سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
دوشنبه 1403/02/31
ش, 1393/03/31 - 11:20
در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه

روحانی: هیچ‌کس حق ندارد به دادگاه‌ها فشار بیاورد/چرا گاهی اصل برائت فراموش می‌شود؟

کوله بار:رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم پی‌گیری راه اعتدال در کشور، منطقه و جهان، گفت: بداخلاقانی که فکر می‌کنند راه پیشرفت آنها، اتهام و درشت‌گویی و حتی افتخار کردن به آن است، هنوز در جامعه ما وجود دارند.

به گزارش کوله بار، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در همایش قوه قضائیه که با حضور رؤسای سه قوه برگزار شد، به سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی اشاره کرد و افزود: بهشتی و یارانش شهید شدند اما وظیفه ما همچنان بر دوش ما باقی است تا راه او را ادامه دهیم.

وی با انتقاد از رواج خشونت و افراطی‌گری بویژه در منطقه خاورمیانه، تاکید کرد: خشونت و افراطی‌گری بالاترین خطر برای اخلاق، امنیت، ثبات و دستیابی به اهداف بوده و هست. راه، راه عدالت، اعتدال، میانه‌وری و اجرای صحیح و پیروی درست از سیره و روش نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: شهید بهشتی از میان ما رفت اما قوه قضائیه‌ای آبرومند، اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت. امروز دارای قوانینی مترقی، یک قانون اساسی مترقی و دادگاه‌ها و داروی‌هایی هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و قوانین و مقررات مدرن و قابل قبول است.

روحانی با اشاره به دشواری‌های کار قوه قضائیه، تصریح کرد: کاری بس سخت و سنگین بر دوش قضات کشور و همه آنهایی است که در عدل‌گستری و دادگستری مشغول تلاش و فعالیت هستند. هیچ قوه و مقامی نمی‌تواند بر عملکرد عادلانه و مستقل قوه قضائیه تأثیر بگذارد و دولت نیز وظیفه خود می‌داند که به دستگاه قضایی کمک کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در کشور از بالاترین مقام که رهبری معظم انقلاب است تا همه مردم در برابر قانون مساوی و یکسانند و قاضی می‌تواند نسبت به هر مقامی که دارای هر مسئولیتی باشد اگر تخلف و شاکی داشته باشد در چارچوب قانون نسبت به او رسیدگی کند.

وی با مورد توجه قرار دادن وظایف رئیس قوه مجریه، گفت: هر سه قوه نسبت به رأی مردم تکریم می‌کنند و خواهند کرد و خوشحالند که به ملت ایران و مردم عزیزم بگویم که یکی از آثار انتخابات بزرگ 24 خرداد سال گذشته که مقام معظم رهبری آن را حماسه خواندند همراهی و همکاری رؤسای سه قوه در کنار هم بود.

روحانی همچنین به مباحث فرهنگی اشاره و تاکید کرد: برخی در مورد فرهنگ و اقتصاد و مسائل اجتماعی، نگاهشان فقط به دولت است در حالیکه دولت بخشی از وظایف را می‌تواند بر دوش بگیرد و بار اصلی بر دوش مردم است و ما باید زمینه حضور مردم را در امر فرهنگ و اقتصاد و مسائل اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه "ما باید فرهنگمان را اصلاح کنیم"، افزود: برخی از مردم و جامعه سرمایه‌دار را ضد ارزش می‌پندارند. وقتی عده‌ای سرمایه را نجس می‌دانند و فقر را افتخار، کشور ما به مقصد نمی‌رسیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "اینجا قوه قضائیه مستقل است"، گفت: احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها حق دارند نقد کنند اما نمی‌توانند حکم صادر کنند. حکم فقط در یک جا صادر می‌شود و آن، دادگاه صالحه است. به غیر از مواردی که دادگاه صالحه جرم می‌داند، اصل برائت همه‌جا حاکم است.

روحانی با تاکید بر اینکه "هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه‌ها یا به یک قاضی فشار بیاورد"، تصریح کرد: چطور می‌شود که گاهی اصل برائت فراموش می‌شود و بیل به کمر این اصل می‌خورد؟ هیچ‌کس حق ندارد علیه کسی، حزبی یا گروهی حکم صادر کند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.