سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
د, 1400/03/03 - 10:22

از برگزاری جشن آزادسازی خرمشهر با غنایم جنگی تا تسلیم داوطلبانه نیرو‌های بعثی

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: شب بعد از آزادسازی خرمشهر، رزمندگان ایرانی با امکانات محدود جنگی هم‌چون تیربار‌های غنیمتی ارتش عراق به نورافشانی و شادی پرداختند و آزادسازی خرمشهر را در کنار همرزمان خود و به یاد شهدایی که جان خود را در این راه نثار کرده بودند، جشن گرفتند

به گزارش کوله بار، هشت سال دفاع مقدس سراسر از خاطرات تلخ و شیرین برای رزمندگان ایرانی است، وقتی پای صحبت‌های رزمندگان می‌نشینی ناخودآگاه همسفرشان به گذشته می‌شوی، در هنگام بیان خاطرات آن‌چنان غرق در افکارشان هستند که دلت نمی‌خواهد حتی برای یک سوأل کوتاه صحبت‌شان را قطع کنی، عملیات بیت‌المقدس یکی از عملیات‌های غرورآفرین در هشت سال دفاع مقدس بود که در این عملیات رزمندگان اسلام جانانه در مقابل دشمن بعثی ایستادند و خرمشهر که به خونین شهر نیز مشهور است را در این عملیات از چنگال رژیم بعثی پس گرفتند.

پیروزی رزمندگان دوران دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس دستاورد‌های بسیاری را برای کشور ایران به‌همراه داشت، دشمن تا دندان مسلح در برابر رزمندگانی که تنها با اتکا به قدرت الهی در میدان نبرد حاضر بودند، شکست خورد و این شکست موجب ایجاد روحیه و امید در دل رزمندگان برای پیروزی‌های بعدی شد.

داود بابایی یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس با اشاره به خاطرات دوران دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: من در سن ۲۲ سالگی توفیق شرکت در عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر را پیدا کردم، این عملیات در سه مرحله انجام گرفت که مرحله سوم منجر به باز پس‌گیری این شهر از چنگال رژیم متجاوز بعثی شد.

وی افزود: طبق اسناد به‌جا مانده از دوران دفاع مقدس حدود ۳۴ روز دو لشکر بزرگ و مهم عراق برای تصرف خرمشهر آماده بودند، که قبل از ورود به خرمشهر به وسیله بمباران هوایی و توپخانه شهر را مورد هدف قرار دادند.

بابایی گفت: خرمشهر یکی از بنادر مهم برای واردات و صادرات کالا در ایران بود، انبار‌ها و امکانات زیادی در این بندر وجود داشت، بنابراین یکی از اولین اقدامات عراق بعد از تصرف خرمشهر تشکیل کمیته‌ای برای انتقال این امکانات به بصره بود.

این رزمنده حاضر در عملیات بیت‌المقدس ادامه داد: پس از تصرف کامل خرمشهر توسط عراق، نیرو‌های بعثی وارد این شهر شدند و قصد حرکت به سمت آبادان و تصرف کامل خوزستان را داشتند، اما رزمندگان ایرانی با دست‌های خالی ایثارگرانه مقابل یورش آن‌ها ایستادند و اجازه ندادند، آن‌ها به هدفشان برسند.

وی با اشاره به اینکه خرمشهر به لحاظ استراتژیکی جزو شهر‌های مهم ایران از گذشته تاکنون محسوب می‌شود، عنوان کرد: بعد از تصرف خرمشهر توسط نیرو‌های بعثی عراق، صدام در یک مصاحبه تلویزیونی در حالی که سرمست از این پیروزی بود، در جمع خبرنگاران وعده مصاحبه بعدی را در تهران داد.

بابایی خاطرنشان کرد: ارتش بعثی عراق برای اطمینان خاطر از امنیت خرمشهر از ظرفیت کارشناسان مجرب اسرائیلی استفاده کرد تا با ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف خرمشهر احتمال بازپس گیری این شهر توسط نیرو‌های ایرانی را به صفر برساند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: تدابیر امنیتی ایجاد شده در خرمشهر به‌گونه‌ای بود که حتی ضعیف‌ترین احتمال را در نیز نظر گرفته بودند، نقاط کور رخنه به شهر هم از چشم آنان دور نماند تا جایی که برای مقابله با فرود هلی کوپتر، هلی بورد، چتربازان و... با استفاده از انبار‌های آهن موجود در خرمشهر، جنگلی از تیرآهن و میلگرد‌های کاشته شده در زمین به فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر ایجاد کردند، آثار این اقدام تا سال‌ها پس از جنگ هم‌چنان در خرمشهر دیده می‌شد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات امنیتی صورت گرفته توسط ارتش متجاوز عراق حفر کانال در اطراف خرمشهر بود که تردد خودرو‌های بعثی از این کانال‌ها صورت می‌گرفت، همچنین برای امنیت بیشتر این کانال‌ها، سقف آن‌ها را نیز با تیرآهن و خاک پوشانده بودند.

بابایی تصریح کرد: رژیم بعث عراق آن قدر از قدرت نظامی و امنیتی خود مطمئن بود که صدام در گفتگو‌های رسانه‌ای خود اعلام کرد که اگر روزی ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد من کلید بصره را به آن‌ها می‌دهم.

این رزمنده حاضر در عملیات بیت‌المقدس با اشاره به اینکه در خلال بازپس‌گیری خرمشهر و اجرای عملیات‌های مختلف رزمندگان ایرانی دچار شکست‌هایی هم شدند، گفت: جنگ فقط پیروزی نبود، رزمندگان شکست‌هایی را نیز متحمل شدند، اما به گفته امام راحل شکست و پیروزی، برای رزمندگان اسلام عین پیروزی بود.

وی افزود: ارتش تا دندان مسلح عراق حامیان بسیاری در بین بلوک شرق و غرب داشت، جنگ تحمیلی ایران و عراق جنگ بین دو کشور نبود بلکه نبردی بین المللی بود که در آن ایران یک طرف و بیش از ۵۰ کشور دیگر از سراسر جهان در طرف دیگر آن قرار داشتند.

بابایی ادامه داد: شرایط و تجهیزات در اختیار رزمندگان ایرانی بسیار اندک بود، تا جایی که رزمندگان حتی از داشتن پلاک‌های برای شناسایی خود در زمان شهادت و مجروحیت، محروم بودند، اما با ترفند‌های مختلف توانستیم این مشکل را حل کنیم.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: تنها عاملی که باعث شد نه تنها شهر خرمشهر بلکه خرمشهر‌های دیگر را نیز فتح کنیم، توکل، اعتماد به خدا، روحیه جهادی در بین رزمندگان ایران و اعتقاد به جمله "امر، امر امام (ره) است"، بود.

وی با بیان اینکه در ابتدای جنگ تحمیلی هنوز تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) در استان شکل نگرفته بود، خاطرنشان کرد: بخشی از رزمندگان اهل چهارمحال و بختیاری در لشگر امام حسین (ع) و بخشی دیگر در لشگر نجف اشرف به فرماندهی احمد کاظمی سازماندهی شده بودند.

بابایی با تاکید بر اینکه لشگر نجف اشرف که او نیز در آن حضور داشت جرو اولین گرو‌هایی بودند که وارد خرمشهر شد، اضافه کرد: بعد از آزادسازی خرمشهر امام راحل در یک بیان تاریخی عنوان کرد که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

این رزمنده حاضر در عملیات بیت‌المقدس یادآورشد: در عملیات آزادسازی خرمشهر نزدیک به ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های بعثی اسیر شدند، عراقی‌ها نیز برای راه انداختن جنگ روانی، تبلیغات سوء بسیاری به راه انداخته بودند که در صورت اسارت، قطعا کشته خواهند شد.

وی اظهار داشت: پس از مرحله اول و دوم عملیات بیت‌المقدس و باتوجه به عقب‌نشینی نیرو‌های عراق، بیانیه‌ای از سوی رژیم بعث مبنی بر حکم اعدام برای هر افسر، درجه‌دار و سربازی که قصد عقب‌نشینی داشته باشد صادر شد، بنابراین اسرای عراقی خوشحال بودند که به جای اینکه به دست نیرو‌های بعثی کشته شوند در پناه نیرو‌های ایرانی اسیر باشند.

بابایی تصریح کرد: تعدادی از اسرای عراقی بدون هیچ مقاومت و درگیری خود را تسلیم نیرو‌های ایرانی می‌کردند، تعداد این اسرا کم نبود، برای مثال در یک مرحله حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ عراقی خود را تسلیم رزمندگان ایرانی کردند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: حرمت اسرا از سوی نیرو‌های ایرانی به شدت رعایت می‌شد، بنده به خاطر ندارم که یک نیروی ایرانی حتی یک سیلی به گوش اسرای عراقی زده باشد، آن‌چه برای رزمندگان ایرانی اهمیت داشت، رضایت و خوشحالی مردم و امام راحل بود.

بابایی در پایان گفت: شب بعد از آزادسازی خرمشهر شب جشن رزمندگان ایرانی بود، آن‌ها با امکانات محدود جنگی هم‌چون تیربار‌های غنیمتی ارتش عراق و دیگر تجهیزات از این دست به نورافشانی و شادی پرداختند و آزادسازی خرمشهر این پیروزی عظیم را در کنار همرزمان خود و به یاد شهدایی که جان خود را در این راه نثار کردند جشن گرفتند.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.