سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
دوشنبه 1403/02/17
پ, 1402/01/03 - 10:57

آشنایی با یادمان طلائیه

منطقه طلاییه در منتهی الیه جنوب غربی دشت آزادگان واقع‌شده است. مرز ایران در محدوده طلاییه به‌ صورت یک زاویه قائمه است که به آن "دال طلاییه" گفته می‌شود. یکی از محورهای اصلی حمله عراق در روزهای اول جنگ، محور نشوه – طلاییه – کوشک – اهواز بود.

به گزارش کوله‌بار؛ مرز ایران و عراق در میانه استان خوزستان بصورت یک زاویه ۹۰ درجه دراومده که منطقه طلائیه دقیقا در اون زاویه قرار گرفته و به دال طلائیه معروف است. اینجا منطقه ای بیابانی است که البته در فصول پربارش بدلیل قرار گرفتن در کنار هورالعظیم، در محاصره آب می افتد و منطقه ای باتلاقی می‌شود. یکی از پاسگاه های مرزی ایران در اینجا واقع شده بود و طلائیه یکی از محورهای تهاجم نیروهای عراقی به خاک ایران بود که چند عملیات دفاع مقدس از جمله عملیات های خیبر و بدر در این منطقه صورت گرفت. در میان جبهه‌های جنوب، سنگین‌ترین نبردها اول در شلمچه صورت گرفت و بعد در طلاییه. شهیدان مهدی و حمید باکری و شهید همت در این منطقه به شهادت رسیدند.

طلائیه

یادمان طلائیه با شعار مقاومت معروف است و یکی از مهم ترین محور های عملیات خیبر بوده که لشکر 27 محمد رسول الله و لشکر 14 امام حسین در این منطقه عملیات انجام داده اند،بسیاری از رزمندگان که حدودا 1100 نفر بوده شهید شده و در تفحصی که در این منطقه انجام شده پیکر حدود 300 شهید که از محورهای طلائیه و محور جمهوری تا دژ امام باقر علیه السلام بوده اند پیدا شده است.

طلائیه

عراق بارها این منطقه را بمباران شیمیایی کرده‌است. از این جمله حملات: در پدافند عراق علیه عملیات خیبر از ۶ اسفند ۱۳۶۲ تا ۱۶ فروردین ۱۳۶۳ با گازهایی چون خردل، تابون و فسژن طلائیه بمباران و سمپاشی شد، همچنین نیزارهای منطقه با بمبهای آتش‌زا و فسفری به آتش کشیده‌ و تا پایان جنگ از سوی عراق آب از کانال سوئیب بسوی طلائیه سرازیر شد و آخرین حملات شیمیایی عراق در این منطقه، در تاریخ ۴ تیر ۱۳۶۷ برای ستاندن جزیره مجنون از دست نیروهای ایرانی بود.

حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) و یادمان شهدای جنگ تحمیلی در طلائیه یکی از مناطق مورد بازدید کاروان های راهیان نور و سایر مسافران در تعطیلات نوروزی است. در مکانی که این حسینیه در آن بنا شده، تعداد زیادی از پیکرهای شهدا یافت شد از آنجایی که تفحص این منطقه با ذکر یا ابوالفضل العباس شروع شده و در آنروز شهدایی که پیکرشان پیدا می‌شد اکثرا نام یا نام خانوادگی شان همنام با ابوالفضل و یا عباس یا ترکیبی از این دو بوده است به همین خاطر اینجا یادمانی شد برای شهدای طلائیه. بقایای خاکریزهای عراقی و همچنین اداوات جنگی مثل تانک ها همچنان در این منطقه دیده می شود.

این یادمان در 8 کیلومتری غرب پاسگاه طلاییه قدیم و در منتهاالیه جنوب غربی مرز (در نزدیکی قسمت دال طلاییه) و در فاصله 300 متری سه‌راهی شهادت قرار دارد. باوجودآنکه عملیات اکتشاف نفت، این مناطق را تا حدی دستخوش تغییر کرده، اما دژها و خاکریزهای عملیاتی در جنوب و غرب این یادمان هنوز مشهود است.

یادمان طلائیه

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.