سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/02/28
چ, 1393/09/12 - 07:13
گفت وگوی با سرهنگ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع)

همکاری ارتش و سپاه رمز آزادی بستان در عملیات طریق القدس

روز نهم آذرماه، مصادف با سالروز عملیات طریق القدس که منجر به آزادسازی شهر مرزی بستان در 1360 شد، یادآور حماسه های رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران است، ...

به همین مناسبت رو به روی امیر سرتیپ دوم ستاد، رضا آذریان فرمانده لشکر 77 پیروزثامن الائمه (ع) نشستیم تا با او همراه شدیم و از خاطرات آن روزهای دفاع مقدس بشنویم.

 وی با رویی گشاده از ما پذیرایی کرد و تأخیر حضورمان را که با روحیات یک نظامی منظم ارتش سازگار نیست و باعث به هم خوردن ترتیب برنامه هایش شده بود، با بزرگواری، اصلاً به رویمان نیاورد.گفت و گوی زیر حاصل گپ و گفت صمیمانه دو ساعته مان درباره عملیات طریق القدس "ویژه آزادسازی بستان" است.

 امیر آذریان ،جناب عالی به عنوان یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی چه تعریفی از ارتش و نیروی جنگنده و مدافع ایران اسلامی دارید؟

- با درود و صلوات به روان پاک شهدای دفاع مقدس و شهدای گرانقدر عملیات طریق القدس و آزادسازی مناطق بستان و تنگه چزابه باید بگویم ارتش در جمهوري اسلامي ايران يعني حفاظت و حراست از آرمان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و حفظ و برقراري امنيت در مرزهاي جمهوري اسلامي ايران.  در یک کلام ارتشي شخصي است که در موضوعات معنوي، اعتقادي و نظامي در نظام جمهوري اسلامي ايران تربيت شده و فردي گوش به فرمان ولي فقيه و پا در رکاب ايشان است.

 به عملیات طریق القدس و آزادسازی مناطق بستان و تنگه چزابه اشاره کردید، با توجه به روزهایی که یاد آور آن عملیات پیروزمندانه است، در این باره بیشترتوضیح دهید.

- همانطور که در جریان عملیات دفاع مقدس هستید، پس از عملیات پیروز ثامن الائمه، فرماندهان ارشد سپاه و نیروی زمینی ارتش به این نتیجه رسیدند تا با مشارکت نیروهای ارتش و نیروهای بسیج مردمی نیروهای دشمن را در یک نقطه از پا درآورند. در آن هنگام شهید صیاد شیرازی طی حکمی از سوی حضرت امام با درجه سرهنگی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شده بودو ارتش در تکاپوی تجهیز و تقویت ارتش بودکه این عملیات خودباوری و اقتدار را به ارتش بازگرداند.

  این تصمیم برای ارتش گرفته شد یا نیروهای سپاه و بسیج نیز شرکت داشتند؟

- در آن زمان طرح های جدیدی برای بیرون راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران به بحث گذاشته می شد و نهایتاً براساس توافق و هماهنگی فرمانده وقت نزاجا(نیروی زمینی ارتش) و مسؤولان سپاه پاسداران که طرح های عملیاتی مشترکی با نام واحد کربلا نامگذاری شد، عملیات مشترک بود. البته این طور به نظر می رسید که به حدود 12عملیات برای بازپس گیری مناطق اشغال شده نیاز است، لکن بنا شد 3طرح که اولویت داشت همزمان تهیه و اجرا شودو خوشبختانه خروجی واجرای خوبی هم داشتیم.

 این تصمیمها چه نتایجی را در بر داشت؟

- در نتیجه پس از عملیات موفق ثامن الائمه عملیاتهای طریق القدس، فتح  المبین و بیت المقدس انجام شدندکه در سر افرازی نیروهای مدافع نقش مهمی داشتند و از نکات جالب توجه این عملیات می توان به ایجاد اولین قرارگاه مشترک عملیات سپاه  و ارتش اشاره کرد که به صورت مشترک فرماندهی می شدو در نوع خود ارزشمند بود.

اهداف خاصی از نظر نظامی و سوق الجیشی موردنظر قرار گاه بود ؟

- بله یک سری از اهداف منطقه ای و ملی ویژه برای عملیات طریق القدس متصور بود که خوشبختانه به آن رسیدیم ومی توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- جلوگیری از سازماندهی دشمن و انهدام نیروهای آنها در حالی که مدت زمان زیادی ازعملیات ثامن نمی گذشت.

- قطع ارتباط دشمن از جبهه شمال به جنوب.

- تعیین و تصرف تنگه استراتژیک چزابه.

- آزادسازی بستان و 70 روستای منطقه سوسنگرد و رسیدن به مرز بین المللی واثبات توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی.

 به صورت خلاصه بفرمایید که این عملیات چه  نقشی در حمایت رهبر فقید انقلاب از ارتش جمهوری اسلامی داشت؟

-  این عملیات با رمز یا حسین(ع) در روز دوم ماه صفر آغاز شدوحضرت امام(ره) این عملیات را فتح الفتوح دانستند و پیروزی در آن را به ملت ایران و فرماندهان شجاع تبریک گفتند، قبل از آن که پیروزی بزرگ خوزستان را تبریک بگویند.

 امیرآذریان عزیز، با توجه به اینکه شهدا مهمترین نقش را در پیروزی عملیات و سربلندی ملت در عرصه های منطقه ای وجهانی  داشتند، در این باره چه پیامی دارید؟

-  تجلیل از خانواده های شهیدان قدرشناسی از مجاهدت شهدا و مایه استمرار روحیه شهادت پذیری در جامعه است و بایدقدر آنان را بدانیم، زیرا امنیت امروز ایران به برکت خون شهدای دفاع مقدس ومرزبانان کشور است. اگر امروز ایران اسلامی در دنیا اقتدار و عزت دارد، همه آنها به برکت خون شهیدان است و خدمت به خانواده شهدا، وظیفه دینی و اسلامی ماست که می تواند فرهنگ جهاد و ایثار را در جامعه نهادینه کند و نسل فعلی را بااهداف والای آنان آشنا سازد.

 
نکته‌های خواندنی عملیات به نقل ازامیر آذریان

بستان در روزهای ابتدایی جنگ به اشغال درآمد و آزادسازی آن از 26 شهری که صدام قصد اشغالشان را داشت، تنها 2 شهر گرفته شد.چزابه آنچنان از نظر موانع و استحکامات قوی بود که هنوز آثار آن در دو منطقه پابرجاست؛ حتی یادم هست زمانی که پس از جنگ در آن منطقه مسؤولیت فرماندهی گردان را برعهده داشتم، بارها با مین مواجه شدم.

این منطقه از نظر حرکت تجهیزات و خودروها به دلیل رملی بودن سخت بود و برای دشمن یک غافلگیری تمام عیار بود.

همچنین ارتش با شرکت در ساخت جاده ای که برای عملیات در نظر گرفته شده بود، همراه با رزمندگان جهاد سازندگی، توان گردان های مهندسی خود را به بوته امتحان گذاشت که با عنایت خداوند سرافراز از این آزمون بیرون آمدند. از عوامل مهندسی ارتش می توان به یگان های زیر اشاره کرد:

تیپ 1 لشگر77، گردان توپخانه لشگر77، نیروی هوایی ارتش و هوانیروز، 12تیپ زرهی پیاده.

نتایج عملیات:

- آزادسازی 650 کیلومتر مربع از خاک ایران.

- به دست آوردن تنگه استراتژیک چزابه.

- قوای سپاه سوم ارتش عراق تجزیه شد.

- به دست آوردن ابتکار و تجربه عبور از زمین های رملی در جنگ.

غنایم و تلفات:

- 85000 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

- 546 نفر اسیر شدند.

- 230 دستگاه تانک و نفربر منهدم شدند.

- 13 هواپیما و 5 هلیکوپتر منهدم شدند.

- ماشین آلات راه سازی زیادی از بین رفت.

- 250 عدد انواع خودرو سبک و سنگین منهدم شدند.

- از بین فرماندهان ارشدعراقی 4 نفر به هلاکت رسیدند و یک تن مجروح شد.

انتهای پیام/م

منبع: قدس آنلاین

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.