سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
یکشنبه 1403/02/30
س, 1393/07/22 - 08:03
آیت الله قرهی:

روند فعلی دانشگاه‌ها، اخلاق‌مداری را در دانشجویان ترویج نمی‌کند

آیت الله قرهی گفت: اگر قرار بود دانشجویان دانشگاه‌ها با چند ترم ملبس به اخلاق شوند اکنون دانشگاه‌ها باید متحول می‌شد

به گزارش کوله بار، آیت‌الله روح‌الله قرهی دقایقی پیش در چهارمین دوره آموزشی سرگروه‌های شجره طیبه حلقات صالحین ویژه برادران (تهران و استان‌ها) در مشهد مقدس اظهار کرد: شجره طیبه صالحین بر دوش بسیجیان است و در این زمینه این عزیزان باید تلاش بسیار زیادی داشته باشند.

وی افزود: بسیجی واقعی خلاق است و واقعیت‌های جامعه را درک می‌کند، زیرا تنها در این صورت است که ما می توانیم واقعیت‌های جامعه را درک و تحلیل کنیم و تنها در این صورت است که می‌توانیم بگوئیم ما جزو گروه صالحین هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که ما در ذهن خود داریم این است که اخلاق را درس قرار داده‌ایم و این در حالی است که اخلاق درس نیست بلکه راهی برای انسان شدن است و اخلاق زندگی است.

آیت الله قرهی بیان کرد: اخلاق شب و روز و خانواده و تمامی مسائل زندگی است و به این معنی است که اخلاق ظرف دین است که اولیای خدا و عامل به اخلاق الهی دین و اخلاق را مجموعه قوانین الهی برای رشد و تعالی بشر دانسته‌اند که اگر این گونه باشد خود دین انسان را رشد داده است.

موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) حیات را دارای دو بعد دانست و افزود: دو گونه حیات وجود دارد که یکی حیات ملموس است و دیگری حیات غیرملموس که به دلیل روحیات ضعیف انسان‌ها ما درکی از آن نداریم و همان طور که در آیات و روایات بیان شده است تمامی مباحث علمی از زمان آدم ابوالبشر تا پیامبر اکرم(ص) و پس از آن تا هنگام دمیده شدن صور اسرافیل در دین وجود دارد.

وی گفت: علم اصول اخلاق عالی است و مجموعه قوانین دین اگر در کسی به عنوان دیندار وجود داشته باشد کافی نیست.

آیت الله قرهی با بیان اینکه تدریس اخلاق در دانشگاه‌ها کافی نیست بیان کرد: آیا این گونه است که می‌شود قرآن فرع باشد اما علم و اصول اصل باشد و اگر قرار بود دانشجویان دانشگاه‌ها با چند ترم مختلق شوند اکنون دانشگاه‌ها باید مختلق و متحول می‌شد و دارای دکتری اخلاق و انسان بودن فقط الفاظ است و این گونه انسان مختلق به اخلاق الهی نمی‌شود.

وی افزود: اخلاق درس ندارد بلکه آدم باید در عمل در خود و زندگی نشان دهد.

موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) به معانی اخلاق پرداخت و گفت: انسان تا تزکیه نشود و مختلق به اخلاق الهی نباشد فایده‌ای ندارد و صالحین باید کاری کنند که اخلاق اصل زندگی انسانها و جامعه قرار گیرد.

آیت الله قرهی به سخنان امام راحل درباره اخلاق و درک درست آن در جامعه پرداخت و تصریح کرد: ای کاش از اول انقلاب این طور بود که امام راحل فرمودند برای قضات صبح که می‌آید یک جلسه درس اخلاق بگذارید و در هنگام غروب که می‌روند جلسه دیگری با موضوع اخلاق بگذارید.

وی تاکید کرد: اگر شما بحث اخلاق را برای قضات برپا کردید اگر هر دو طرف دعوی راضی از محکمه بیرون می‌آیند، اگر این مسئله برای تمامی مسئولان اجرا شود اکنون ما مشکل دیگری نداریم.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.