سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
چهارشنبه 1403/02/05
چ, 1398/10/25 - 14:40

باغ موزه دفاع مقدس زنجان؛ چشم به راه قطره‌ای از دریای اعتبار است

باغ موزه دفاع مقدس استان زنجان بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری و افتتاح نرسیده و با اعتبار نزدیک به ۴ میلیارد تومان تا کنون زیر ۵۰ درصد پیشرفت دارد و طبق وعده‌ها فاز نخست آن در سال ۹۹ افتتاح می‌شود.

به گزارش کوله بار، هنر همواره به‌عنوان یکی از ابزارهای حفظ دستاوردهای دفاع مقدس مطرح بوده است و طی سال‌های پس از جنگ، هنر و هنرمندان تلاش‌هایی در جهت حفظ انتقال و ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند، راه اندازی باغ موزه‌های دفاع‌مقدس در حقیقت تلاشی برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید به صورت موثر است.

باغ موزه‌های دفاع مقدس یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران است که در انتقال ارزش و فرهنگ دفاع مقدس در جوانانی که جنگ را تجربه نکرده‌اند بسیار موثر عمل می‌کند و می‌تواند در دفاع مقدس کمک کننده باشد این باغ موزه‌ها با امکانات خاصی نظیر سالن صدا، کتابخانه تخصصی، تالار شهدا، تالار عکس‌ها و ده‌ها فضای اختصاصی تلاش می‌کند محیطی خاص و ویژه برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس به وجود آورد.

در حقیقت این باورها یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران است که این تجاوز با سلحشوری و رشادت بهترین فرزندان این آب و خاک ناکام ماند و میراثی ماندگار که با بهره‌گیری از بهترین و آخرین تکنولوژی‌های روز بهترین فضا را برای معرفی فرهنگ پایداری به نسل امروز مهیا کرده است و اکنون بعد از گذشت چندین دهه از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس آنهایی که این روزها را ندیده‌اند و به یاد ندارند به دنبال تاریخی ملموس‌تر از دفاع مقدس هستند.

این باغ موزه‌ها یکی از بخش‌های مهم تاریخ کشور هستند که علاوه بر بعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی دیگری هم دارند که باید حفظ شوند و به نسل‌های بعدی انتقال یابد، برای رسیدن به این منظور با همت مسئولین امر و نهادهای دیگر در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس فضاهای مختلفی تدارک دیده شده تا میراث گرانقدر دفاع مقدس را از یک سو بازسازی و نگهداری کنند و سوی دیگر همان حال و هوا و روحیات جهادی را به جوانان میسر سازند.

در استان زنجان نیز کار مطالعاتی باغ موزه دفاع مقدس در سال 88 کلید خورده و در سال 89 در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ شهر زنجان در زمینی به مساحت 22 هکتار کلنگ‌زنی شده است. اما پس از گذشت 10 سال این پروژه هنوز تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است و بنا به گفته‌ها تا زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در صورتی که اگر پروژه تکمیل می‌شد می‌توانست در توسعه صنعت گردشگری و تقویت مراکز فرهنگی استان بسیار موثر عمل کند.

در صورتی که شنیده‌ها حاکی از این بود که این پروژه تا پایان سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد، وعده‌ای که هنوز محقق نشده است و تنها دو ماه تا پایان سال 98 باقی مانده است و اما زنجانی‌ها باید همچنان چشم به راه وعده تا عمل مسئولین در افتتاح این پروژه طی سالهای بعد باشند تا شاید قطره‌ای از دریای اعتبار به این طرح اختصاص یابد و یکی از طرح‌های نیمه تمام شهرمان به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از زنجان در ارتباط با آخرین وضعیت باغ موزه دفاع مقدس استان، اظهار داشت: این طرح بعد از گذشت ده سال دارای پیشرفت زیر 50 درصد است و در حال حاضر در مرحله دیوارکشی قرار دارد.

قاسم محمدی با بیان اینکه کار مطالعاتی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان از سال 88 کلید خورده و در سال 89 در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ شهر در زمینی به مساحت 22 هکتار کلنگ‌زنی شده است، گفت: اتمام این پروژه نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی استان و تامین اعتبار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است تا فاز اول این پروژه در سال 1399 به بهره‌برداری برسد، افزود: مهمترین مشکلی که مانع از ادامه روند پروژه و افتتاح در زمان مقرر می‌شود عدم اختصاص بودجه کافی است.

این مقام مسئول یادآور شد: با این که تمامی دستگاه‌ها همراه این پروژه بوده و یاری رسانی کرده‌اند اما نبود بودجه کافی در تمام دستگاه‌ها نیز مشهود است  که مانع از کمک حداکثری برای تکمیل و افتتاح پروژه می‌شود.

محمدی میزان اعتبار استفاده شده برای باغ موزه دفاع مقدس استان را در طی یک دهه اخیر 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری فاز یک این طرح تا سال آینده هزینه یک میلیارد تومانی نیاز است و تلاش می‌شود تا بودجه لازم برای افتتاح فاز نخست طرح اختصاص یابد.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.