سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
ش, 1398/06/16 - 09:48

برنامه‌های محرم ویژه «گردشگران» اعلام شد

کمیته گردشگری مذهبی در یزد با هدف اجرای برنامه‌های مناسبتی در ماه‌ محرم برای گردشگران خارجی تشکیل شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز تور آشناسازی با آیین‌های محرم برگزار خواهد شد.

به گزارش کوله بار، مناسبت محرم برای چندمین سال متوالی با فصل ورود گردشگران خارجی به ایران و روز جهانی جهانگردی مقارن شده است. تطعیلی موزه‌ها و مراکز گردشگری در روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین و سردرگردانی گردشگران خارجی در چنین مناسبت‌هایی، برخی استان‌ها را به خلاقیت واداشت تا با استفاده از آیین‌های عزاداری و سنتی محرم،  جنبه‌ای دیگر از گردشگری ایران را معرفی کنند.

یزد از جمله استان‌های پیش‌رو برای جذب و افزایش مدت زمان ماندگاری گردشگران خارجی در فرصت محرم بوده است. محمدمهدی رجائی‌فرد ـ مسئول کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد ـ گفته است: برنامه‌های گردشگری مذهبی یزد از روز ١۶ شهریورماه برابر با هفتم محرم آغاز می‌شود و گردشگران علاوه‌بر حضور در برنامه‌های مردمی روزهای تاسوعا و عاشورا، ١٣ محرم و اربعین حسینی، در مراسم‌های سنتی شهرستان‌های مهریز، اشکذر و اردکان نیز می‌توانند شرکت کنند.

این کمیته از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌های مناسبتی آن به شکل رایگان برگزار می‌شود. همان سال روی برنامه‌های این کمیته که مورد توجه جمعی از گردشگران خارجی قرار گفته بود، پژوهشی انجام شد که نشان می‌داد: «مهمترین دستاورد تورهای مناسبتی محرم برای گردشگران خارجی، کمک به آن‌ها برای درک و شناخت بهتر از مردم ایران بود. برخی از گردشگران آن‌ را ابزاری برای گفت‌وگو میان ادیان دانسته بودند. گروه دیگری بعد از شرکت در آیین عزاداری‌ ایرانی‌ها به این نتیجه رسیدند که تورهای آیینی، دیدگاه آن‌ها را درباره اسلام و شیعه به شکل مثبتی تغییر داده و دانش کافی و خلاصه از مذهب شیعه در اختیارشان قرار داده و کمک کرده است تا مراسم شیعیان را بهتر بشناسند و شرکت در تورهای مذهبی و آیینی برای‌شان مفید بوده است.  جمع زیادی هم اعلام کردند شرکت در تورهای معنوی بویژه تاسوعا و عاشورا حس معنوی و تجربه خاصی را در آن‌ها به‌وجود آورده و دیدگاه‌شان را درباره‌ ایران به عنوان مقصدی خطرناک به شکلی مثبتی تغییر داده است. آن‌ها این آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی را ابزاری برای مقابله با اسلام‌هراسی و ایجاد صلح بین‌المللی دانسته بودند.»

سیستان و بلوچستان هم از فرصت محرم برای آشنایی بیشتر با این استان برای نخستین‌بار استفاده کرده است. معرفی این استان یکی از برنامه‌های در اولویت معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که کمپین «سیستان را ببینید و بلوچستان را بشنوید» را برای آن راه‌اندازی کرده و در یک ماه اخیر هفته‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان را در سایر استان‌ها برپا کرده است.

سیستان و بلوچستان به این مناسبت، تور آشناسازی با آیین‌های محرم در این استان را ویژه فعالان گردشگری، فضای مجازی و خبرنگاران در مناسبت تاسوعا و عاشورا ( ۱۸ و ۱۹ شهریورماه) برگزار خواهد کرد که تاریخ و فرهنگ مردم منطقه نیز در جریان آن  روایت خواهد شد.

علاوه بر این، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ به استان‌ها دستورالعملی را ابلاغ کرده که مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ مهرماه با محتوای «محرم» و با استفاده از مراسم آیینی، تعزیه و شبیه‌خوانی و رعایت شئونات ماه محرم و پرداختن به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و آداب و سنت‌های مخصوص ماه محرم و فرهنگ عاشورایی برگزار شود.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.