سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
چهارشنبه 1403/02/12
ی, 1402/05/29 - 03:36

پل تاریخی نَمیر دماوند استان تهران

پل تاریخی "نمیر" که به نام " زنجیر رودهن دماوند" نیز معروف است در  در یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل نمیر با قامتی کشیده و رعنا و برخورداری از قوسهای تیز جناغی در ردیف آثار منحصر به فرد استان تهران قرار دارد که شاید نظیر آن را کمتر بتوان در این استان یافت.

اين پل در جبهه‌ي شرقي رودهن و حد فاصل بين جاده‌ي تهران - فيروزكوه و تهران ـ آمل در محله‌ي نمير واقع شده است.که در  جهت شمال غرب و جنوب شرقی روی دره نسبتا عمیقی که رودخانه فصلی رودهن از آن عبور می کند، احداث شده است .

پل نمیر رودهن جزء قدیمی ترین جاهای دیدنی رودهن است که قدمت آن به 1200 سال پیش یعنی دوران حکومت ساسانیان برمیگردد. با اینکه گفته می شود در دوران ساسانیان ساخته شده اما عمده تغییرات، مرمت و بازسازی آن در دوران صفویان صورت گرفته یعنی حدود 300 سال پیش برای همین خیلی ها بر این باورند که قدمت پل نمیر رودهن هم به دوران صفویان برمیگردد و این پل در آن زمان ها ساخته شده چراکه برخی از طراحی های پل، مواد و مصالحی که برای ساخت آن استفاده شده، اندازه و شکل آجر ها و غیره این موضوع را به خوبی نشان می دهد.
قوس دهانه پل به شکل جناغی و از جنس آجر می باشد. مصالح اصلی بکاررفته در پل سنگ لاشه و ملات ساروج است.

به غیر از پایه های پل که با قرار گیری در معرض برخورد سنگ و چوب سیلابهای فصلی طی سالیان متمادی کمی فرسایش یافته، قوس و بدنه بنا به رغم قدمت زیاد همچنان مستحکم در جای خود ایستاده است. شورای اسلامی و شهرداری رودهن با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری در جهت حفظ میراث با ارزش فرهنگی و تاریخی به مسدود کردن این اثر مهم  اقدام کردند تا دیگر هیچ خودرویی از روی پل عبور نکند.

این پل تاریخی  در 30 کیلومتری پایتخت، نواحی شرقی رودهن، حدفاصل میان دو محور مواصلاتی دماوند - فیروزکوه و هراز، بر فراز دره ای سرسبز و بر روی رودخانه ای فصلی در خیابان باهنر خودنمایی می کند.

وجود آب و هوایی دلپذیر در میان باغات مثمر و خانه های ویلایی در اطراف این بنای کهن علاوه بر ارزش تاریخی بر قدر و قیمت شاخص طبیعت گردی آن نیز می افزاید.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.