سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
دوشنبه 1403/02/17
پ, 1394/08/28 - 10:00
نماینده مسجدسلیمان در نشست خبری:

تیم اقتصادی دولت باعث التهاب در جامعه است/سد گتوند فاجعه ملی

به گزارش کوله بار، اسماعیل جلیلی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در کشور ما، راهبرد توسعه برای پاسخ دادن به نیازهای حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به یک مدل پایدار نرسیده است به همین خاطر یک نگرانی جدی بین مناطق ایجاد می‌شود چرا که آنها احساس می‌کنند به نیازهای آنها به‌خوبی پاسخ داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه یک نوع سردرگمی در توسعه کشور داریم و این نوع سردرگمی در دولت‌های مختلف، متفاوت بوده است، افزود: متأسفانه در این میان، دولت‌ها به راهبردهای کوتاه‌مدت پناه می‌آورد به همین دلیل، افراد برای رسیدن به توسعه، سراغ صاحب‌منصبان بانفوذ می‌روند.

جلیلی به وجود نوعی نگاه تبعیض‌آمیز در سطح ملی به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مایه تأسف است که امروز خوزستان در شاخص‌های مربوط به حوزه راه از نگاه تبعیض‌آمیزی رنج می‌برد و از متوسط کشوری هم در این میان، پائین تر است. متأسفانه این شرایط تبعیض در درون استان نیز وجود دارد و برخی شهرهای ما در حوزه راه، شرایط بسیار بدی دارند در حالیکه سایر شهرهای استان در این حوزه از شرایط بهتری برخوردار هستند.

نماینده مردم مسجدسلیمان با اشاره به اینکه نتیجه این نوع نگاه تبعیض‌آمیز هم بروز حوادث دل‌خراش رانندگی و مرگ انسان‌ها در جاده‌های خوزستان است، بیان کرد: باید در کشور هم به توسعه متوازن و هم به مدیریت متوازن برسیم. این دو در کنار هم مؤثر خواهند بود. متأسفانه امروز برخی مدیران ملی ما نگاه محلی به حوزه کاری خود دارند و تخصیص اعتبار را به سمت زادگاه خود سوق می‌دهند در حالیکه این مدیران باید در همان سطح ملی بمانند چون نگاه ملی ندارند. این وضع در استان هم مشاهده می‌شود.

سد گتوند حرفه سدسازی ما را زیر سؤال برد

وی در خصوص مشکلات سد گتوند نیز گفت: سد گتوند یک فاجعه ملی است در حالیکه مسئولان وزارت نیرو دفاع عجیب‌وغریبی از این طرح مشکل‌دار می‌کنند. البته آنها حق دارند دفاع کنند چون از این وزارتخانه حقوق می‌گیرند و گله‌ای از آنها نیست ولی آنها باید قبول کنند که پیش‌بینی‌های وزارت نیرو در خصوص این طرح کاملاً اشتباه بوده است.

جلیلی تأکید کرد: ساخت سد گتوند با این شرایط، یک خطای فاحش است که حرفه سدسازی در کشور ما را زیر سؤال برد. البته دستورات خاص و نگاه سیاسی در ساخت این سد بی‌تأثیر نبوده است. ساخت این سد به‌گونه‌ای پیش رفت که هزینه ساخت آن دو تا سه برابر افزایش یافت و اکنون هزینه رفع مشکلات آن، معادل ساخت یک سد است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که هم‌اکنون این سد در تخریب محیط‌زیست و شور کردن آب می‌کند، عنوان کرد: ما عقیده داریم جلو اتلاف هزینه را از هر جا که بگیریم، منفعت است. البته گروه‌های کارشناسی مختلف در حال کار کردن روی این قضیه هستند و آنها پیشنهاد‌هایی را برای رفع مشکل سد گتوند داده‌اند.

ایجاد منطقه ویژه تجاری و اقتصادی

جلیلی در خصوص ایجاد منطقه ویژه تجاری و اقتصادی مسجدسلیمان نیز گفت: رویکرد توسعه کشور جز با جذب سرمایه‌گذار به ثمر نمی‌رسد. متأسفانه برخی مناطق ما به علت بی‌برنامگی از فرآیند توسعه کشور عقب افتاده‌اند و شرایط برای آنها در این وضع کمبود اعتبار در کشور، بسیار سخت‌تر شده و عملاً فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای در شهرهای کوچک متوقف شده است.

نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مناطقی که چسبندگی بیشتری با اقتصاد کشوری دارند، در نوسانات ملی و جهانی، بیشتر در معرض خطر هستند. یکی از این مناطق، مسجدسلیمان است که چسبندگی زیادی به اقتصادی ملی دارد به‌گونه‌ای که به علت شرایط تحریم و کاهش فروش نفت، تمامی پروژه‌هایی که قرار بود از سوی این وزارت خانه در این شهر انجام شود متوقف شدند.

وی ادامه داد: ما به دنبال کاهش این چسبندگی بودیم به همین دلیل به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد رونق در شهر بودیم که موفق شدیم منطقه ویژه تجاری و اقتصادی را در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم. این منطقه کمک می‌کند سرمایه‌گذار با موانع و هزینه‌های کمتری به دنبال ایجاد فعالیت‌های تولیدی در شهر باشد.

جلیلی تصریح کرد: در این خصوص منطقه زیلایی برای ایجاد منطقه ویژه پیشنهاد شده است.

جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص ادامه جابه‌جایی خانه‌های واقع در مناطق آلوده به نفت در مسجدسلیمان نیز گفت: وزارت نفت و محیط‌زیست تلاش فراوانی کردند که این جابه‌جایی صورت بگیرد و برای این کار، خانه‌های نیمه‌کاره هوانیروز برای انتقال خانه‌ها پیشنهاد شد ولی این کار، به علت کمبود منابع مالی، کند پیش می‌رود و در برخی موارد موقف شده است.

جلیلی افزود: وزارت نفت برای این کار تاکنون ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق کرده است. ۳۱۰ واحد هم‌اکنون منتقل شده‌اند و ۸۰۰ واحد با ۸۵ درصد پیشرفت در حال تکمیل هستند هر چند قرار بود یک هزار و ۴۰۰ واحد ساخته شود که مدت‌ها از تحقق این وعده گذشته و ما انتظار دارم وزارت نفت در این خصوص اعتبار بیشتری اختصاص دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه ۳۱۰ خانه ایی هم که در آن منطقه تکمیل و مردم در آن ساکن شده‌اند نیز فاقد زیرساخت‌های بهداشتی، مدرسه، مسجد و حتی بازارچه است و مردم ساکن در آن با مشکل مواجه شده‌اند که باید فکری به حال رفع این مشکل کرد.

انتقاد از وزارت نیرو

جلیلی در خصوص بی‌توجهی برخی وزرا به استان خوزستان نیز اظهار کرد: وزارت نیرو، کند، تنبل و غیرمسئولانه در خصوص پروژه‌های خود در خوزستان عمل می‌کند و نسبت به انجام تعهدات خود، خیلی بی‌تفاوت است؛ مثلاً این وزارت، منابع خود را از خوزستان تأمین می‌کند ولی حاضر به انجام تعهدات خود در استان نیست. این در حالی است که فعالیت‌های این وزارتخانه در خوزستان عواقب فراوانی مثل ساخت سدها، شوری آب، نابود روستا و بیکاری مردم را در پی داشته است.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: وزارت نیرو هر کاری می‌کند که حق مردم خوزستان را پرداخت نکند در حالیکه دولت‌ها برای این فعالیت می‌کنند که به مردم خدمات‌رسانی کنند ولی وزارت نیرو از این شرایط، حداقل در خوزستان فاصله گرفته است.

وی تأکید کرد: به علت سوء مدیریت وزیر نیرو، ما در بحث انتقال آب دچار بحران‌های اجتماعی و منطقه‌ای شده‌ایم و وزیر در هر استان برای خوشایند مسئولان آن استان سخن می‌گویند و در این بین شاهد صداقت از سوی وی نیستیم.

جلیلی به مشکلات بخش راه در خوزستان که باعث تلفات انسانی بی‌شماری شده است اشاره و عنوان کرد: در وزارت راه، اراده کار کردن وجود دارد ولی پول نیست. ما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست می‌کنیم در حوزه راه اعتبارات بیشتری به خوزستان اختصاص دهد تا بتوانیم برخی راه‌های مرگ‌آور را اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص شیوه انتخاب مدیران در خوزستان و میزان دخالت نمایندگان در آن گفت: در برخی موارد اعلام می‌شود که انتخاب مدیران از سوی نماینده‌ها صورت می‌گیرد در حالیکه این‌گونه نیست و نماینده‌ها هیچ دخالتی در این خصوص ندارند ولی در برخی موارد نظر مشورتی می‌دهند. به‌خصوص اینکه در این شرایط، باید مدیرانی انتخاب شوند که بهترین استفاده را از منابع موجود داشته باشند.

عملکرد نامناسب دولت در اشتغال خروج از رکود

جلیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش ایجاد اشتغال و خروج از رکود اظهار کرد: متأسفانه تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ و ناهمگون است و آنها نتوانسته‌اند به‌خوبی در این خصوص عمل کنند. نمونه این ناهماهنگی را در نامه معروف چهار وزیر خطاب به رئیس‌جمهور می‌توان به‌وضوح دید در حالیکه برخی از اعضای دولت علیه این نامه موضوع گیری کردند.

نماینده مردم مسجدسلیمان توضیح داد: مثلاً دولت با پرداخت وام‌های خودرو و کالا در مدت اخیر به دنبال تحریک بازار بود ولی این گردش مالی صورت گرفته، تناسبی با درآمد سرانه مردم ندارد و جامعه در حال بدهکار شدن است. از سوی دیگر این کار در حال هدر دادن منابع مالی و بانکی کشور است. این کار تنها خودروسازان را نجات می‌دهد در حالیکه سایر حوزه‌های مهم مثل تولید و صنعت هنوز مشکل دارند.

وی اظهار کرد: ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، جامعه را دچار التهاب کرده است. اکنون که هنوز شرایط تحریمی تا حدودی در کشور وجود دارد و ورود برخی کالای خارجی انجام نمی‌شود وضع ما این‌گونه است اگر فردا ورود کالای خارجی تسریع پیدا کند دولت چگونه می‌تواند صنایع ما را از بحران عدم فروش و عدم تولید نجات دهد.

انفعال در مسئله ریزگردها

وی در خصوص حل مشکل ریزگردها هم گفت: متأسفانه محیط‌زیست خوزستان به علت وجود ریزگردها و اخیراً هم باران‌های اسیدی که حاصل فعالیت‌های ناقص برخی شرکت‌های نیشکر، صنعتی، نفتی و گازی است دچار بحران شده است و دولت برای حل این مشکلات دچار نوعی انفعال است و اگر موهبت الهی در قالب باران بر ما نازل نمی‌شد ما اکنون با وجود، گردوغبار حتی قادر به نفس کشیدن هم نباشیم.

جلیل تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که برای حل مسئله ریزگردها در استان خوزستان و سایر استان‌های کشور، دولت هیچ برنامه مشخص و قابل‌اعتنایی اجرا نکرده است.

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.