سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
یکشنبه 1403/02/16
ی, 1402/05/29 - 02:56

امام زاده اسماعیل فیروزکوه استان تهران

فیروزکوه شهری که اکثر کارشناسان معتقدند بیشتر افسانه ها و وقایع فارسی باستان از جمله داستان فریدون و ضحاک در آن شهر اتفاق افتاده است. این شهر دارای چشم اندازهای طبیعی بسیاری بوده و میزبان بیش از 40 بقاع متبرکه و امامزاده می باشد.آستان مقدس امامزاده اسماعیل به عنوان مشهورترین آستان مقدس این شهر شناخته می شود.این امامزاده از جاذبه‌های گردشگری مذهبی خیابان پاسداران شهرستان فیروزکوه ، یکی از خوش آب‌و‌هوا‌ترین شهرستان‌های استان تهران واقع شده است. 

طبق گفته‌ها به نظر می‌آید که امامزاده اسماعیل (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است وگفته می شود که امام زاده اسماعیل در زمان جوانی خود ، وقتی از وقایع شیعه در منطقه طبرستان و در پی آن استقرار زیدیه مطلع شد ، با هدف کمک به این گروه در فیروزکوه استقرار یافت. وقتی اخبار امامزاده اسماعیل به گوش حاکمان بنی عباس رسید، چون آنها از افزایش قدرت شیعیان می ترسیدند، تصمیم گرفتند که علیه ایشان توطئه کنند. بنابراین، در به خانه امامزاده اسماعیل حمله کردند و آن امام را محاصره کردند و پس از یک جنگ سنگین ایشان را به شهادت رساندند .

اولین بقعه‌ای که برای این امامزاده ساخته شده مربوط به قرن ششم یا هفتم هجری بوده که این بنا در سال‌های اول انقلاب اسلامی تخریب شده و امروز بنایی دو طبقه بر روی آن ساخته شده است. بنای قدیمی راه‌روهایى کوچک همراه با چند اتاق و گنبدى بر روى آن را شامل بوده استتاریخ احداث بناى جدید سال 1401 هجری قمرى است که بر روى ضریح امامزاده حک کرده‌اند.

امروزه تمام سطح نماى داخلى امامزاده و سقف آن آینه‌کارى شده و کف آن نیز سنگ‌فرش شده است. اگر به برخی از پله ها در جنوب مقبره امامزاده اسماعیل توجه کنید ، میبینید که یک منبع آب در حال خروج است.در طرفین صحن اصلی، فضاهایى جهت ارائه‌ی خدمات بهتر به زائرین در نظر گرفته و ساخته شده که نماى سطح همه‌ی آن‌ها از سنگ است. بنابراین بقعه‌ی این امامزاده از امکاناتی جهت پذیرایى از زائرین برخوردار است. 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.