سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
پنجشنبه 1403/02/13
د, 1393/09/10 - 07:34

برتری های ناوشکن ایرانی جماران

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) به عنوان نخستین ناوشکن ساخت کشور با تکیه بر پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا همچون خورشیدی درخشان در آب های آزاد و بین المللی می درخشد.

به گزارش کوله بار، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نیروی تجهیزات محور است و همواره برای دستیابی به پیشرفته ترین تجهیزات رزم دریایی تلاش می کند.

در این راستا پس از غرق شدن ناوشکن سهند و خسارت دیدن ناوشکن سبلان در مقابله با متجاوزان آمریکایی، کمبود ناوشکن کلاس واستر در این نیرو احساس می شد، از اینجا بود که اندیشه ساخت یک ناوشکن تمام ایرانی به نام (جماران) در ذهن خلاق و پویای مهندسان نداجا شکل گرفت.

در این رهگذر متخصصان و صنعتگران کارخانجات نیروی دریایی که در طول هشت سال دفاع مقدس، تعمیر ، نگهداری و بهینه سازی اغلب تجهیزات پیشرفته موجود در نیروی دریایی ارتش را در کارنامه خود ثبت کرده بودند با همت بلند خود و حمایت و هدایت مقام معظم رهبری بستر ساخت شناور یاد شده را فراهم کردند.

اکنون با یاری خداوند سبحان این ناوشکن تمام ایرانی در آب های آزاد و بین المللی قادر به عملیات علیه اهداف سطحی ، زیرسطحی و هوایی و توانایی حمل انواع بالگرد را نیز دارد.

این شناور رزمی تمام ایرانی دارای یک پد مخصوص نشست و برخاست بالگرد روی پاشنه می باشد و سامانه رادیویی و رمز کنندگان ایرانی پیشرفته آن همراه با تجهیزات راداری و الکترونیکی منحصر به فرد به جماران قدرت عملیات جنگ ضدالکترونیک را نیز می دهد.

تجهیزات رادیویی و مخابراتی این شناور با فناوری و دانش روز منطبق است و رانش مطلوب و امکان تامین انرژی برق از نقاط مختلف از دیگر ویژگی های این شناور ساخت ایران است تا اگر قسمتی از ناوشکن مورد اصابت قرار گرفت، ادامه ماموریت ممکن باشد و انرژی مورد نیاز به راحتی تامین شود.

این ناوشکن تمام ایرانی به استابلایزر و بالچه هایی مجهز است که می تواند در اقیانوس و شرایط توفانی، تعادل خودش را حفظ کند و سامانه (ای.اس.ام) یا سامانه پشتیبانی جنگ الکترونیک آن به محض آنکه رادار هواپیمای دشمن روی ناو قفل شد، مشخصات تهدید را ارائه می دهد و سامانه دفاعی را هوشیار می کند تا بلافاصله با ایجاد دیواره آتش، هدف مورد اصابت قرار گیرد.

از دیگر ویژگی های این ناوشکن تمام ایرانی آمادگی برای حملات شیمیایی، بیولوژیک و تشعشعات هسته ای و دارا بودن کاشف های اماکن آلوده، دزمیترهای هسته ای، سامانه تصفیه کننده هوا، سامانه پریویتینگ و حمام رفع آلودگی است.

سرعت این ناوشکن از ناوهای همکلاس خود بیشتر است و به 28 گره دریایی می رسد یعنی بیش از 50 کیلومتر در ساعت و این برای یک شناور، سرعت زیادی به حساب می آید.

از دیگر نقاط قوت این شناور رزمی شناسایی اهداف سطحی، هوایی و زیرسطحی به وسیله سامانه های رادار های سطحی- هوایی سونار آن است که در دو باند مجزا عمل کرده و جدا از هم قرار دارند تا قادر به شناسایی تمام امواج در باندهای مختلف باشند.

علاوه بر این این ناوشکن ساخت ایران از نظر جنگ افزار مجهز به سلاح های نقطه زن با دقت بسیار بالاست که می توان از دو توپ 20 میلیمتر و یک قبضه توپ دریایی 76 میلیمتری برای اهداف دور و نزدیک و سامانه های موشک نور و رعد برای اهداف سطحی دوردست و یک توپ 40 میلیمتری نام برد.

همچنین در این ناوشکن تمام ایرانی 6 تیوپ اژدر افکن پیشرفته قرار دارد که تا زیر سطح دریا هم در محدوده آتش این خورشید درخشان دریایی قرار بگیرد تا زیردریایی های احتمالی دشمن خطر جدی هدف قرار گرفتن توسط یک ناوشکن ایرانی را تجربه کنند.

برتری های جماران در مقایسه با سریگیت های کلاس واستر انگلیسی
ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) در مقایسه با سریگیت های کلاس واستر انگلیسی برتری های بسیاری دارد که به عنوان مثال می توان به این موارد اشاره کرد:

در پاشنه ناوهای کلاس واستر تنها سامانه پرتاب موشک تعبیه شده است در حالی که در ناوشکن جماران در پاشنه، هم سامانه پرتاب موشک وجود دارد و هم بالگرد؛ به همین دلیل در کلاس واستر وزن ثابت است اما در جماران با هر نشست و برخاست بالگرد تغییر وزن زیادی صورت می گیرد و به این ترتیب توان شناور ماندن جماران متفاوت و برتر از واستر است.

این شناور زیبا و چشم نواز تمام ایرانی دارای ویژگی های خاصی است که می توان به استفاده از تجارب 20 ساله پروژه های تحقیقاتی نداجا و یک پارچه سازی آنها در ناوشکن جماران، ایجاد دانش ساخت بدنه کشتی و صدور آن به سایر سازمان های دریایی کشور، بهره گیری از توان متخصصان و شرکت های داخلی در عملیات ساخت کاسه و روسازه ، مونتاژ و به آب اندازی اشاره کرد.

همچنین مهندسی سامانه به کار رفته در این ناوشکن تمام ایرانی منحصر به فرد بوده به طوری که اکثر تجهیزات حیاتی آن ساخت داخل ایران اسلامی و ساخت اصلی ترین بخش های سامانه رانش شامل مبدل های حرارتی، سلایول، جعبه دنده، کوپلیک، شفت و پروانه های آن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن در ادامه ماموریت خود به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان و پس از عبور از تنگه هرمز راس الکوه، دریای عمان، راس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، راس المدرکه، مجمع جزایر کوریا و موریا، راس المربد، بندر صلاله، المکلا، راس فرتاک، راس الکلب، خلیج عدن، بندر جیبوتی، برای مرحله دوم وارد خلیج عدن شده و اکنون در حال انجام گشتزنی و رصد عملیاتی تحرکات تمامی شناورهای تجاری و نظامی در منطقه یاد شده می باشد.

انتهای پیام/م
منبع : ایسنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.