سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
سه شنبه 1403/02/04
س, 1400/08/18 - 20:11

خاطره یک خلبان از اسارت

زمانی که از انفرادی به زندان دسته جمعی منتقل شدم به خاطر سنوات خدمتی، درجه و این که خلبان بودم به عنوان سرپرست زندانیان ایرانی معرفی شدم و امور زندانیان با من انجام می‌شد.

به گزارش کوله بار، سرتیپ دوم خلبان  محمود محمودی در اسفندماه سال ۴۳ به استخدام نیروی هوایی ارتش در آمد. باتوجه به علاقه بسیاری که به پرواز و به خصوص رشته خلبانی، آموزش‌های خود را در دانشکده خلبانی نیروی هوایی آغاز کرد و برای طی دوره تکمیلی خلبانی در سال ۱۳۴۶ به کشور آمریکا اعزام شد. محمودی به دلیل هوش و استعداد بالایی که داشت، دوره‌های آموزشی  افسر اطلاعات، فرماندهی گردان وچندین دوره آموزشی دیگر را در آمریکا طی کرد وسپس برای خدمت به کشور فعالیت خود را از پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کرد.

خلبان محمود محمودی در دوران خدمت خود در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش از جمله پایگاه ششم شکاری بوشهر و پایگاه یکم مهرآباد خدمتی صادقانه انجام داد وبه واسطه مدیریت بالا در پست های مختلف فرماندهی وعملیاتی انجام وظیفه می‌کرد. وی دوره‌های پرواز با هواپیماهای مختلفی از جمله «اف۴ » و «اف ۵ » را سپری کرد و با خروج مستشاران از ایران با تلاش سایر همکارانش در به روز نگه داشتن چرخه پروازی جنگنده‌ها فعالیت گسترده‌ای انجام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وآغاز جنگ تحمیلی، خلبان محمودی که دارای تجارب ارزشمندی بود به عنوان جانشین پایگاه یکم شکاری مهرآباد  منصوب شده بود وعلی رغم این که می‌بایست در این سمت بر عملکرد خلبانان جوان برای دفاع از آب وخاک کشورمان نظارت داشته باشد، خود شخصا در مأموریت‌ها وعملیات‌های برون مرزی شرکت می‌کرد تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۳۵۹/۷/۲۵ در یکی از  مأموریت‌های جنگی که علیه دشمن صورت گرفت در حوالی بغداد مورد اصابت گلوله ضد هوایی دشمن قرار گرفت وبه اسارت دشمن در آمد.

خلبان محمودی سال‌های اسارت خود را که به مدت ۱۰ سال به طول انجامید به عنوان مفقودالاثر در سلول‌های انفرادی استخبارات عراق، زندان ابوغریب و الرشید سپری کرد.

وی در بخشی  از خاطرات خود می‌گوید: «زمانی که از انفرادی به زندان دسته جمعی منتقل شدم به  خاطر سنوات خدمتی، درجه و این که خلبان بودم به عنوان سرپرست زندانیان ایرانی معرفی شدم و امور زندانیان با من بود. در این مدت مدام به اسرای ایرانی سفارش می‌کردم که ما با هزینه مملکت مدارجی را طی کرده‌ایم وامروز که در بند دشمن اسیر شده‌ایم باید با مقاومت واستقامت خود از خواست انقلاب، اسلام،کشور و به خصوص حضرت امام (ره) دفاع کنیم واین یک تکلیف بزرگی است که به گردن ما نهاده شده است. اگر ما این مراحل را به خوبی پشت سربگذاریم می توانیم مدعی شویم که یک سرباز واقعی برای اسلام بوده ایم و به حمد الله در آن دوران اسرایی که با من بودند، جانانه از  آرمان های امام (ره) و انقلاب دفاع کردند.»

با آغاز  بازگشت اسرا به کشور سرانجام سرتیپ ۲ خلبان محمودی در تاریخ ۱۳۶۹/۶/۲۴  آزاد شد و به میهن مقدس جمهوری اسلامی ایران بازگشت و مدت مدیدی را به عنوان خلبان هواپیماهای مسافربری فعالیت کرد.

منبع: پورتال اطلاع رسانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.