سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
سه شنبه 1403/01/28
د, 1397/11/29 - 08:29

منصوری آرانی:‌ آمریکا شکست بزرگی در ورشو خورد

یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که کنفرانس ورشو شکست بزرگی برای آمریکا بود،‌ گفت: کشورهایی که آمریکا فکر می‌کرد، در نشست ورشو شرکت نکردند یا در سطح بسیار پایینی حضور داشتند، در نتیجه از منظر آمریکایی‌ها و تحلیل‌گران سیاسی، آمریکا شکست بزرگی را در ورشو خورد.

به گزارش کوله بار، عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نتایج نشست ورشو اظهار کرد: آمریکا طی چند دهه گذشته همواره سعی کرده با ایجاد یک نشست و جنگ روانی فوق‌العاده گسترده، به مواضع جمهوری اسلامی ایران تهاجم و حمله کند و هم پیمانانی را برای خودش دست وپا کند.

وی تصریح کرد: بعد از این‌که آمریکا به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد، فضای عمومی جهان و بین‌الملل به سمتی گرایش پیدا کرد که حق را به جمهوری اسلامی ایران دادند و ایران را کشوری که پایبند به تعهداتش و معاهدات بین‌المللی است، دانستند، حتی کشورهای اروپایی که معمولاً همراهی کرده و متحد بلامنازع آمریکا بودند، درباره مواضع آمریکا علیه ایران، با آمریکا همراهی نکردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین آمریکا چاره را در این دید تا کنفرانسی را در لهستان برگزار کند، دلایل مختلفی هم برای این کار داشت، شرایط لهستان به گونه‌ای بود که نیازمند به کمک‌های آمریکا بود، اگرچه ما در یک وقفه‌ای از تاریخ روابط خوبی با لهستانی‌ها داشتیم، در واقع آن‌ها یک بدهکار تاریخی نسبت به ما هستند، اما سعی کردند این کنفرانس را در آن‌جا برگزار کنند و وزیر خارجه‌شان با سفر به کشورهای مختلف به دنبال این بود تا سطحی عالی از مسئولین کشورهای مختلف را پای کار بیاورد که بتوانند در بیانیه پایانی و مباحثی که آنجا مطرح می‌شود، مواضع ایران را تضعیف کنند، لذا این مساله می‌توانست برای ترامپ و دولتش مفید باشد به ویژه بعد از انزوایی که در خروج از برجام به دست آورده بود.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: در نتیجه تلاش خیلی زیادی را انجام دادند، جنگ روانی زیادی را در دستور کار قرار دادند، مذاکرات زیادی انجام شد، اما در حقیقت یک دوئل بین سیاست‌های ما و آمریکا بود، در ارتباط با این‌که این کنفرانس به اهدافش برسد یا نرسد اگر کنفرانس به اهدافش می‌رسید از نظر وجهه بین‌المللی ایران را تحت تأثیر قرار می‌داد اما در غیر این‌صورت، آمریکا بود که شکست می‌خورد.

منصوری آرانی ادامه داد: اتفاقاً همین اتفاق رخ داد و برخلاف تصور آمریکا، کشورهای زیادی از ابتدا سعی کردند مخالفت کنند، هر کدام دلیلی برای عدم شرکت در این کنفرانس آوردند و آنچه که طی دو هفته گذشته شاهد بودیم، این بود که کنفرانس شکست بزرگی برای آمریکا خواهد بود، همین طور هم شد، دیدیم در دو روزی که کنفرانس برگزار شد اولاً وزرای خارجه زیادی شرکت نکردند دوماً خود لهستان هم سعی کرد با فرستادن نماینده‌ای به کشورمان این اطمینان را بدهد که موافق نیست که در خاکش علیه ایران اقدامی صورت گیرد یا مطلبی گفته شود.

وی اظهار کرد: بنابراین در این نشست مواضعی که لهستانی‌ها داشتند، به گونه‌ای تند نبود که علیه ما باشد، ضمن این‌که سایر کشورهایی هم که آمریکا فکر می‌کرد، شرکت نکردند یا در سطح بسیار پایینی حضور داشتند، در نتیجه از منظر آمریکایی‌ها و تحلیل‌گران سیاسی، آمریکا شکست بزرگی را در ورشو خورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: فکر می‌کنم نتیجه این کنفرانس از پیش هم مشخص بود، به علت این‌که شرایط جمهوری اسلامی ایران در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی به گونه‌ای مقتدرانه است که سایرکشورها حاضر نیستند روابط خودشان را با ایران کاهش دهند، آن‌ها ایران را به‌عنوان بازیگر بزرگ منطقه و بین‌المللی در صحنه سیاسی می‌شناسند.

منصوری آرانی همچنین بیان کرد: به طور کلی در بحث‌های بین‌المللی، کشورهایی که در این‌گونه موارد حساب آن‌ها دوئل‌گونه است، این‌که شکست بخورد یا پیروز شود، به اقتدار و توان بازیگران بر می‌گردد، لذا فکر می‌کنم ایران توان بازیگری در صحنه‌های بین‌المللی را دارد و به خوبی نقش ایفا می‌کند.

وی در پایان با بیان این‌که ایران بازیگر خیلی خوب منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: در همین مورد شاهد بودیم که نشست خوبی در سوچی برگزار شد، روند همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به خوبی مشهود و موفقیت آمیز بود. لذا به نظر می‌رسد ترامپ دست‌پاچه شده تا درباره داعش مطلبی را منتشر کند.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.