سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
چهارشنبه 1403/02/05
د, 1398/12/05 - 09:48

تلنگر یک شهید برای وضعیت امروز

حسین املاکی فرمانده‌ای بود که در جنگ وقتی دشمن بعثی منطقه نبرد را شیمیایی کرد دست به اقدامی ایثارگرانه زد که شاید روایت آن را فقط در فیلم‌ها دیده باشیم.

به گزارش کوله بار، در روزهای اخیر کشورمان به جنگ چالشی جدید به نام ویروس کرونا رفته است. این ویروس ابعاد مختلفی از رفتار و واکنش مردم را به نمایش گذاشته است؛ تا آنجا که شاهد برخی از سودجویی‌ها یا گران فروشی‌ها در عرضه اقلام ضروری مانند «ماسک» و مواد ضد عفونی کننده هستیم که با ماهیت «ایثار اجتماعی» در تضاد است.

با این مقدمه به معرفی یکی از الگوهای ایثار اجتماعی می‌رویم که اقدامش را شاید بیشتر در فیلم‌های سینمایی دیده باشیم.

سردار شهید «حسین املاکی» در شب عاشورا سال ۱۳۴۰، در روستای کولاک محله شهرستان لنگرود متولد شد. علاقه حسین به ورزش او را به سوی ورزش کاراته و کشتی سوق داد. با تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی و تحمیل جنگی نابرابر به انقلاب نوپای اسلامی به همراه اولین گروه از نیروهای اعزامی گیلان عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به دیار خونین سرپل ذهاب و قصر شیرین شتافت.
شهید املاکی

ایمان، شجاعت، خلاقیت، تدبیر و توانمندی در وی چنان عالی بود که توانست در کوتاه‌ترین زمان، توان رزمی خویش را تثبیت کند و مدتی بعد هم وارد تیپ ۲۵ کربلا شود. از آنجا که حسین، جوانی مؤمن و برومند و از استعداد و خلاقیت بارزی برخوردار بود لذا در مدت زمانی اندک توان رزمی خود را به منصه ظهور رساند و چون بر فرماندهان این توانمندی عالی نظامی حسین محرز شد، در واحد اطلاعات عملیات مسئولیت فرماندهی محور یکم را بر عهده او گذاشتند و نقشی فوق‌العاده در این سمت ایفا کرد.

خلاقیت حسین در ارائه شناسایی‌ها و طرح نظامی به قدری عالی و دقیق بود که گویا سال‌ها در دانشکده‌ها دروس علوم عالی نظامی و رزم آموخته بود.

حسین در اغلب عملیات ها حضوری موثر داشت. او در سال ۶۴ به تیپ قدس گیلان رفت؛ واحد اطلاعات عملیات تیپ را تقویت کرد و بهترین طرح عملیاتی «والفجر۹» را با توجه به شناسایی‌هایش در منطقه سلیمانیه ارائه و اجرا نمود و به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

پس از عملیات والفجر۸ در منطقه عمومی فاو، دیگر همرزمانش چون سردار «مهدی خوش سیرت» و «حسن رضوانخواه» به او پیوستند و فرماندهی گردان‌های پیاده تیپ قدس را بر عهده گرفتند و سردار «حاج محمود قلی‌پور» نیز رئیس ستاد تیپ قدس گیلان بود که با همت بلند و شجاعت و دلاوری این دلاورمردان و سرداران گیلانی چنان تحولی در عملیات‌ها ایجاد شد که بعد از عملیات «کربلای ۲» در منطقه حاج عمران، به تعبیر مقام معظم رهبری «حماسه‌آفرینان لشکر قدس در کربلای ۲، کربلای دیگری آفریدند».

پس از انجام عملیات نصر ۴ به سمت قائم‌مقام لشکر ۱۶ قدس گیلان مشغول به خدمتگزاری شد برای همین واحدها و گردان‌های لشکر را مهیای نبردی دیگر ساخت و در مأموریتی آسیب شدیدی دید، به طوری که ناچار با هلی‌کوپتر به بیمارستان انتقال یافت که طبق معمول با حاصل اندکی بهبودی مجدد عازم جبهه‌های نبرد با خصم دون شد و دوشادوش فرماندهی محترم لشکر، رزمندگان شجاع اسلام را در عملیات‌ها یاری کرد.

سرانجام این دلاور شجاع اسلام در ۹ فروردین سال ۶۷، در عملیات «والفجر ۱۰» در منطقه عمومی سید صادق شانه دری، بر روی ارتفاعات «بانی بنوک» به همراه یاران و همرزمان شهیدش «محمد اصغریخواه»، فرمانده گردان کمیل و شهید دکتر «محمد حبیبی‌پور» و شهید «سید عباس موسوی» در اثر حمله ناجوانمردانه بمباران شیمیایی دشمنان بعثی به شهادت رسیدند. پیکر مطهر این فرمانده شجاع اسلام در میان انبوه آتش و حملات شیمیایی دشمن بر روی ارتفاعات «بانی بنوک» جاودان شد. پس از پایان جنگ تاکنون تلاش‌های گروه‌های تفحص لشکر قدس به نتیجه نرسید و اثری از پیکرش به دست نیامد.

حسین املاکی حسینی زیست و شهید شد و شهادتش الگو و درسی فراموش ناشدنی به نام «ایثار» داد. در هنگام بحبوحه جنگ و نبرد و آتش حملات شیمیایی دشمن حسین املاکی به بسیجی‌ای که ناله و استمداد کمک می‌طلبید، او به قیمت جانش ماسک صورتش را برداشت و به صورت یک بسیجی بست و در نهایت هر دو شهید شدند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.