سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/31
د, 1398/06/25 - 14:07

سناریوی حذف نام شهدا از تابلوهای خیابان های تهران ؛ سهوا یا عمدا ؟!

خبری که در طول یک ماه گذشته بارها در فضای مجازی با واکنش کاربران مواجه شده است، پخش تصاویری مربوط به حذف نام شهدا از خیابان های تهران و برخی از استان های کشورمان است که شهرداری ها آن را اشتباه پیمانکار عنوان کرده اند!  

به گزارش کوله بار، خبری که در طول یک ماه گذشته بارها در فضای مجازی با واکنش کاربران مواجه شده است، پخش تصاویری مربوط به حذف نام شهدا از خیابان های تهران و برخی از استان های کشورمان است که شهرداری ها آن را اشتباه پیمانکار عنوان کرده اند!

شهدای دوران دفاع مقدس جانشان را دادند تا نگذارند که یک وجب از خاک کشورمان در تجاوز دشمن باقی بماند و نباید از حق گذشت که ایثار و فداکاری شهدایی که با دستان خالی اما با توکل به خدا به میدان های جنگ حق علیه باطل رفتند، فراموش نشدنی است و بعد از پایان دوران دفاع مقدس بود که نامگذاری و مزین شدن کوچه ها و خیابان های شهر به نام شهدا باعث شد که همیشه خاطرمان بماند که اگر این جوانان غیور کشورمان نبودند، آیا امروز امنیت فعلی را داشتیم؟

 

هویت شهرهای ما بسته به نام شهداست

شهدا رفتند تا از اسلام و کشورمان محافظت کنند و نامگذاری کوچه ها و خیابان ها به نام مبارکشان را در سرشان نمی پروراندند اما این کار تداعی گر یاد و خاطره آن شهداست که رفتند تا ما بمانیم و نسل های امروزی و آینده بدانند که کشورمان ایران بیش از ۲۰۰ هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی نمود تا دشمن را از خاک کشورمان بیرون براند و باید قدران کشورمان باشیم.

این نام‌گذاری‌ها باعث می‌شود گهگاهی در بین مشغله‌های روزانه‌مان زمانی که تابلوی نام شهیدی را بر سر کوچه‌ای می‌بینیم به رسم ادب یادی از دلاورمردان دوران گذشته کنیم، بعید نیست از ذهنمان بگذرد اگر اینها نبودند که از کشور دفاع کنند، معلوم نبود که امروز چه بر سر شهر و دیارمان می‌آمد؛ چه رسد به کوچه و خیابان‌هایمان. هر جای این خاک نام شهیدی از اقشار و ادیان و فرهنگ‌های مختلف بر سر کوچه‌هایش نشسته است، میدان‌هایش آذین شده‌اند به اسم شهدا و اتوبان‌هایش نقشی از سرداران شهید دارند.

امروز هویت شهرهای ما بسته به همین شهداست؛ شهدایی که در ادوار مختلف برای اسلام و انقلاب از خون خود گذشتند. با همه این احوال، اخیرا اخباری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر حذف نام “شهید” در تابلو کوچه ها و خیابان های برخی محله های تهران و شهرستان ها! این خبر ناگوار که با واکنش منفی کاربران فضای مجازی روبرو شده است، روز به روز در حال گسترش است و همانند پروژه ای است که به صورت همزمان و یکپارچه در حال پیاده سازی در کشورمان است.

حذف نام شهدا

سند۲۰۳۰ یکی از مواردی بود که پیاده سازی آن در کشورمان می تواند آثار منفی فرهنگی زیادی در کشورمان داشته باشد که یکی از بندهای آن، حذف موضوعات مربوط به شهدا در کتب درسی بود اما واقعیت داشتن حذف نام شهدا از کوچه ها و خیابان های برخی محله ها و شهرستان ها نیز می تواند در راستای اجرای همین سیاست سند ۲۰۳۰ باشد که قطعا آثار خوبی به همراه نخواهد داشت و مردم با چنین اقدامی در صورت تحقق، مقابله خواهند کرد.

ماجرای حذف نام شهدا از پلاک کوچه ها در منطقه یک تهران

در طول یک ماه گذشته اخبار و تصاویری مربوط به محله زعفرانیه، منطقه یک شهرداری تهران مبنی بر حذف نام شهید از تابلوی کوچه ها و خیابان های این محله در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پخش شد و واکنش کاربران را برانگیخت و به یکی از اخبار جنجالی تبدیل شد. برای مثال نام کوچه شهید احمد ترک زبان به کوچه ترک زبان تغییر یافته است؛ تصویری که از نظر مخاطبان شبکه های اجتماعی به یک امری مشکوک مشابهت دارد.

به دنبال این اتفاق و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی «مجید صالحی» مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران در برنامه زنده سلام صبح بخیر شبکه سه به بیان توضیحاتی در خصوص حذف نام شهید از تابلوی این منطقه پرداخت و گفت: ما در محدوده منطقه یک بیش از ۴۰۹ معبر به نام شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم داریم. در محدوده زعفرانیه نام شش شهید بزرگوار بر معابر نصب شده است. در این شش معبر قریب به ۱۵۰ تابلوی دیوارکوب و تابلوی ترافیکی داریم که تمامی تابلوهای دیوارکوب مزین به نام شهید و عنوان شهید بوده و صرفا چهار یا پنج تابلوی پرچمی که ازجمله تابلوهای ترافیکی است، فاقد عنوان شهید بوده و یا مخدوش شده است که به دستور شهردار همه این تابلوها پایش و رفع نقص می‌شود.

حذف نام شهدا

مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران در پاسخ به این سئوال که برخی عنوان می کنند برداشته شدن نام شهید به خاطر درخواست برخی ساکنین منطقه بوده است، بیان کرد: چنین درخواستی را نه دریافت کردیم و نه اطلاعاتی درباره آن داریم. ما فقط با این تصاویر مواجه شدیم که ۲ تصویر بسیار قدیمی است و چهار تصویر دیگر درست بود که در طول ۲ روز گذشته کارکنان شهرداری رفع نقص را انجام دادند. از شهروندان می‌خواهیم در صورتی مشاهده چنین نقضی با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

حال این سئوال پیش می آید چرا مسئولان شهرداری تهران که بر کار پیمانکاران نظارت دارند، در نظارت بر چنین امری سهل انگاری نمودند و آن را ساده پنداشتند؟ یقینا اگر چنین موضوعی در شبکه های اجتماعی بازتاب فراوان پیدا نمی کرد، آیا مسئولان شهرداری نسبت به رفع آن واکنش نشان می دادند و یا به راحتی از آن می گذشتند؟ به هر حال نیاز است که مسئولان شهرداری نسبت به چنین مقوله هایی که ترویج دهنده فرهنگ ایثار و شهادت در شهرمان است، حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

حذف نام شهدا از کوچه ها و خیابان های شیراز!

به دنبال حذف نام شهید در برخی از کوچه و خیابان های منطقه یک تهران، چنین اتفاق مشابهی هم در شیراز باعث واکنش کاربران فضای مجازی گردید و تبدیل به یکی از اخبار جنجالی در این استان شد. بعد از اینکه تصاویری از حذف عنوان شهدا از تابلوهای شهری شیراز به انتشار رسید و با اعتراض گسترده و ابراز نگرانی مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. روابط عمومی شهرداری به دنبال این اتفاق واکنش نشان داد و اعلام کرد: «شهرداری شیراز افتخار می‌کند کوچه و خیابان‌های شهرش مُزیّن به واژه مقدس شهید باشد و با وجود اینکه اشتباه سهویِ صورت‌گرفته مربوط به این دوره نبود، موارد بلافاصله اصلاح شد.» تصاویر ارسالی از مردم شیراز در شبکه های اجتماعی بازگو کننده بازگردان نام شهدا به تابلوهای کوچه ها و خیابان های این شهر است و مسئولان شهرداری، این امر را اشتباه پیمانکار عنوان کرده اند.

مخدوش کردن نام شهید در یکی از تابلوهای خیابان تهران!

چندسالی است که فرد یا افرادی به تغییر نام خیابان گلزار در یکی از مناطق شمالی تهران واکنش تندی نشان می‌دهند. ماجرا به چندین سال قبل بر می‌گردد که شهرداری، نام خیابان گلزار را به نام خیابان شهید مصباحی تغییر داد، بعد از این اتفاق تابلو‌های این خیابان توسط برخی افراد با اسپری مخدوش شد.بر اساس گزارش ها، این اتفاق چندین بار افتاد تا اینکه شهرداری در تابلو‌های جدید نام «گلزار» را در داخل پرانتز و در جلوی نام شهید قرار داد، اما باز هم فرد یا افرادی با اسپری این تابلو‌ها را مخدوش کردند.

اتفاقی عجیب در خیابانی در تهران: حذف نام شهید از تابلو شهرداری!سوال اینجاست که آیا این واکنش توسط ساکنین انجام می‌شود یا افرادی از خارج از این محله این اقدام را انجام می‌دهند؟لازم است که شهرداری با پیگیری این موضوع این غائله چندین ساله را ختم به خیر کند.

شهدا جانشان را دادند تا خاک کشورمان را حفظ کنند و هرگز به دنبال این نبودند که کوچه ها و خیابان های شهر به نامشان مزین شود و اگر این کار هم صورت گرفته، به دلیل یادآوری حماسه آفرینی های آنان بوده است اما با این حال، چرا در یک بازه زمانی خاص، شاهد اجرای سناریوی حذف نام شهدا در کوچه ها و خیابان های تهران و برخی از شهرستان ها هستیم؟

مجلس نسب به حذف نام شهدا از تابلوهای کوچه ها و خیابان ها سکوت نمی کند

حذف نام شهدا

محمداسماعیل سعیدی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، به موضوع حذف نام شهدا از تابلوهای خیابان ها و کوچه های تهران و برخی شهرستان ها واکنش نشان داد و گفت: یقینا چنین اتفاقی به صورت همزمان نمی تواند از روی عمد نباشد و به نظر می رسد که سناریویی از پیش تعیین شده است و نمی توان فقط آن را در قالب یک اشتباه ساده دانست.

وی ادامه داد: شهدا نماد و پرچم ایستادگی و مقاومت کشورمان هستیم و کسی نباید که آن را نادیده بگیرد و یا حذف نماید و متاسفانه کم رنگ کردن نام شهدا بعد از پایان دوران دفاع مقدس توسط گروه هایی در کشورمان جریان داشت و آنان تلاش داشتند که فضای فرهنگی کشور را به گونه ای مدیریت کنند که شهدا دستخوش فراموشی شوند و در صحبت هایشان می گفتند که شعارهای جنگ و نام شهدا را مدام تکرار نکنیم.

سعیدی تاکید کرد: در کشورهای خارجی شاهدیم که از قهرمانان جنگ خود به عنوان اسطوره های حماسه ساز یاد می کنند و بعضا می بینیم که در توصیف آنان، اغراق می کنند تا نسل های آینده با سبک زندگی آنان آشناتر شوند و آنان را به عنوان الگو برای خود برگزینند اما دوران دفاع مقدس ما که سرشار از حماسه آفرینی ها و اسطوره های ماندگار است، این گونه دستخوش فراموشی می شود و این در حالی است که آنان عزت دوباره را به ملت ما هدیه دادند و با ایثار و از جان گذشتگی های خودشان، امنیت را به ارمغان رساندند و جوانان امروزی با دیدن نام شهدا و در تابلوهای کوچه ها و خیابان ها، با نام و اهداف و اهمیت زندگی سبک شهدا و زحماتشان آشناتر می شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی نسبت به حذف نام شهدا از تابلوها و کوچه های خیابان های شهر سکوت نخواهد کرد، اظهار داشت: یقینا اگر ثابت شود که یک مسئولی به طور عمد اقدام به حذف نام شهدا از تابلوهای کوچه ها و خیابان های شهر کرده است با واکنش سخت مجلس روبرو خواهد شد و ما نسبت به این موضوع غفلت نخواهیم کرد و نام شهدا همواره باید مزین بخش محله های زندگی ما باشد.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.