سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
چ, 1396/05/25 - 08:00

خانواده آزادگان پس از 27 سال گرد هم آمدند

همایش خانوادگی آزادگان به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور، عصر امروز (سه شنبه) 24 مردادماه در فرهنگسرای رازی برگزار شد.
به گزارش کوله بار، همایش خانوادگی آزادگان به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی با حضور «میرودود سیدشنوا» رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 9 و 21، «بختیاری» مدیر فرهنگی هنری منطقه 11 و 50 تن از آزادگان سرافراز کشورمان عصر امروز سه شنبه (24 مردادماه) در فرهنگسرای رازی برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، بختیاری ضمن خیرمقدم به میهمانان، اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد که رزمندگان پیش از اسارت، تا آخرین گلوله مقاومت کردند اما این موضوع در خصوص نیروهای بعثی صدق نمی‌کند. این فرهنگ در میان مدافعان حرم نیز وجود دارد به عنوان نمونه می‌توان به نحوه اسارت شهید محسن حججی اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه زندگی اسرا به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: زندگی پیش از اسارت، دوران اسارت و بخش سوم دوران پس از اسارت است که اسرا باید در این دوران پیام آور وقایع باشند.
 
سید شنوا رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 9 در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هر ملتی در تاریخ خود روزهایی دارد که با عظمت یا ذلت از آن یاد می‌کنند. یکی از روزهای با عظمت و بزرگ دوران دفاع مقدس را می‌توان به سالروز آزادی اسرا اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: وفیق سامرایی در کتاب خاطرات خود از جنگ ایران و عراق نوشته است: «روز اول حمله به ایران، با وزیر جنگ عراق در یک اتاق بودم و عملیات پیش رو را طراحی می‌کردیم. در همین حین صدام وارد اتاق شد. از جایمان برخواستیم و ادای احترام کردیم. وزیر جنگ اعلام کرد که طی 20 دقیقه گذشته 192 فروند هواپیما از فرودگاه پرواز کرده و تا دقایقی دیگر فرودگاه، پالایشگاه، بیمارستان و ... در ایران بمباران می‌شود. صدام با لبخند گفت که تا ساعاتی دیگر کمر ایران را می‌شکنیم. سپس با تانک و نیروی پیاده وارد خاک ایران می‌شویم. صدام با خوشحالی از اتاق خارج شد و خطاب به خبرنگارانی که پشت در منتظر وی بودند، گفت: «امروز قصد مصاحبه ندارم بلکه سه روز دیگر در تهران با شما مصاحبه خواهم کرد.» با امکانات و تجهیزات صدام حسین احتمال شکست ایران وجود داشت اما مقاومت و از خودگذشتی ملت ایران، نگذاشت که صدام به آرزویش برسد.
 
سیدشنوا که خود نیز از آزادگان کشور است، روزهای پیش از اسارت را روایت کرد و گفت: 24 مرداد 69 در اردوگاه موصل 4 بودم. در هواخوری بودیم که از پشت بلندگو مارش نظامی زدند. گوینده رادیو عراق پشت میکروفن آمد و گفت که بزودی اطلاعیه مهم نظامی را برای شما قرائت خواهم کرد. دقایقی بعد چهارمین نامه صدام حسین به رئیس جمهور وقت ایران را قرائت کرد.
 
 
رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 9 به طومار نوشته شده توسط اسرا در زندان‌های بعثی اشاره و عنوان کرد: ولایت پذیری و اطاعت از رهبری در دوران اسارت نیز ادامه داشت. اسرا طوماری تهیه کردند که اگر ایران از عراق در مقابل کویت حمایت کند، اسرا نیز به پیروزی از رهبر خود در ایران، با آمریکا می‌جنگند.
 
وی خاطرنشان کرد: صدام حسین در آخرین بند از نامه به رهبر و رئیس جمهور وقت ایران به شکست خود اعتراف کرد. مرحوم هاشمی رفسنجانی در خصوص صبر و مقاومت اسرا و خانواده‌هایشان در جمعی گفت: «اگر مقاومت و صبر آزادگان و اسرا نبود، رژیم بعث به خواسته‌هایی که نتوانست در دوران دفاع مقدس بدست آورد، در قبال آزادی اسرا بدست می آورد.»
 
سیدشنوا در ادامه مراسم به بیان خاطره‌ای از زبان شهید لشکری پرداخت و گفت: شهید لشکری 2 روز پیش از آغاز رسمی جنگ ایران و عراق در حال شناسایی بود که هواپیمای وی مورد اصابت گلوله دشمن قرار می‌گیرد و هواپیمای وی در خاک دشمن فرود می آید. وی به مدت 18 سال در اسارت دشمن بود و در این مدت 16 سال در سلول‌های انفرادی قرار داشت. شهید لشکری تعریف می کرد که 16 سال بعد از اسارت، رفتار نیروهای بعثی با من بهتر شد. روزی من را در اتاقی بردند و گفتند اگر تو را بکشیم چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ دادم: هیچ اتفاقی نمی افتد. آن نیروی بعثی ادامه داد: اگر برای ما کاری انجام دهیم، در مقابل ما تو را آزاده کرده و به همراه خانواده ات هر کشوری که بگویی برایت اقامت می گیریم. آنها از من خواستند که مصاحبه ای کنم و در آن بگویم که پیش از آغاز رسمی جنگ ایران به عراق حمله کرده و متجاوز است. در آن لحظه به خانواده و شرایط سلول فکر کردم اما نهایتا گفتم که من این را انجام نمی‌دهم. آنها هم در پاسخ گفتند که من را می‌کشند. گفتم: زمانی که هواپیمای من سقوط کرد من کشته شدم. پس از آن ماجرا شرایط را برایم سخت تر کردند اما من مقاومت بودم. پس از آزادی متوجه شدم که در آن دوران سازمان ملل در حال تحقیق برای تعیین متجاوز بود و رژیم بعث می‌خواست از مصاحبه من سواستفاده کند.
 
وی به بازگشت پیکر شهدای آزاده از مرز خسروی در سال 77 اشاره و اذعان کرد: در میان پیکر شهدای آزاده، سه تن از پیکرها نپوسیده بودند. شهید محمدرضا شفیعی که پیکر وی در گلزار شهدای تهران به خاک سپرده شده است، به طور سالم بازگشت. صدام بسیار تلاش می‌کند تا پیکر را متلاشی کند اما نمی‌تواند . وقتی مادر شهید پیکر وی را در آغوش گرفت، گفت که پسرم زیارت عاشورا قرائت می‌کرد و دائم الوضو بود، پیکر محمدرضا متلاشی نمی‌شود.
 
 
در پایان این مراسم از خانواده آزاده شهیدان عزیز بابایی، محمدرضا خورشیدی، علی محسنی وطنی و آزاد سرافراز علی عباس گودرزی تقدیر و تجیل به عمل آمد. همچنین آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس پس از حدود سه دهه سرودهایی که دوران اسارت قرائت می‌کردند، را برای حاضران قرائت کردند.
 
انتهای پیام/م
دفاع پرس

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.