاری کنگره های ملی شهدا برای نسل های امروزی جذابیت داشته باشد و آن را بپسندند و فقط برگزاری این یادواره ها به سخنرانی ختم نشود. برای مثال، برگزاری نمایش های تئاتر گونه با موضوع دفاع مقدس می تواند اثرگذار باشد. تجربه سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج در موضوع برگزاری نمایش های رزمی و فرهنگی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس نشان می دهد که بیش از 90 درصد زائران راهیان نور از دیدن نمایش های دفاع مقدس ابزار رضایت نموده اند و یقینا برگزاری نمایش های تئاتر گونه در این کنگره های ملی هم می تواند اثرگذار باشد و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد. هر چقدر بتوانیم از طریق برنامه های نمایشی و هنری بین نسل جوان امروزی و نسل دوران دفاع مقدس پیوند ایجاد کنیم، در ماندگار نمودن و نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل های امروزی موفق تر خواهیم بود چرا که هنر یکی از مهمترین ابزار در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت محسوب می شود.

یعنی سبک قدیمی برگزاری یادواره های شهدا جوابگوی این نسل نیست؟

اجرای یادواره های شهدا به سبک قدیمی هم اثرگذار است اما برای اثرگذاری بیشتر می توان رو به اجرای برنامه های نماشی و تئاتر گونه آورد چرا که مخاطبان از این گونه برنامه ها ابراز رضایت می کنند. همچنین برگزاری سرودهای حماسی، پخش کلیپ های همسو با موضوع ایثار و شهادت و... هم می تواند به جذابیت این گونه برنامه ها اضافه کند. یادواره های شهدا برای مردم جذابیت زیادی دارد چرا که در حال حاضر یادواره های شهدای زیادی در سطح کشور و روستاها هستند که توسط مردم و با کمک خیرین برگزار می شود و مردم داوطلبانه در برگزاری این یادواره های شهدا سهم ایجاد می کنند.

برگزاری یادواره های شهدا تا چه میزبان باعث افزایش تولیدات فرهنگی با عنوان شهدا می شود؟

در کنار برگزاری یادواره های شهدا و کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی، شاهد تولیدات فرهنگی با موضوع شهدا هم هستیم. برگزاری این یادواره های شهدا باعث می شود که تا بار دیگر به سراغ خانواده های شهدا برویم و در سطح کشور شاهد دیدارهای متمادی با خانواده معظه شهدا هستیم. در مجموع می توان گفت که برگزاری یادواره های شهدا هم باعث افزایش تولیدات فرهنگی می شود و هم اینکه زمینه ای است برای دیدار با خانواده شهدا در جهت اثبات این موضوع که آنها را هرگز فراموش نکرده ایم و در کنار همه این ها، به ترویج فرهنگ شهدا در سطح جامعه هم کمک کرده ایم.

عملکرد بسیج را در چه حوزه هایی موثر می بینید؟

عملکرد بسیج در همه حوزه های موثر و ارزنده است و امروز می توانیم به طور یقین بگوییم که فعالیت های بسیج فقط در عرصه نظامی ختم نمی شود و بسیج در همه عرصه ها پیشتاز و پیشگام است اما بسیج نشان داده که در عرصه فرهنگی هم فعالیت های زیادی انجام داده است. برگزاری اردوهای راهیان نورو  یادواره های شهدا یکی از اثرگذارترین برنامه های فرهنگی است که بسیج در اجرای آن پیشتاز است و همین حرکت بزرگ فرهنگی باعث شده که فرهنگ دفاع مقدس همچنان زنده باشد. بسیج امروز در حوزه های علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... پیشتاز است و حرفی برای گفتن دارد اما موضوعات فرهنگی برایش اولویت خاصی دارد.

چگونه می توان فرهنگ دفاع مقدس را به صورت اثرگذار ترویج داد؟

برگزاری اردوهای راهیان نور، برگزاری یادواره های شهدا، ساخت فیلم، مستند، نماهنگ، سرودهای حماسی، چاپ کتاب، گفتگو با خانواده های شهدا و انتشار در رسانه های مکتوب، انتشار تصاویر و زندگی نامه شهدا در فضای مجازی و... همه به نوعی باعث تشویق جوانان نسبت به افزایش علاقه شان نسبت به مقوله دفاع مقدس و فرهنگ شهدا می شود. هرچقدر بتوانیم از طریق روش های روز در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم برداریم، موفق تر خواهیم بود. برای مثال، وجود شبکه های اجتماعی مختلف در کشورمان و حضور جوانان و نوجوانان در این گونه فضاها، فرصت مناسبی است که با تبلیغ فرهنگ شهدا و زندگی نامه آن عزیزان، جوانان را نسبت به دوران دفاع مقدس کنجکاوتر کنیم و با انتشار داستان زندگی شهدا، کاری کنیم که به عنوان الگو برای نسل امروزی معرفی شوند.

در پایان اگر حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید.

بسیج شجره طیبه و پهناوری است که در دهه چهارم از تاسیس آن قرار داریم و هر سال شاهد ابتکارات بسیج در حوزه های مختلف کشورمان هستیم. بسیج یک نام جاودان و یادگاری به جا مانده از بنیانگذار جهموری اسلامی ایران است و همین بسیج، عاملی برای یاس و ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی است؛ به همین دلیل شاهد تبلیغات گسترده و هجمه های سنگین دشمن از طریق رسانه ها و جنگ فرهنگی بر علیه بسیج هستیم چرا که این تفکر در مقابل تمام تفکرات شیطانی ایستاده است و هرگز سرتعظیم فرود نیاورده و باید قدردان زحمات وفداکاری های بسیج برای کشورمان باشیم. بسیج تا انتها در راه حراست از ولایت فقیه و ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم، پیشتاز خواهد بود.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.