سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
دوشنبه 1403/02/17
پ, 1401/01/11 - 12:55

آشنایی با چند یادمان دفاع مقدس در جنوب کشور

پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا کاروان های راهیان نور در یادمان های دوران هشت سال دفاع مقدس حضور یافتند.

به گزارش کوله بار، این روزها که روزهای بهاری راهیان نور است و بعد از  دو سال وقفه به دلیل گسترش کرونا می‌توانید با خودروی شخصی یا به همراه کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران جنگ تحمیلی سفر کنید، برای آشنایی هر چه بهتر مروری بر تاریخچه برخی از یادمان های دوران هشت سال دفاع مقدس داریم.

یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آبادان

ارتش دشمن که طعم تلخ درگیر شدن با مدافعان مردمی را در خرمشهر چشیده بود،‌ به دنبال راهی برای نفوذ به آبادان می‌گشت تا با مدافعان شهر روبرو نشود. در شب هشتم آبان‌ماه، عراقی‌ها در منطقه کوی ذوالفقاری از رود بهمن‌شیر گذشتند و وارد جزیره آبادان شدند. دریاقلی سورانی که در آن محل زندگی می‌کرد، عراقی‌ها را دید و خبر حمله آن‌ها را به بچه‌های مسجد رساند و سپس به مقر سپاه و از آنجا به مقر ارتش،‌ جهاد، کمیته، ژاندامری، شهربانی، گروه فدائیان اسلام (با فرماندهی شهید سیدمجتبی هاشمی و شهید شاهرخ ضرغام) و در نهایت نزد حجت‌الاسلام جمی (امام جمعه آبادان) رهسپار و مسؤولان را از تهاجم دشمن آگاه ساخت. نیروهای داوطلب مردمی به همراه رزمندگان اسلام به مقابله با دشمن پرداختند و با تارومار کردن دشمن حماسه کوی ذوالفقاری را خلق کردند. این دشت یکی از محورهای عملیاتی شکست حصر آبادان بوده است.

یادمان شهدای پادگان دو کوهه

نام منطقه و پادگانی است که در چهار کیلومتری شمال غرب شهر اندیمشک و در مجاورت جاده خرم‌آباد ـ اندیمشک قرار دارد. پادگان دوکوهه قبل از انقلاب، پادگان پشتیبانی لشکر ۹۹ زرهی اهواز و از مقرهای نظامی جنوب غرب کشور محسوب می‌شد که در بهمن ۱۳۶۰ در اختیار تیپ تازه‌ تأسیس ۲۷ محمد رسول الله (ص) به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان قرار گرفت. این پادگان عقبه یگان‌های عمل‌کننده در عملیات فتح‌المبین بود. لشکر ۱۰ سیدالشهدا نیز در همین پادگان راه‌اندازی شد. امروز نام سردار بی‌نشان حاج احمد متوسلیان بر تارک پادگان دوکوهه می‌درخشد. حسینیه حاج همت، زمین صبحگاه،‌ ساختمان گردان‌ها و حسینیه گردان تخریب از نقاط به یادماندنی دوکوهه هست. در جوار حسینیه شهید همت، چهار شهید گمنام آرمیده‌اند که زیارتگاه زائران و راهیان سرزمین نور هستند. در نهم فروردین ۱۳۸۱ رهبر انقلاب در این یادمان با مردم منطقه و زائران راهیان نور دیدار و سخنرانی کردند.

یادمان شهدای عملیات محرم (شرهانی)

منطقه عملیاتی شرهانی در جنوب شرق دهلران روی ارتفاعات حمرین قرار دارد و حد شمالی منطقه عمومی فکه محسوب می‌شود. در کیلومتر ۲۵ جاده دهلران ـ اندیمشک در منتهی‌الیه جاده عین خوش ـ چمسری (جاده شهید خرازی) و در نزدیگ پاسگاه چمسری، یادمان عملیات محرم قرار دارد. این یادمان در واقع مقر گروه تفحص لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اصفهان بود که در این منطقه و محدوده فکه شمالی و زبیدات عراق به تفحص شهدا می‌پرداختند. شهدای تفحص‌شده را در معراج شهدای آن نگهداری می‌کردند و سپس به معراج شهدای اهواز انتقال می‌دادند. عملیات محرم در آبان‌ ۱۳۶۱ در این منطقه انجام گرفت. همچنین در عملیات ارتش عراق در ۲۱ تیر ۱۳۶۷، در این منطقه تعدادی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند و عده‌ای نیز مفقود شدند.

انتهای پیام

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.