سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
یکشنبه 1403/02/23
د, 1393/10/29 - 12:10
تحلیلگر سیاسی مالزی:

غرب توان مقابله با ایران را ندارد

روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی مالزیایی روز دوشنبه تاکید کرد استقامت ایران در مقابل تحریم های همه جانبه و نقش مهم ایران در خاورمیانه، غرب را حاضر به ادامه مذاکرات هسته ای کرده است.

به گزارش کوله بار، 'کازی محمود' روزنامه نگار برجسته مالزیایی  تصریح کرد 'شاید غرب بتواند در مقابل کشورهایی همچون عراق، افغانستان، لیبی و سوریه قدرت نمایی کند، اما ایران کشور متفاوتی است که غرب می داند توان مقابله با آن را ندارد. از این رو ادامه مذاکرات هسته ای و توافق با ایران نتیجه معقولی است که غرب و به رهبری آن آمریکا به آن دست یافته است.

وی که موریسی الاصل است در ادامه، گفت که اعمال تحریم بر ضد ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نتوانسته است ایران را به زانو درآورد.

وی گفت: ایران با پشت سر گذاشتن تحریم های همه جانبه غرب به پیشرفت علمی زیادی در بخش های مختلف دست یافته است. پیشرفت واقعی ایران در بخش نظامی را می توان در کمک های فعلی این کشور به عراق مشاهده کرد که این امر نشان می دهد ایران نه تنها در امور داخلی خود رشد کرده است بلکه تحریم ها نتوانسته از تاثیرگذاری ایران در منطقه خاورمیانه نیز بکاهد.

کازی محمود در ادامه تاکید کرد 'غربی ها باید غرور را کنار بگذارند و به قدرت ایران در منطقه خاورمیانه اذعان کنند'.

وی در مورد دلیل مخالفت غرب با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، گفت: نگاهی به تاریخ نشان می دهد آمریکایی ها تنها به منافع خود می اندیشند و اگر در مسیر تامین اهداف آنها مانعی وجود داشته باشد همه تلاش خود را به کار می گیرند که از آن عبور کنند.

این روزنامه نگار مالزیایی تصریح کرد 'آمریکایی ها خواستار تسلیم ایران در مقابل آنها هستند، اما اتحاد بین ملت ایران مانع از تسلیم این کشور در مقابل آمریکا شده است. اسناد و شواهد نشان می دهد این اتحاد در آمریکا نیز وجود ندارد'.

وی گفت: شخصا معتقدم غرب خواستار توافق با ایران نیست، اما وقوع برخی از حوادث در سطح منطقه ای و جهانی باعث شده است غرب سیاستی متفاوت تر از سال های گذشته در قبال ایران در پیش گیرد.

کازی محمود تصریح کرد: ظهور گروه تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز تاکنون نتوانسته با آن مقابله کند، بلکه گسترش قلمرو تحت اشغال داعش نیز به طوری ماهیت این ائتلاف را زیر سئوال برده از جمله مواردی است که باعث تغییر سیاست غرب در قبال ایران شده است.

این تحلیگر مالزیایی در ادامه گفت که امضای یاداشت تفاهم ساخت نخستین نیروگاه هسته ای اردن با روسیه نیز از دیگر مواردی است که به طور قطع بر افکار عمومی جهان تاثیرگذار است. این مساله که ایران به رغم اینکه همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده اما مورد پذیرش غرب قرار نگرفته است با امضا ساخت نخستین نیروگاه هسته ای اردن به وسیله روسیه این سئوال را مطرح می کند که چگونه ایران حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را ندارد، ولی اردن این حق را دارد.

کازی محمود معتقد است ایران و غرب در تهایت به توافق دست می یابند، اگر چه زمان دستیابی به چنین توافقی به شرایط و خواسته های دو طرف بستگی دارد.

وی در مورد پیشرفت علمی ایران به رغم تمام تحریم های غرب نیز گفت: کشورهای اسلامی پیش از این در زمینه های علمی پیشرو بوده اند و نام دانشمندان ایرانی در بخش ها و عرصه های مختلف علمی می درخشد.

این روزنامه نگار در پایان گفت که انقلاب اسلامی ایران که نمونه موفقی از یک نیروی استبدادستیز در عصر جدید بوده است در عرصه سیاسی و اقتصادی رشد قابل توجهی داشته است و لازم است بر انقلاب علمی نیز تاکید بیشتری کند.

انتهای پیام /م

ایرنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.