سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/01/10
ش, 1394/08/02 - 17:18

یادمان شهدای گمبوعه

به دنبال لشکرکشی قوای روسیه تزاری به خاک ایران در جنگ جهانی اول در سال 1293 ش، ایران صحنه یکی از مهم ترین مناقشات بین المللی شد. در این دوران به دلیل آنکه احمد شاه تقریباً سه هفته بود که در ایران تاج گذاری کرده و مجلس سوم هم تازه تشکیل شده بود و دولت قاجاریه قادر به تصمیم گیری موثری نبود و آمادگی و نیرویی برای دفاع از کشور نداشت، لذا علیرغم اعلان موضع بی طرفی ایران، بخش هایی از ایران به اشغال دشمن درآمد.
به دلیل اینکه در جنوب ایران مقابله با نیروهای متجاوز انگلیسی در مناطق «بوشهر»، «تنگستان» و «دشتستان» با هدایت علما سازماندهی شده بود، اقتضا می کرد که در منطقه خوزستان هم دفاع مردمی شکل بگیرد، لذا با فتوای مرحوم «آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی» از مراجع بزرگ نجف، نهضت مقابله با با نیروهای انگلیسی در خوزستان شکل دیگری یافت. اما به دلیل خیانت «شیخ خزعل» حاکم وقت خوزستان و ایجاد شکاف در صفوف مسلمین، نیروهای انگلیسی موفق شدند بصره را فتح کنند و بعد هم به سمت بغداد پیشروی کردند و در سال سوم جنگ، انگلیسی ها بغداد را تصرف کردند.
 
در خوزستان برخی طوایف عرب خوزستان، عشایر غیور و مومن دشت آزادگان، هویزه، بخش هایی از شادگان و منطقه «ویس» شامل طایفه «بنی طُرّف» در هویزه، طایفه عشایر «باوی» در «ویس»، عشایر «بنی لام» و همچنین عشایری از «بنی کعب» در مناطق حمیدیه، منجور، شادگان و همچنین منطقه «گمبوعه» به صورت پراکنده به مقابله با نیروهای متجاوز انگلیسی پرداختند و تعداد زیادی از آنها به شهادت رسیدند. منطقه گمبوعه کنونی که به صورت پارک جنگلی در آمده است، در 10 کیلومتری اهواز به سمت حمیدیه قرار دارد.
 
با شروع  جنگ تحمیلی جنگل گمبوعه محل استقرار و مبارزه نیروهای نظامی و مردمی در مقابله با دشمن برای ممانعت از اشغال اهواز بود. در عملیات بیت‌المقدس نیز قرارگاه قدس و بخشی از نیروهای عمل کننده در این منطقه استقرار داشتند. در طول جنگ به پوشش درختی این منطقه خسارات قابل توجهی وارد آمد که پس از جنگ بخش هایی از آن بازسازی و نهال کاری شد. به دلیل اهمیت دفاع مقدس مردمی که پیوند عمیقی با مرجعیت دینی در سال 1293 ش و نیز در هشت سال دفاع مقدس داشت به دستور رهبر معظم انقلاب در این منطقه «یادمان شهدای گمبوعه» در جوار قبور شهدای این منطقه احداث شده است.
 
منبع:
کتاب اطلس جغرافیای حماسی 1 (خوزستان در جنگ) صفحه 200
 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.